Anonym skriver:
Min datter glædede sig i august måned til at starte i skole, som så mange andre børnehavebørn. Hun er snart 7 og går i 0 kl.
Vi nåede desværre ikke meget længere end til december måned før hun synes det er SÅ kedeligt at gå i skole.
Hun spørger næsten hver dag om ikke hun må blive hjemme, komme med mig på arbejde og bliver mut eller ked af det når hun får et nej. Hun har perioder hvor hun klager meget over ondt i hovedet eller ondt i maven, dog uden overhovedet at virke syg af det, dvs hun sagtens kan lave hvermøller i stuen og stå på hænder, selvom hun lige 5 min før havde skrækkeligt ondt i hovedet.
Hendes eneste forklaringer er at det er kedeligt og de voksne snakker hele tiden, og hun vil hellere gå i børnehave
Vi har talt meget med hende om at man skal gå i skole og man bare ikke kan blive hjemme, selvom man synes det er kedeligt ind imellem. Taler positivt om skolen og om hvilke ting der har været gode den pågældende dag
Vi har talt med skolen som ikke ser der er noget problem ud over når hun klager over hoved/mavepine og at hun ind imellem virker lidt usikker på sig selv.
Hun er fint med fagligt, er så småt begyndt at læse, og er glad for matematik Socialt klarer hun sig også godt, har mange legekammerater og legeaftaler
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre?
Nogen der har stået i samme situation?
Kære A...
Jeg føler virkelig med dig. Det er utrolig svært at sende sit barn i skole, når det ikke selv ønsker det.
Skoletræt ! - Jeg tvivler stærkt på at din 7-årige pige allerede kan være nået dertil efter så kort tids skolegang.
Der kan være et hav af bud på hvorfor din datter reagere så negativt og fysisk-følelsesmæssigt på at skulle afsted og være der.
mavepine/hovedpine mv. kan opfattes som en undskyldning for ikke at komme afsted, måske fordi hun har oplevet at det har virket førhen. Men det behøver heller ikke at være en undskyldning. Børn der oplever et pres psykisk, reagere som oftes med fysisk utilpashed.
Du skriver hun fungere godt både faglig og socialt. Hvis du er 100% sikker på dette, kan problemet ikke findes her.
Har du overvejet hvordan din datter forholder sig til at der i skolen stilles krav til hende som person. Det kan for flere børn opleves som en stor mundfuld at legen fra børnehaven/førskolen begynder at træde i baggrunden for den faglige læring.
Jeg råder dig til at tage fat i skolen så i sammen kan finde en løsning på problemet. Jeg har før oplevet at et møde hvor både skole/forældre og barnet deltager kan have et meget positiv udfald, hvor barnet føler sig inddraget og herunder åbner sig op.
Jeg håber i finder en løsning