Når man bliver storesøster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

768 visninger
2 svar
1 synes godt om
7. februar 2017

Anonym trådstarter

Jeg har en datter på 7 som lige er blevet storesøster. Hun er rigtig glad for sin lillebror men reagere overfor os ret voldsomt. 

Hun hører absolut ikke efter, svare igen og er flabet. Jeg har altid været ret streng og vil ikke rigtig finde mig i at blive talt grimt til eller at hun ikke høre efter. 

Det har så desværre resulteret i at hun to gange inden for en uge er blevet lagt i seng som konsekvens. Alle andre konsekvenser preller bare af på hende. 

Det er nok ikke helt måden jeg skal reagere på over for hende. Men selvom det er svært at blive storesøster synes jeg ikke at det giver lov til at jeg, som min mor siger jeg skal, vende kinden til. 

Vi snakker selvfølgelig med hende om hvorfor hun nu blev lagt i seng, for så vil hun jo lige pludselig gerne høre efter. Har det virkelig dårligt med det, men det er det eneste der virker. Og dog virker det jo ikke rigtig, når det fortsætter. 

Jeg synes virkelig jeg prøver alt hvad jeg kan for at tingene stadig skal være nogenlunde de samme, henter hende fra skole, læser med hende, laver lektier osv som jeg altid har gjort. Ikke engang baby bliver nusset, udover amning når hun er hjemme fra skole. Hvilket jeg også får dårligt samvittighed over for baby over. 

Hvad fanden skal jeg gøre. Skal jeg bare kramme hende og vende den anden kind til som min mor siger???? Det synes jeg så bare viser at jeg acceptere hendes adfærd. 

Måske det blev lidt rodet. 

Har ikke brugt for at i slår mig i hovedet med en masse dumme kommentare, vil lagt hellere have noget konstruktivt. Har det i forvejen dårligt nok

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2017

bumleogtot

Anonym skriver:

Jeg har en datter på 7 som lige er blevet storesøster. Hun er rigtig glad for sin lillebror men reagere overfor os ret voldsomt. 

Hun hører absolut ikke efter, svare igen og er flabet. Jeg har altid været ret streng og vil ikke rigtig finde mig i at blive talt grimt til eller at hun ikke høre efter. 

Det har så desværre resulteret i at hun to gange inden for en uge er blevet lagt i seng som konsekvens. Alle andre konsekvenser preller bare af på hende. 

Det er nok ikke helt måden jeg skal reagere på over for hende. Men selvom det er svært at blive storesøster synes jeg ikke at det giver lov til at jeg, som min mor siger jeg skal, vende kinden til. 

Vi snakker selvfølgelig med hende om hvorfor hun nu blev lagt i seng, for så vil hun jo lige pludselig gerne høre efter. Har det virkelig dårligt med det, men det er det eneste der virker. Og dog virker det jo ikke rigtig, når det fortsætter. 

Jeg synes virkelig jeg prøver alt hvad jeg kan for at tingene stadig skal være nogenlunde de samme, henter hende fra skole, læser med hende, laver lektier osv som jeg altid har gjort. Ikke engang baby bliver nusset, udover amning når hun er hjemme fra skole. Hvilket jeg også får dårligt samvittighed over for baby over. 

Hvad fanden skal jeg gøre. Skal jeg bare kramme hende og vende den anden kind til som min mor siger???? Det synes jeg så bare viser at jeg acceptere hendes adfærd. 

Måske det blev lidt rodet. 

Har ikke brugt for at i slår mig i hovedet med en masse dumme kommentare, vil lagt hellere have noget konstruktivt. Har det i forvejen dårligt nok

Hej med dig. 

Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, når hun ikke hører efter. Der er så mange følelser i kroppen, når man lige har født. Ganske givet er der også mange følelser, der raser rundt i din datters krop. Hun er ved at finde ud af, hvordan hendes plads er i familien, efter lillebror er kommet. Så hun tester dig. Elsker mor mig stadigvæk lige så højt? Jeg tror ikke du skal tænke, at du vender den anden kind til, hvis du krammer hende, når det går skævt. Du kan sagtens tage en time-out i konflikten og bare kramme og berolige hende, til hun er faldet til ro. Det gør ikke dit ord mindre troværdigt. Men det vil vise hende, at du elsker hende lige så højt, lige meget hvordan hun opfører sig. 

Angående hvad du skal gøre, når hun ikke vil høre efter og er flabet. Du skal blive ved med at gentage dit/dine krav i med en rolig stemme. Sige til hende, at du godt kan høre, at hun synes det er træls, men sådan er det. Hvis det stadigvæk preller af på hende, kan du godt give det en konsekvens, stadig med rolig stemme. Hvis hun ikke kan efterleve dine krav, kan hun ikke blive ved bordet (hvis hun f.eks. kaster med maden). Det vigtigste er, at konsekvensen er en direkte konsekvens af hendes handling/opførsel. Ellers vil det virke som en straf. Altså hvis hun ikke sidder ordenligt ved bordet, så kan hun ikke sidde med ved bordet, i stedet for at sige, så er der ingen fredagsslik. Det vil nemlig være en straf. Og så holde fast. Men hvis hun så bryder helt sammen, er det helt ok at trøste og kramme og snakke beroligende til hende. Evt sætte ord på, at du godt kan høre hun synes det er uretfærdigt, træls osv. Men at det er sådan det er. Ikke alt for lange forklaringer. Og undgå at skælde ud. 

Det er mine råd, håber du kan bruge dem. Held og lykke

Anmeld Citér

8. februar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Stakkels dig 

det er vist hårdt for alle

hun er jo en stor (og dog stadig lille) pige. Jeg ville prøve at snakke med hende og hjælpe med at få sat ord på. Og så ville jeg droppe at straffe for det hjælper jo ikke lige nu. 

Min pige er noget yngre end din men jeg har stor succes med stor pige privilegium som baby ikke må hvis hun hjælper mig. Det kan være en tur på cafe, at vi leger modelervoks sammen, ser en tegnefilm eller i en presset situation lidt slik mens jeg putter lillebror eller hvad jeg lige er nødt til. Samtidig hjælper hun med det hun kan og er rigtig stolt. 

Desuden var min mor rigtig god til at give hende hyggedage mens lillebror var lille og neget morafhængig så bagte de eller andet. Måske nogle også kan hjælpe dig med det. 

Held og lykke

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.