Surdej

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

844 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. februar 2017

Kay

Nogen der kan give mig en guide til surdej for begyndere? 

Jeg har fået en hvede surdej af en kollega men aner intet om hvordan man gør med sådan en 

Elsker at bage og gør det en del men har aldrig haft en surdej før

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2017

Kay

2. februar 2017

MiniMe2005

Vi er lige selv begyndt. Jeg ved ikke, om man bør gøre det forskelligt alt efter typen, men vi gør det, som min svigermor altid har gjort. Den får mere eller mindre lov til at passe sig selv i køleskabet. Vi tager eventuelt lidt fra, når den er ved at vokse over sine breder... Det sker hurtigt.

Og så skal den jo "passes" på den måde, at du bager. Jeg mener, at man mindst skal bage en-to gange om måneden.

Som sagt har vi den på køl, men jeg ved, at andre har den ude. Jeg ved helt ærligt ikke, hvad forskellen er, eller om det ene er mere rigtigt end det andet. Men vores har det i hvert fald fint og giver gode brød :-)

Vores er i øvrigt til rugbrød :-)

Anmeld Citér

2. februar 2017

Kay

MiniMe2005 skriver:

Vi er lige selv begyndt. Jeg ved ikke, om man bør gøre det forskelligt alt efter typen, men vi gør det, som min svigermor altid har gjort. Den får mere eller mindre lov til at passe sig selv i køleskabet. Vi tager eventuelt lidt fra, når den er ved at vokse over sine breder... Det sker hurtigt.

Og så skal den jo "passes" på den måde, at du bager. Jeg mener, at man mindst skal bage en-to gange om måneden.

Som sagt har vi den på køl, men jeg ved, at andre har den ude. Jeg ved helt ærligt ikke, hvad forskellen er, eller om det ene er mere rigtigt end det andet. Men vores har det i hvert fald fint og giver gode brød :-)

Vores er i øvrigt til rugbrød :-)

Er der ikke også noget med at den skal "fodres" og med hvad? 

Og hvad og hvordan gør man når man bager af den?

Anmeld Citér

2. februar 2017

MiniMe2005

Kay skriver:

Er der ikke også noget med at den skal "fodres" og med hvad? 

Og hvad og hvordan gør man når man bager af den?

Puha, det er manden, der står for bageriet af rugbrød (hans lille barselsprojekt), så der må jeg blive dig svar skyldig... Men jeg mener, han bruger den, som bruger gær. Opløser den i vand, inden melet tilsættes. Og så tager han lidt fra til en ny surdej før første hævning, tror jeg (men det kommer måske også an på opskriften).

Altså, vi fodrer ikke vores. Men da vi bager ok ofte, så får den jo lidt nyt ret ofte. Mon ikke den skal fodres, hvis man ikke bruger den så ofte?

Jeg tror bare, man skal kaste sig lidt ud i det :-) Vores rugbrød bliver i hvert fald altid lækkert og luftigt med en god syrlighed...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.