Hej Lisbeth
Jeg har en søn der startede hos en dagplejer siden december 2016. Min søn er i dag 13 måneder.
De første 2 uger af hans opstart, har han været meget glad og opslugt af leg med de to andre børn i dagplejen.
Men efter de to uger er gået, begyndte han at græde hver gang jeg afleverede ham hos dagplejeren. Faktisk bliver han ked af det når vi bare nærmer os hovedøren til hendes hjem.
Det bliver kun være når han ser dagplejeren og hun kommer i tæt på ham. Jeg har længe bildt mig selv ind, at det nok fordi han tror, at hun tager ham fra mig og han ikke vil have jeg går.
Men tanken bekymre mig dog og især når det sker hver dag.
Jeg giver mig tid til at sætte mig lidt med ham og finde noget han kan lege med for på den måde at aflede hans opmærksomhed. Men han ved godt at jeg går og derfor vil han kun sidde i mit skød.
Når jeg kommer og henter ham, står jeg lidt uden at han har set mig og kigger på. Han virker glad og leger fint med legesagerne og de andre børn.
Dagplejeren fortæller mig, at han hurtig stopper med at græde når jeg er gået. Ligeledes med, at han både spiser, sover og er glad hele dagen.
Dagplejeren er en sød dame der ikke er uddannet i faget men har arbejdet med det i mere end 9 år.
Jeg er selv uddannet pædagog og har prøvet det med at kører børn ind. Men jeg har ikke før oplevet, at det kan tage så lang tid.
Min søn er ellers en glad dreng, der elsker kontakt med fremmede mennesker.
Er der mon noget jeg gøre forkert eller noget som jeg bør gør?. Hvad tror du, kan være årsagen til, at han reagere som han gøre og er der overhovedet en måde jeg kan anvende, så han ikke græder når jeg går.?
Tak på forhånd
Hilsen Katia
Lisbeths svar
Hej !
Det gør så ondt i en mors hjerte når barnet græder ved aflevering, og det har stået på i lang tid læser jeg. Det må være svært.
Det gode er, han efter gråden er glad, leger, spiser, sover og trives.
Det ser du med egne øjne,når du henter ham og han endnu ikke har set dig.
Det må betyde han trives i sin dagpleje ,og det er adskillelses processen, der skal arbejdes med.
Jeg tror du allerede, når han begynder at græde bliver urolig og lidt ked af det, for hvordan kommer nu afleveringen til at gå. Det er fuldt forståeligt.
Alligevel er det så vigtigt , du bevarer roen, og blot siger : Ja nu blir du ked af det for vi to skilles for i dag.Udstrål sikkerhed, ro og kærlighed, alt er godt.
Så vil han græde endnu mer, og det er ok. Rum ham og lad ham græde. Vis ham at det er ok han er ked af det, Ingen afledning kun kærlig omsorg, d.v.s empati på hans sorg.
Dagplejemor kan ændre sin adfærd når han kommer.Være klar til at sige . Hej med dig, ja vi sidder her og er igang med-----.
Når han er af tøjet, er det tid til et knus og kæmpekys fra dig,du afleverer ham til hende. Du går. mens hun tager sig af din søn .Vinke vinke og ud med dig.
Hun skal give empati til ham. Det er ok du græder,når mor går. mens hun holder om ham,ingen afledning førend han selv kravler ned og er klar til leg.Når empatien gives istedet for afledning stopper gråden, når han er fyldt op med empati.
Når han har fået lov at græde sin sorg ud er han klar til at nyde dagen med de andre børn og dagplejemor.
De små skal ikke afledes i gråden, de skal have lov at græde.
Han er stor nok nu til at vide, du går og han skal blive i dagplejen og allerhelst ville han være sammen med dig.Sådan har de fleste børn det. selvom de også er glade for deres pasning.
Virkeligheden er, forældre arbejder og børn skal passes , heldigvis trives de allerfleste børn og voksne med de livsvilkår.
Efter et par dage tror jeg ,du vil mærke en forandring.
Hvis mit forslag ikke hjælper,, kan I kontakte pædagogisk konsulent, om gode råd og værktøjer til at hjælpe jer alle.
Håber dette kan inspirere, ønsker held og lykke i processen. aflevering og ham.
Rigtig god week end.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk