Anonym skriver:
Jeg er i gang med et vægttab for at kunne få hjælp i det offentlige og skal bed på et BMI under 30
føler det går så langsomt, og nu er jeg gået helt i stå, har smidt 10 kg og jeg mangler knap 20 kg endnu og jeg har virkelig brug for nogle råd.
Jeg træner 3-4 gange om ugen når jeg kan nå det i forhold til arbejdet.
Jeg håber der er nogen som sidder derude som kan hjælpe mig 
Kære du
Hvor er det sejt, at du allerede har smidt de første 10 kg
. Jeg kan godt forstå, at du synes det er ved at blive hårdt nu, det er ofte lettere at smide de første kilo end de sidste.
Du skriver, at du træner flere gange i ugen, hvilket er rigtig godt ifb. med vægttab. Hvordan ser det ud med kosten? En tommelfingerregel siger, at 80% af vægttabet sker i køkkenet. Altså den mad man spiser. Man kan lynhurtigt spise 1000 kcal, men det tager rigtig lang tid, at træne 1000 kcal væk.
Jeg har selv tabt mig 12-15 kilo tidligere (de er så alle røget på igen
), det der virkede for mig var, at jeg førte dagbog over min kost. Jeg brugte en side der hedder madlog.dk - den koster lidt penge, 99 kr for 10 uger mener jeg - og så skal man (veje og) taste alt sin mad ind. Man skriver også sin vægt og højde og hvor meget man ønsker at tabe i ugen (vælg gerne 0,5 kg, da det er det mest realistiske), og så regner siden ud, hvor mange kcal. man må spise om dagen. For mit vedkommende lød det på 1200-1300, hvilket jo ikke er overvældende meget, men med den rette kost (proteiner) kunne jeg fint holde mig på det antal kcal.
Ang. mad, så er mit bedste råd: protein, protein og protein! Det mætter rigtig godt og længe. Jeg spiste meget hytteost, tun, kylling, magert kød, fed fisk (fx laks). Og så gav jeg mig selv lov til at have en dag i ugen hvor jeg ikke talte kcal (dette gjorde jeg først efter nogle uger).
Da jeg først begyndte at tabe mig (skete jo allerede den første uge, da jeg var i kcal underskud) blev min motivation større og større.
Rigtig meget held og lykke med projektet