Min datter er blevet vegetar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

709 visninger
8 svar
19 synes godt om
20. marts 2017

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80

Min datter har meddelt at hun vil være vegetar, og det har jeg valgt at støtte hende i. Men allerede her efter få dage er jeg ved at løbe tør for ideer til aftensmad og madpakke  

Så jer der er vegetarer, hvad spiser I til aftensmad? Gode råd til pålæg uden kød? Og er der noget jeg skal være opmærksom på, eksempelvis med hensyn til vitaminer når hun ikke spiser kød? Hun spiser heller ikke fisk, men mælkeprodukter, æg og ost. Hun er næsten 13 år. 

Håber på lidt input 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2017

januar16

Frederikke80 skriver:

Min datter har meddelt at hun vil være vegetar, og det har jeg valgt at støtte hende i. Men allerede her efter få dage er jeg ved at løbe tør for ideer til aftensmad og madpakke  

Så jer der er vegetarer, hvad spiser I til aftensmad? Gode råd til pålæg uden kød? Og er der noget jeg skal være opmærksom på, eksempelvis med hensyn til vitaminer når hun ikke spiser kød? Hun spiser heller ikke fisk, men mælkeprodukter, æg og ost. Hun er næsten 13 år. 

Håber på lidt input 

Jeg tænker at hun er stor nok til selv at søge opskrifter på nettet. Eller I kan finde nogle vegetariske opskriftsbøger og kigge i sammen. Da jeg var 13 havde jeg også maddage, så hun kan jo lave noget af arbejdet i forbindelse med hendes nye madvaner 

Anmeld Citér

20. marts 2017

B&J

Hun har sikkert Facebook mon ikke der er grupper der inde hun kan finde sider med opskrifter retter osv 

Anmeld Citér

20. marts 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Frederikke80 skriver:

Håber på lidt input 

Hvis I ikke allerede har gjort det, bør I sætte jer sammen og få læst op på, hvad hun/I skal være særligt opmærksomme på, at hun bliver dækket ind med via kosten. Det gælder bl.a. - selvfølgelig - proteiner samt D-vitamin og omega 3-fedtsyrer og jern. Der er masser af info at finde på nettet, og det er jo oplagt, at hun selv er aktiv i forhold til at sætte sig ind i det. 

Vi er ikke vegetarer, men spiser ikke så ofte kød længere, og igen er nettet vores/jeres ven, når det gælder inspiration til maden. Bønner, linser, perlebyg og -spelt er næsten faste bestanddele i aftensmaden, altså udover selvfølgelig grøntsager - særligt rodfrugter og andre "tunge" af slagsen. 

Til frokost brød med salat og falaffel, hummus, haydari, dolmades - og pirogger, samosa osv. osv. - vi lader os meget inspirere af udvalget hos indvandrergrønthandlerne og søger så selv opskrifterne på nettet. 

Anmeld Citér

20. marts 2017

MiniMe2005

Vegetarkontakt.dk har vist gode råd til opstart og opskrifter. Og find en god kogebog. Der er masser af gode, vegetariske kogebøger. Evt også en om opstart som vegetar.

Mht vitaminer mm, så vær opmærksom på, at hun får b12-vitamin nok gennem maden. Det er ofte det, man risikerer at få for lidt af som vegetar/veganer. Jeg gik også ned på jern, da min krop simpelthen er elendig til at optage det fra maden. Jern er nok også en god en at holde øje med, når hun er 13. Mange piger/kvinder lider af jernmangel i teenageårene og starten af 20'erne.

Ellers er det bare at kaste sig ud i det :-) Der er sindssygt mange lækre opskifter! Vi laver stadig mange af dem, selvom jeg ikke længere er vegetar. Og fedt, at du støtter hende i det!

Anmeld Citér

20. marts 2017

årgang84

Profilbillede for årgang84

Jeg ville nok få taget en masse blodprøver. Og sammenligne efter 3 måneder om i går " fyldt " nok på af diverse.  

Anmeld Citér

20. marts 2017

Emilie91

Jeg er veganer og det er super nemt at få dækket alle vitaminer, jern, protein, kalk osv gennem grønt .... Men altid en god ide lige at få lidt viden fra nettet  

Jeg søger ofte på youtube efter opskrifter og madinspiration Ellers som de andre siger så lad hende være en aktiv del af det. På den måde kan hun heller ikke klage så meget over maden haha. Men altså små frækkedeller panini , salater, pastaretter, osv en masse gode ting. Det er nemt og smager fantastisk 

Anmeld Citér

20. marts 2017

Aristocats

Der er masser af gode alternativer til kødpålæg... vi er ikke vegetarer, men min datter får ikke kødpålæg. Jeg bruger tahin, figenpålæg, forskellige grøntsagssmørepålæg (der er mange lækre at vælge imellem). Flødeost bruger jeg også. 

Anmeld Citér

20. marts 2017

Stjernen15

I kan med fordel følge gruppen ((VEGANSK)) mad på fb :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.