Det lyder ellers utroligt, at en børnehave/pædagoger siger "det skal nok komme", de plejer ellers nok at få sat himmel og hav i bevægelse, når de finder den mindste "fejl" ved de små børn.
Når men det kan du jo ikke Gøre for
men i kan selv hjælpe jeres barn på vej.
Lav en masse mundmotoriskeøvelser, sæt jer sammen ved bordet, pust til en fjer, først puster du vil ham, og han puster tilbage til dig, når det er prøvet, så prøv derefter med en tennisbold, den skal have lidt mere luft for at trille.
Pust balloner op,
spise de der helt små runde is, så han får bevæget munden på en anden måde
tygge tyggegummi
puste sæbebobler
sid med et glas vand og kom et sugerør i, så gælder det fx om at suge vandet op i sugerøret, og holde på vandet og lade det blive der lidt, eller puste luften ned i sugerøret og lave bobler i glasset, selv syntes jeg det er de rigtig god ide, at lade barnet drikke af sugerør.
lav forskellige bevægelser med munden, du kan Google dig frem til en masse fx ræk tungen ud og ryk den fra side til side, lave trutmund efterfulgt af en meget smilende mund, åben munden højt op for derefter at lave trutmund.
smør fx flødeskum, chokolade, honning eller andet barnet kan li, rundt om munden, for bagefter at bruge tungen til at skulle skikke det af igen kun ved hjælp fra tungen.
Det er en super god ide, hvis i hver dag, to, tre gange om dagen, i 5 10 minutter laver sådanne øvelser, DET TAGER TID, og hjælper ikke på tre uger, MEN jo Før i kommer gang, jo hurtigere vil i hjælpe jeres barn, og så er der mulighed for at nå målet lige til skolestart.
Jeg har selv stået i præcist samme situation, og her hjælp det SÅ meget
dog trænede vi rigtig mange gange om dagen nogle minutter hver gang, fordi mit barn syntes det var SÅ sjovt.
en anden ting, hvis han ikke forstå det i siger til ham, så giv ham to og kun to svar muligheder, fx tror du det er bedst at spise spaghetti med gaflen, hvor spaghettien kan rulles om og hænge godt Fast, eller tror du det er bedre at bruge skeen, hvor spaghettien måske hurtigt falder af igen. Stil ham i en periode nogle meget nemme spørgsmål, når i har nogle til ham.
Hvis han fx skal have fodtøj på, så sig "hvad er bedst at tage på fødderne i dag, når det er farligt vejr udenfor? Tror du sko eller støvler.
Når han får knækket koden med jeres to nemme svar muligheder til tingene, så kan i øge det til tre svar muligheder, eller i kan fortsætte med to, men så bare Gøre mulighederne en smule svære.
og lige de sidste ting, det er helt normalt, at nogle børn vil svare det samme hver dag, når de bliver spurgt hvad de har lavet i børnehaven i dag
håber i kan bruge det til noget