Eksperthjælp: Bedsteforældres støtte til to drenge der er 'fanget' i systemet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.124 visninger
0 svar
1 synes godt om
3. februar 2017

Linda Stæhr

hej , vi er et par bedste forældre som har det dårligt omkring vores børnebørn når de er ved deres Far hver 14 dag fra torsdag efter skole og til mandag morgen når han afleverer den. Jeg vil da også oplyse at deres far har siddet i fængsel 3,5 år for narko salg.
vi høre gang på gang hvordan deres far forlader sine børn om natten når de ligger og sover, dette kan godt ske op til to gang i døgnet, da ældste af drengene kan så godt vågne og er meget bange , ringer til sin far, hvor han er henne, svar fra Far, er lige kørt til anden by for at hente cigaretter eller han skal ud at hente løn ved sin Chef, da der har været problemer med løn overførelsen. Skal lige huske at fortælle drengene er 6 og 11 år.
Sidst drengene var hos deres far fik de hver 50 kr af deres onkel, men da onklen var kørt tog deres far pengene, da de skulle bruges til mad.
Han har også slået begge sine dreng, hvor der blev lavet en anmeldelse på dette, men der blev sagt fra deres far sige, at han slog sine bør så tit det passede ham.
Ved at deres mor har kommune ind over, skolen er opmærksom på børnenes trivsel i skolen, men det et tungt system. Den store dreng er stresset 3 til 4 dag efter han kommer hjem fra sin far, kommer heller ikke i skole, da han skal af stresse, når de så får det godt så er det igen blevet tid til de skal til deres far, og så kører det igen.Hvad dælen skal man gører i sådan tilfælde.

Mormor og Morfar

Lindas svar

Kære mormor og morfar

Hvor er disse to drenge heldige at have gode omsorgsfulde bedsteforældre som jer!

Se evt. foredrag (i Aarhus) for bedsteforældre om deres vigtige rolle i børnenes opvækst.

Ja hvad dælen skal man gøre? Det er desværre en historie, jeg har hørt igen og igen. Om børn der lider i et system som er tungt, langsomt og kompliceret.

Hvad gør vi konkret i sagen

Da ingen her på baby.dk er uddannet indenfor det juridiske – og det ofte er en kompliceret og individuel vurdering, der skal til, vil jeg ikke rådgive specifikt på sagsgangen.

Dog kender jeg til EN ting, som potentielt kan presse kommunen til at handle: Hver gang der laves en indberetning til kommunen på et barn SKAL kommunen notere det og genoverveje, om der skal sættes akut ind. Alle i berøring med drengene kan i princippet underrette kommunen. Se mere her: https://ast.dk/born-familie/underretninger

I forhold til drengene

I bedsteforældre har en helt specielt rolle i børnebørnenes opvækst, da I ofte evner en anden ro og tryghed end de andre voksne omkring børnene. Under opvæksten prøver vi (med rette) at beskytte børnene mod negativ påvirkning, der potentielt kan skade dem. Men faktisk kan de positive relationer kompensere (delvist) for negative relationer, og hjælpe børnene klare sig igennem med færre mén. Så uanset at I ikke ser drengene hver dag, og uanset, at I lige nu ikke kan beskytte børnene mod denne negative påvirkning: Så kan I, alene ved at vise børnene jeres kærlighed, kompensere positivt for det negative. Det handler langt hen ad vejen om de konklusioner barnet gør sig om sig selv og livet, hvilke kommer til at præge eftertiden: ER jeg elsket, er jeg værd at respektere, er det ok andre krænker mine grænser, kan jeg stole på andre, kan folk bære mine følelser…

Og det er HER I har en vigtig opgave:

Jeg kender til mange mennesker, for hvem bedsteforældrene har være et understøttende element i at tro på sig selv, håbe på fremtiden og have tillid til andre. I må slet ikke underkende hvor stor effekt det har, at de to drenge har jer (og evt. andre understøttende voksne omkring sig).

Så når I er sammen, så lad dem aktivt vide, at de er elskede, fantastiske, værd at bruge tid på. Lyt med forståelse og kærlighed til enhver bekymring de har. Hvis I tør snakke om alt det svære, så tør børnene også åbne op - og det skaber håb.

Hold fast, hold ud, hold af!

Jeg ønsker jer alt det bedste

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.