4 år, er først begyndt at snakke nu.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.768 visninger
6 svar
5 synes godt om
6. februar 2017

Anonym trådstarter

Min dreng er 4 år og er faktisk først begyndt at snakke nu altså at vi er begyndt at forstå hinanden men Det er ikke altid han forstår hvad vi mener og omvendt. Jeg har gang på gang snakket med børnehaven at om han ikke har brugfor ekstra støtte evt talepædagog? Da han skal i skole om 1,5 år ca. De siger bare at det nok skal komme. Men nej, synes vi tit har problemer, han kan ikke forklare så meget. Fx. Spørger jeg hvad har i lavet i børnehaven så er det kun leget, gynget osv. Han har ikke så mange ord. Vi læser tit derhjemme for ham osv. Men kan det være rigtigt at de ikke skal gøre noget? Han kan godt være udadreagerende pga. Han ikke kan udtrykke sig. Gode råd modtages.

hilsen bekymret mor 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2017

A-1995

Jeg synes det lyder underligt at han ikke har fået noget støtte på. 

Min søn bliver 3 i maj og har lige fået talepædagog. Han snakker meget men lidt utydeligt og sætter ikke ordene rigtigt sammen. Fx; mormor med stik morgen som betyder mormor skal med til gymnastik i morgen. 

Men vi herhjemme og dem som er meget sammen med ham forstår alt hvad han siger. Så jeg synes at hvis man er 4 og stadig har svært ved at gøre sig forståelig er det i barnets bedste interesse at få noget hjælp.

Anmeld Citér

6. februar 2017

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Altså min søn snakkede også først som 4 årig. Han har fået dræn i ørene 4 gange. Så det var derfor sproget var forsinket. Bliv ved med at læse for ham og snak til ham og det vigtigste spørg ham om noget og vent tålmodigt på hans svar uden og skynde på ham. Men, det med sproget skal nok komme. 

Anmeld Citér

6. februar 2017

EnGodMor

Det lyder ellers utroligt, at en børnehave/pædagoger siger "det skal nok komme", de plejer ellers nok at få sat himmel og hav i bevægelse, når de finder den mindste "fejl" ved de små børn.

Når men det kan du jo ikke Gøre for men i kan selv hjælpe jeres barn på vej. 

Lav en masse mundmotoriskeøvelser, sæt jer sammen ved bordet, pust til en fjer, først puster du vil ham, og han puster tilbage til dig, når det er prøvet, så prøv derefter med en tennisbold, den skal have lidt mere luft for at trille. 

Pust balloner op,

spise de der helt små runde is, så han får bevæget munden på en anden måde

tygge tyggegummi

puste sæbebobler

sid med et glas vand og kom et sugerør i, så gælder det fx om at suge vandet op i sugerøret, og holde på vandet og lade det blive der lidt, eller puste luften ned i sugerøret og lave bobler i glasset, selv syntes jeg det er de rigtig god ide, at lade barnet drikke af sugerør.

lav forskellige bevægelser med munden, du kan Google dig frem til en masse fx ræk tungen ud og ryk den fra side til side, lave trutmund efterfulgt af en meget smilende mund, åben munden højt op for derefter at lave trutmund.

smør fx flødeskum, chokolade, honning eller andet barnet kan li, rundt om munden, for bagefter at bruge tungen til at skulle skikke det af igen kun ved hjælp fra tungen.

Det er en super god ide, hvis i hver dag, to, tre gange om dagen, i 5 10 minutter laver  sådanne øvelser, DET TAGER TID, og hjælper ikke på tre uger, MEN jo Før i kommer gang, jo hurtigere vil i hjælpe jeres barn, og så er der mulighed for at nå målet lige til skolestart. 

Jeg har selv stået i præcist samme situation, og her hjælp det SÅ  meget dog trænede vi rigtig mange gange om dagen nogle minutter hver gang, fordi mit barn syntes det var SÅ  sjovt.

en anden ting, hvis han ikke forstå det i siger til ham, så giv ham to og kun to svar muligheder,  fx tror du det er bedst at spise spaghetti med gaflen, hvor spaghettien kan rulles om og hænge godt Fast, eller tror du det er bedre at bruge skeen, hvor spaghettien måske hurtigt falder af igen. Stil ham i en periode nogle meget nemme spørgsmål, når i har nogle til ham. 

Hvis han fx skal have fodtøj på, så sig "hvad er bedst at tage på fødderne i dag, når det er farligt vejr udenfor? Tror du sko eller støvler.

Når han får knækket koden med jeres to nemme svar muligheder til tingene, så kan i øge det til tre svar muligheder, eller i kan fortsætte med to, men så bare Gøre mulighederne en smule svære.

og lige de sidste ting, det er helt normalt, at nogle børn vil svare det samme hver dag, når de bliver spurgt hvad de har lavet i børnehaven i dag��

håber i kan bruge det til noget 

Anmeld Citér

6. februar 2017

L-mor

Anonym skriver:

Min dreng er 4 år og er faktisk først begyndt at snakke nu altså at vi er begyndt at forstå hinanden men Det er ikke altid han forstår hvad vi mener og omvendt. Jeg har gang på gang snakket med børnehaven at om han ikke har brugfor ekstra støtte evt talepædagog? Da han skal i skole om 1,5 år ca. De siger bare at det nok skal komme. Men nej, synes vi tit har problemer, han kan ikke forklare så meget. Fx. Spørger jeg hvad har i lavet i børnehaven så er det kun leget, gynget osv. Han har ikke så mange ord. Vi læser tit derhjemme for ham osv. Men kan det være rigtigt at de ikke skal gøre noget? Han kan godt være udadreagerende pga. Han ikke kan udtrykke sig. Gode råd modtages.

hilsen bekymret mor 

Du skal ikke vente og se, men insistere på, at han bliver sprogtestet og henvist til en tale/hørepædagog. De vil dog starte med at foreslå, at du får testet hans hørelse, da det er så slmindeligt, at det er der problemet ligger. 

Han kan sagtens komme efter det med hjælp fra en talepædagog, som også kan foreslå gode aktiviteter og øvelser til jer. Men I skal i gang. 4-års alderen er supervigtig for sprogudviklingen.

Men lige et tip: 'hvad har I lavet i dag?' Er et meget svært spørgsmål, som får mange børn til at klappe i, uanset hvordan deres sprog er. Tal hellere om ting, I ser, det I gør sammen lige nu, osv.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Jullesnulle

Anonym skriver:

hilsen bekymret mor 

Jeg ville insistere på en sprogevaluering og støtte. Og det kan kun gå for langsomt. Få PPR inddraget.

hvis han ikke har noget med hørelsen er det relevant at undersøge hvorfor han først udvikler sprog nu. 

Jeg havde søn der var sprogligt bagud. Han kom på intensivt sprogkursus da han var 4 og det blev allerede fra 4,5 aftalt at han skulle skoleudsættes. Jeg ville klart indstille mig på det hvis I stadigvæk ikke forstår ham særlig tydeligt eller han mangler mangler meget sprog på nuværende tidspunkt.

min søn viste sig at have en  autismespektre forstyrrelse. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

MKBP

Profilbillede for MKBP
Anonym skriver:

hilsen bekymret mor 

Hvordan er det gået ham i sprogtesten ? Den skal foretages inden barnet er fyldt 3,4...- og hvis den ikke lander i "generel indsats", så skal I kaldes til samtale og der skal igangsættes noget !!

//Mette

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.