Jeg har en super dejlig dreng på 4,5 år, som desværre har det lidt svært i øjeblikket. Jeg oplever at han bliver mere ked af at skulle afleveres i børnehaven, og råber og er sur herhjemme
Han er et barn som har det meget svært ved ændringer, og i øjeblikket hvor der lige er sket meget i hans børnehave kan jeg bare mærke at han ikke trives i sin hverdag 
Vi har været meget glade for hans børnehave ind til nu hvor der desværre er sket nogle ændringer som min søn har det svært med. Han har ind til nu gået på en stue med god tid til børnene, og to meget opmærksomme pædagoger, som har været god til at have en åben dialog om hvordan det går med børnene. Nu har de desværre lavet det om, sådan så de største fra de 2 børnehavegrupper skal samles i en stor gruppe, som de skal gå i for at styrke sammenholdet inden de skal op på den helt store stue til maj. Min dreng hader virkelig denne ændring!
For det første er det kun en af pædagogerne på stuen som er fast, og hun kan tydeligvis ikke magte at holde øje med børnene. Hun er der for det meste alene, og jeg kommer til tider ind på stuen hvor alt bare er kaos. Til tider sidder drengene og kaster klodser i hovedet på hinanden, og andre voldsomme ting, og hun bemærker det ikke eller også ignorerer hun det. Den anden pædagog skifter hver dag, og min søn kender ikke rigtig nogle af disse pædagoger, og føler sig bestemt ikke tryg ved dem.
For det andet så har min søn desværre mistet mange legerelationer i samme omgang fordi der er blevet dannet nye på stuen. Indtil nu har han haft en bedste ven, og været en del af en lille drengegruppe. Han har dog også haft behov for at lege alene, og dette har vennerne respekteret ind til nu. Nu siger han at de andre ikke vil lege med ham mere, og driller ham hvis han for eksempel har noget tøj på som de andre ikke synes er sejt nok. De andre drenge hilser heller ikke på min dreng når han kommer om morgenen, og jeg kan mærke at det går ham på. Jeg har forsøgt at lave en legeaftale med hans tidligere bedste ven, men moren siger altid at de ikke har tid eller også svarer hun slet ikke, så jeg frygter at det er fordi at drengen ikke vil lege med min søn længere. Min søn snakker hele tiden om drengen og spørger hver weekend om de snart må lege igen, og jeg bliver nødt til at fortælle ham, at jeg virkelig prøver at lave en aftale med hans mor, men at de har en meget travl hverdag. Min søn er ikke særlig interesseret i at lege med andre på stuen.
Aflevering foregår sådan at vi afleverer lillebror først, og derefter tager vi hinanden i hånden og går op til hans stue. Her plejer vi at sige godmorgen til pædagogen, og så snakker mig og ham lige kort om hvad de andre børn leger med, og snakker om hvad han har lyst til at deltage i. Herefter siger jeg farvel, og går ud af døren, og så begynder problemet. Han løber efter mig, og jeg må bære ham tilbage på stuen gang på gang og sige farvel, og prøve at gå igen. Pædagogen bliver altid siddende på stuen og hjælper ikke selvom hun kan se at det er et stort problem for mig at aflevere ham. Min søn skifter under disse scener mellem at græde højlydt, og løbe rundt og fjolle og snakke babysprog. Han understreger meget at han ikke gider pædagogerne på stuen, og han har derfor ikke nogen person i børnehaven som han er tryg ved i hverdagen mere.
Han hader virkelig at komme afsted i øjeblikket, og trives tydeligvis ikke i børnehaven, og jeg gør virkelig alt hvad jeg kan for at finde en god løsning. Den faste pædagog på stuen er ikke til at snakke med, og de andre pædagoger som skiftes til at være der, mener ikke at de er nok på stuen til at kunne drøfte min søns trivsel. Herhjemme skiftes han mellem at græde når vi skal afsted, eller være meget sur, og nægte at gå derned.
Hvad ville i gøre? Jeg overvejer at henvende mig til ledelsen, men synes måske også at det er lidt overdrevet hvis min søn er det eneste barn som ikke rigtig trives med ændringen. Og de har jo heller ikke mulighed eller resurser til at ændre hele ordningen bare fordi min søn har det svært
Han kan heller ikke overkomme et skift af børnehave. Jeg kan dog heller ikke blive ved med at sætte ham af et sted hvor han ikke har lyst til at være, og hvor tingene ikke fungerer optimalt. Åh det skærer sådan i mit hjerte at han er så ked af det i øjeblikket