Anonym skriver:
Hej piger
Vores familie består af:
- mor og far (ugift) boet sammen i 6 år
- 2 fælles børn
- manden har 1 barn fra et tidligere forhold
Vi ejer:
- en lejlighed
- 2 biler
- aktier
Desuden ejer min kæreste flere lejligheder som han købte for mange år siden samt aktier.
Vi er ikke gift og har ikke lavet et testamente. Det er måske på tide? 
En kollega har fortalt mig at hvis min mand dør, så kan jeg blive tvunget ud af vores fælles lejlighed for at jeg kan betale penge til hans barn fra første forhold hvis jeg altså ikke ellers har råd til at give barnet dets andel.
Altså jeg er på ingen måde sikret.
Hans ex (barnets mor) forsøgte at kræve halvt af alt han ejer den gang de gik fra hinanden, selvom de ikke var gift og hun ikke var med til at købe lejlighederne/aktierne. Selvfølgelig fik hun ingenting, men jeg er sikker på at hvis der skete noget med min kæreste, så ville hun igen gå efter at få alt det hun kan få.
Jeg er godt klar over at man har bedre forudsætninger ved at blive gift og dog ikke når der er børn fra tidligere forhold.
Jeg har heller ikke lyst til at blive gift bare af den grund.
Er et testamente nok? Særeje?
Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?
Jeg skal mødes med en advokat på torsdag...
Advokaten kan jo nok rådgive dig mere sikkert end ikke-jurister herinde, men det er da korrekt, at din partners barn fra tidligere forhold har ret til at få sin arv, hvis din kæreste går bort. Arven vil blive fordelt ligeligt mellem hans tre børn, hvis der ikke er skrevet testamente, og hans barns mor har sådan set ikke noget at sige - reglerne sikrer, at hendes barn arver på lige fod med jeres fælles børn. Og ja, for at undgå, at du sætter arven til, kan det betyde, at du må afhænde fx lejligheden.
Hvis I derimod får lavet testamente, kan han begunstige dig med op til 3/4, og hans børn skal så fordele den sidste fjerdedel.
Det er altså en rigtig god ide, at I får lavet det testamente, bedre sent end aldrig.
https://www.ret-raad.dk/privatraadgivning/testamente-og-arv/arv/arv-og-ugifte-samlevende