Bolig - har brug for råd.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2017

Anpau

Mamman skriver:

Det de lavede om var at du ikke længere kan låne til udbetalingen. Den skal du selv komme med. 

Det er vel et eller andet sted banken sikkerhed at du kan klare dig selv. De låner x-antal millioner ud. Så en eller anden form for sikkerhed skal de vel have. 

Nå, mente bare at der i samme omgang blev sløjfet dér med rådighedsbeløb. Kan selvfølgelig godt se, at det ikke gå hvis man har få 1000 kr. Men 8-10-12000 burde være ens egen sag

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anpau skriver:

Den der med rådighedsbeløb - den gælder da ikke længere?? Har de ikke netop lavet det om, så man "bare" skal have indbetalingen af huset selv? Hvilket for øvrigt også er meget mere fair - hvem skal dog bestemme om jeg vil spise havregrød morgen-middag og aften i mit hus kontra æde dyre bøffer i en (lejet) lejlighed..

til TS - er ret sikker på, at du ikke skal forholde dig til rådighedsbeløb (som sådan), men at det er udbetaling I skal have sparet op til

Vi har lige købt hus. Det er ikke lavet om - vi lå 700kr under hvad de anbefaler, men fik så lov til at låne alligevel. 

Det der er lavet om er at man ikke kan låne til udbetalingen - det skal man selv have til. 

Anmeld Citér

19. marts 2017

Panther

Profilbillede for Panther
Anpau skriver:

Den der med rådighedsbeløb - den gælder da ikke længere?? Har de ikke netop lavet det om, så man "bare" skal have indbetalingen af huset selv? Hvilket for øvrigt også er meget mere fair - hvem skal dog bestemme om jeg vil spise havregrød morgen-middag og aften i mit hus kontra æde dyre bøffer i en (lejet) lejlighed..

til TS - er ret sikker på, at du ikke skal forholde dig til rådighedsbeløb (som sådan), men at det er udbetaling I skal have sparet op til

Men problemet er, at hvis du spiser havregrød til morgen, middag og aften, fordi du ikke har råd til mere, så lever du så skrabet, at du ikke har mulighed for at skære ned, idet der kommer uforudsete udgifter. Og så kan banken ikke få sine penge.

Hvorimod de 5 % blev indført for at folk ikke blev teknisk insolvente, så snart de havde underskrevet papirerne. Finanskrisen, der dannede grundlag for denne regel, var jo netop et glimrende eksempel på, hvor galt det kan gå, da huspriserne faldt, og folk derfor pludselig stod med lån, der var meget højere, end deres hus var værd.

Anmeld Citér

19. marts 2017

Rockertand

Mor1986 skriver:

Kommer det ikke også lidt an på hvad de giver i husleje nu? Tænker mere hvis de har en høj husleje nu men faktisk kan ende ud med at sidde billiere i et hus så vil deres rådigheds beløb blive større. Håber det er til at forstå

Ja og nej, det er bare dyrere med alle udgifterne, når man er husejer, så det skal virkelig være en dyr lejehusleje og et billigt hus, hvis det skal give mening (og det gør det sandsynligt ikke, hvis det er samme område).

Anmeld Citér

19. marts 2017

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar indtil nu - selvom I ikke helt er inde på mit dilemma.

- I hovedstadsområdet (Valby, Hvidovre, Rødovre, Glostrup og omegn) er det ret svært at finde billig lejebolig. Det er i det hele taget svært at finde lejebolig også selvom vi har været skrevet op i mange år. Så det er altså ikke muligt at finde en lejebolig med min. 3 værelser til de 5-6000 kr. Som blev forslået. Du kan dårligt få en etværelses til den pris her omkring.

- Vi har været i dialog med banken, og vores problem er ikke rådighedsbeløbet men at vi pt. Ikke har til udbetalingen på et hus. - samtidig kan en del af vores faste udgifter sagtens undværes, da det blot er luksus ting. Så det er ikke der vores problem ligger.

Er vi så heldige at vi finder en anden lejebolig, kommer vores husleje som minimum til at stige 5000kr om måneden, og det er hvis vi er heldige. Altså vil der gå længere tid før der vil være råd til den udbetaling.

Anmeld Citér

20. marts 2017

Celine89

Tak for jeres svar indtil nu - selvom I ikke helt er inde på mit dilemma.

- I hovedstadsområdet (Valby, Hvidovre, Rødovre, Glostrup og omegn) er det ret svært at finde billig lejebolig. Det er i det hele taget svært at finde lejebolig også selvom vi har været skrevet op i mange år. Så det er altså ikke muligt at finde en lejebolig med min. 3 værelser til de 5-6000 kr. Som blev forslået. Du kan dårligt få en etværelses til den pris her omkring.

- Vi har været i dialog med banken, og vores problem er ikke rådighedsbeløbet men at vi pt. Ikke har til udbetalingen på et hus. - samtidig kan en del af vores faste udgifter sagtens undværes, da det blot er luksus ting. Så det er ikke der vores problem ligger.

Er vi så heldige at vi finder en anden lejebolig, kommer vores husleje som minimum til at stige 5000kr om måneden, og det er hvis vi er heldige. Altså vil der gå længere tid før der vil være råd til den udbetaling.

Hvis det vitterligt kun er udbetalingen, der er et problem, vil I så have mulighed for at låne pengene af familie, eller evt. få et arveforskud? 

Ellers ville jeg rykke længere ud af byen, for at få en billigere lejebolig. Jeg ville aldrig kunne bo sammen med forældre, hverken mine egne eller kærestens. Slet ikke, hvis vi skulle dele køkken og bad.

Hvis jeres økonomi er god, kan der i øvrigt godt gives disposition for, at man selv skal lægge 5%. Jeg synes dog heller ikke at 10-12.000 efter faste udgifter lyder af meget, husene i Københavnsområdet er jo rockerdyre!

Anmeld Citér

20. marts 2017

Anonym trådstarter

Celine89 skriver:

Hvis det vitterligt kun er udbetalingen, der er et problem, vil I så have mulighed for at låne pengene af familie, eller evt. få et arveforskud? 

Ellers ville jeg rykke længere ud af byen, for at få en billigere lejebolig. Jeg ville aldrig kunne bo sammen med forældre, hverken mine egne eller kærestens. Slet ikke, hvis vi skulle dele køkken og bad.

Hvis jeres økonomi er god, kan der i øvrigt godt gives disposition for, at man selv skal lægge 5%. Jeg synes dog heller ikke at 10-12.000 efter faste udgifter lyder af meget, husene i Københavnsområdet er jo rockerdyre!

Vi snakker omkring 200.000 kr vi som minimum selv skal kunne ligge. Det er der ikke nogen i vores familier der lige ligger inde med - meget muligt andres familier har store formuer liggende, jeg kender altså ikke nogen der har.

Og lad nu være med at ligge jer fast i de 10-12.000 når I ikke kender omstændighederne for det beløb her og nu. - beløbet er med mig på barselsdagpenge på grund af sygdom under graviditet og efter en periode uden så mange timer på arbejdet af andre årsager. Når jeg først er tilbage på arbejde igen, fordobler jeg min indkomst, så om to år, når vi i så fald ville have råd til hus, vil det beløb være er helt helt andet.

At flytte væk fra byen for at få noget billigere, vil være ret langt væk. Vi skal ned omkring Ringsted, Køge, Holbæk for at få de billige boliger, og så vil det kræve en bil ekstra for at komme til at fra arbejde, for ikke at tale om at jeg vil miste mit arbejde, da jeg kun kan beholde det så længe jeg bor indenfor tilkaldeafstand på max 10 min. I tilfælde af tekniske problemer der ikke kan løses telefonisk. - Så det er under ingen omstændigheder en løsning.

Anmeld Citér

20. marts 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi snakker omkring 200.000 kr vi som minimum selv skal kunne ligge. Det er der ikke nogen i vores familier der lige ligger inde med - meget muligt andres familier har store formuer liggende, jeg kender altså ikke nogen der har.

Og lad nu være med at ligge jer fast i de 10-12.000 når I ikke kender omstændighederne for det beløb her og nu. - beløbet er med mig på barselsdagpenge på grund af sygdom under graviditet og efter en periode uden så mange timer på arbejdet af andre årsager. Når jeg først er tilbage på arbejde igen, fordobler jeg min indkomst, så om to år, når vi i så fald ville have råd til hus, vil det beløb være er helt helt andet.

At flytte væk fra byen for at få noget billigere, vil være ret langt væk. Vi skal ned omkring Ringsted, Køge, Holbæk for at få de billige boliger, og så vil det kræve en bil ekstra for at komme til at fra arbejde, for ikke at tale om at jeg vil miste mit arbejde, da jeg kun kan beholde det så længe jeg bor indenfor tilkaldeafstand på max 10 min. I tilfælde af tekniske problemer der ikke kan løses telefonisk. - Så det er under ingen omstændigheder en løsning.

Kan desuden tilføje at man som familie på 4 skal have et rådighedsbeløb på 13.500kr. - bare lige når jer ultra rige sidder og syntes at 10-12 er for lidt.

Anmeld Citér

20. marts 2017

Celine89

Ok, vi har faktisk lånt et beløb i den størrelsesorden af familie i forbindelse med huskøb for at undgå banklånet. Så i nogle familier kan det godt lade sig gøre. Og man ved jo ikke, hvem der sidder bag skærmen.

Det samme i forhold til rådighedsbeløbet - jeg kender jo ikke de nærmere detaljer, og ville bare gøre opmærksom på, at det måske kunne blive et problem. Det lader til, at I selv har styr på det, og så er det jo helt fint.

Som du stiller det op, så har i vel reelt set tre muligheder - at flytte hjem til svigerfamilien for at spare op til hus, at flytte i en større og meget dyrere lejlighed, eller at blive i jeres toværelses mens I sparer op.

Af de tre muligheder ville jeg nok vælge at blive i jeres nuværende lejlighed nogle år endnu. Indrette stuen med sovesofa og så give børnene soveværelset. Jeg ville stadig ikke bo sammen med svigerforældrene i en længere periode. Jeg tror virkelig, at det er de færreste, der kan holde det ud i længden.

Anmeld Citér

20. marts 2017

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Kan desuden tilføje at man som familie på 4 skal have et rådighedsbeløb på 13.500kr. - bare lige når jer ultra rige sidder og syntes at 10-12 er for lidt.

Sikke dog noget mærkeligt noget at skrive?

vi ejer hus og der er i den grad helt andre udgifter forbundet med at være husejer i forhold til at bo til leje - det er uomtvisteligt! 

Jeg vil på ingen måde anbefale jer at gældsætte jer som husejere med et rådighedsbeløb på meget under de 13.500 kr. Som banken anbefaler. (2 voksne / 2 børn)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.