Det skader aldrig at tilbyde sin hjælp, men jeg vil også påpege, at det er vigtigt ikke ubevidst at umyndiggøre folk, bare fordi de er flygtninge eller udlændige.
Jeg har igennem mange år haft meget kontakt med mange forskellige indvandrere og lignende og selvom alle selvfølgelig er glade for folks gæstfrihed og åbenhed, så hører jeg også tit, at mange folk har oplevelsen af netop at blive umyndiggjort eller opfattet som nærmest fatsvage. Mange gange kan (og har lyst til) folk godt løse deres problemer selv - og mange er faktisk også gode til at opsøge hjælp, hvis de oplever udfordringer.
Behandl dem, ligesom du ville behandle de fleste andre mennesker - det kan også nogle gange godt virke nedværdigende for folk at blive særbehandlet eller opfattet som mindre i stand til at klare deres udfordringer - det er vigtigt at finde en balancegang, så man heller ikke presser sig for meget på som "den store redder" - af og til ønsker folk det faktisk ikke.
Hermed ikke sagt, at jeg ikke forstå dine gode intentioner! Og det er absolut ikke en dårlig idé at signalere overfor dem, at du har lyst til at føre bekendtskab med dem og at de altid er velkomne - hvis du virkelig ønsker at de skal være en del af din omgangskreds, så er det da en god idé at invitere dem på en kop kaffe - men overvej også, at det eventuelt godt kan virke overrumplende for dem, at du går udfra at de måske har brug for hjælp, fordi de er flygtninge - især taget i betragtning af at du siger, at de har været her i flere år.
Det er en rigtig god gerning at yde og tilbyde sin hjælp overfor folk der har brug for det - men alle flygtninge har ikke automatisk behov for en "hjælper" og kan også som sagt selv gribe deres problemstillinger an, ligesom ethvert andet menneske.
Men det ville da være skønt for dem, hvis du kunne udvide deres omgangskreds, hvis det er noget de altså ønsker - så kaffe-invitationen vil aldrig skade at prøve. Det er jo også en grundlæggende del af integration, at man kommer i kontakt med hinanden
Anmeld
Citér