Hej! Mit spørgsmål drejer sig om gulvtid/legetid med børnene. Vi får tit af vide at vi leger for meget med vores børn og giver dem for meget opmærksomhed (kan man det) ??
Vores børn er 15 mdr og 2.10 år og vi leger faktisk med dem hele dagen. I weekenderne leger minimum en af os med dem hele tiden men oftest os begge og det samme i hverdagene når de kommer hjem fr dagpleje. Alt praktisk bliver gjort når de sover.
Så- leger vi mon for meget med dem? Burde de lege mere selv imens vi laver noget andet? De er jo Vant til at vi er der så de har også en forventning om at vi leger med dem hele tiden, og henter os med det samme hvis vi ikke kommer med med det samme. ????
Hvis man skal ændre på det hvordan griber man det så bedst an? De vil jo synes det er mærkeligt hvis vi fra den ene dag til den anden siger nej til at lege med dem, og det har jeg heller ikke Lyst til for jeg nyder virkelig at være sammen med mine børn. Skal de virkelig "lære at lege selv"? Mon ikke det kommer af sig selv uanset?
Ser frem til at høre fra dig..
Lindas svar
Kære A
Nøj hvor er det skønt, at I har overskud til at lege med jeres børn hele dagen lang. Sikke et drømmescenarie for de fleste børns ønsker. Men der opstår bare lige TRE problemer hvis det er HELE TIDEN:
- Dine børn lærer ikke at håndtere stilhed og/eller ensomhed. Jeres børn vil resten af livet være prægede af den opvækst de har med jer to nu. Så hvis ikke I lærer dem at håndtere stilhed, kedsomhed, egen-kreativitet et par minutter ad gangen og dermed at løse egne problemer, så bliver de afmægtige i fremtiden. Nogle voksne er allerede nu afhængige af underholdning (film, lyde, venner, action). Så ja de ”lærer at lege selv” men kun hvis de ’får lov’ at lære det.
- Du glemmer at alt du gør og ikke gør med dine børn har et budskab og en læring. Du sætter normerne for, hvordan MAN er sammen med andre. Så hvad lærere børnene under det nuværende system:
- I har intet ansvar i huset – (eller måske rettere) Vi har ikke BRUG for noget fra jer.
- Andre skal nok servicere jer og altid have tid til det I har lyst til.
- Alt der er praktiske er kedeligt og skal gemmes væk.
- Forældre skal servicere deres børn – så når I bliver forældre skal I gøre ligeså.
’Men børn på 15 mnd og 2,5 kan da ikke hjælpe til!’ ville nogen måske protestere: Jo da. De kan løfte en pose ud i skraldeposen. De kan hente et låg i skabet. De kan skrubbe med en våd klud. De kan tage en vare ned fra hylden. De kan lege selv 10 min, så mor kan lave mad. De kan underholde hinanden. De kan løfte koppen ud fra bordet. De kan selv spise med gaffel… Jo da. Alle disse små ting ER at hjælpe til – på barnets præmisser og viser barnet en værdighed i at være aktiv deltager og medhjælper i familien.
Det lyder faktisk som om I godt VED det skal laves om. Men at processen eller overgangen bliver lidt en undskyldning for at lade være: ”s kal jeg så siger nej til at lege med dem, og det har jeg heller ikke Lyst til” skriver du.
Mit råd til jer er
- Sæt jer sammen som forældre og få overblik over husets opgaver og lav så en ny rutine, hvor børnene får lov at deltage på eget niveau! Det er stadig at ’lege sammen’. Men det er en mere værdig version, hvor I voksne deler lidt af medlemskabet af familien ud til børnene. Desuden: Børn gider kun hjælpe til i 10-15 min højest og derefter må de så underholde sig selv. Accepter at der kommer protester. Protesterne er forsøg på at få en svunden tid tilbage, som de TROR er bedre. Men I er de voksne. I ved hvad jeres børn OGSÅ har brug for… ikke?
- Lær at holde fri SAMMEN. Uden børn, uden opgaver (uden underholdning). Kan I overhovedet sidde stille sammen? I må gerne hoppe, danse, bowle, male vinduer eller hvad I har lyst til. Men I to har ret til og lov til at holde fri indimellem! Det er også en værdighed i viser jeres børn gennem jeres forbillede.
- Når børnene i dette nye system skal underholde sig selv indimellem, så må I gerne anbefale 2-3 aktiviteter børnene kan klare uden jer (lege med klodser, tegne, putte med bamse). De skal nemlig stadig selv vælge og dermed: Træffe egne valg om deres tid og finde deres egen rytme. Ofte gider børn heller ikke lege det de voksne foreslår, og så må de selv finde på noget andet.
- Og JO i må gerne lege meget med jeres børn. Det er OGSÅ en gave for livet, ligesom selv-underholdning og fællesopgaver er.
Jeg håber I har følt jer inspirerede og kærligt vejledt af dette svar. Jeg ønsker jer alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk
Anmeld
Citér