Hej jeg skriver fordi jeg står midt i en skilsmisse. Vi ønsker begge to at blive bopælsforælder. Vi har en fælles søn på snart 11 måneder. Jeg har været primær omsorgsperson og gået hjemme på barsel med ham og har fortsat barsle indtil september hvor jeg starter på studie. Efter jeg nævnte skilsmisse har han pludselig udtrykt bekymring for min pasning og pleje af vores søn, grundet en kortvarig indlæggelse på psykiatrisk afdeling som ligger 6 år tilbage( da jeg var 15-16 år). Jeg gik pga den indlæggelse til samtale under min graviditet og de fandt ingen grund til bekymring og vores sundhedsplejerske var også obs på dette. Vores søn udvikler sig fint hvilket der aldrig har været tvivl om. Jeg er blandt andet gået fra ham fordi han er meget svingende i sit humør og opfarende. Et godt eksempel på dette er at de to dage hvor vi har været væk fra ham har han både skrevet" fuck dig og fuck vores dreng", " jeg har ikke noget barn", og imellem disse udbrud ønsket at hente ham til samvær. Jeg er i totalt vildrede og ved ikke om jeg skal forsøge at gå tilbage og få det hele op at køre eller risikere at han får bopælen over vores søn. Han har aldrig stået for omsorgsopaver såsom at putte ham, skifte ble, bade ham osv. Det er selvfølgelig ord mod ord, men det ville bekymre mig dybt hvis han skulle have ham fuld tid alene..Hvordan tror i at chancerne er?
Lindas svar
Kære Emma
Sikke en usikker situation du står i. Jeg kan godt forstå du er i vildrede og bekymret for, hvad der skal ske.
Som familierådgiver kan jeg ikke rådgive dig juridisk og kan derfor ikke fortælle dig om dine chancer. Jeg vil derfor nøje opfordre dig til at tale med en advokat eller anden rådgiver, som kender til den slags sager. Spørg dig for ved borgerservice i din kommune, hvis du er i tvivl om, hvem kan hjælpe dig.
Som familierådgiver vil jeg derimod gerne give dig et råd med på vejen i forhold til relationen til far og omsorgen for din søn:
- Du kan ikke styre fars handlinger, hans ord, SMS'er og hans følelser af fx vrede, afmagt, sorg osv., som er normale i en skilsmisse. Disse følelser kan få folk til at beskylde hinanden for mange ting og bringe det værste frem i hinanden. Det du KAN styre er dine egne ord og handlinger overfor far. Det vigtigste lige nu er at sikre din søn og samarbejdet med far om ham... hvordan det end ender.
- Nogle gange bliver der en længere juridisk proces i forbindelse med samværsretten. Derfor må du vogte dine ord og fx ikke svare vredt på en vred sms eller lade dig provokere af fars følelser. Stå fast og vær venlig men ærlig og åben i processen.
- Søg fællesskab. Allier dig med venner og familie, som kan støtte dig i denne svære situation. Det kan være svært at overskue en så svær situation som en skilsmisse er, specielt når der bl.a. er et lille barn involveret. Lyt derfor til dine nærmeste og deres råd og kærlighed, så du får kræfter til den tid, der er nu, og den der kommer.
Og så vil jeg opfordre alle, som kender til en lignende situation, til at opmuntre og klæde denne mor på i hendes situation. Hold tonen venlig og giv gerne dine egne erfaringer.
Jeg ønsker dig og din lille søn alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk
Anmeld
Citér