Små børn alene i bad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.319 visninger
14 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. februar 2017

Anonym trådstarter

Jeg skriver dette som anonym, fordi jeg vil ikke risikere at hænge min mand ud, og fordi jeg synes dette er så langt ude og pinligt.

11 oktober fik vi vores barn nummer 3. De andre er hh. 4 og 2 år. Det har self været hektisk det hele, og særligt pga at jeg blev så godt som invalid den sidste del af graviditeten. Nå men.... vi lever et noget specielt liv, som så indebærer at alt vores arbejde foregår i eller omkring hjemmet og vores børn er hjemmepasset. Lige nu har rytmen været at jeg sover længe med den yngste, da jeg jo har afbrudt søvn igennem hele natten, og baby går ikke tidligt i seng, så det har jeg heller ikke mulighed for.

Jeg ved at min mand har fået til rytme at have de ældre børn i bad (nogle gange i karret andre gange under bruseren) om morgenen (i stedet for om aftenen som det har været), og det er fint hvis det passer ham bedst. I går aftes havde jeg så den yngste i bad, og min mand kommer så ind på badeværelset, da jeg tager baby op, griner jeg lidt af min måde at håndtere en baby på - det er ikke pyller måden med fløjlshandsker - jeg kan godt lide at mine børn bliver stimuleret af at blive bevæget meget. Nå men så begynder min mand at snakke om sin morgen rutine.

Åbenbart sætter han børnene i badekarret, og går så selv ud for at ordne tøj. Altså ud - UD AF HUSET  For at komme til vores vaskemaskine, skal man ud af huset, gå rundt om det og så kommer man i kælderen. Efter det går han ud i udhuset for at hænge tøj op.

Jeg er simpelthen så forfærdet at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med det. Hele tiden mens jeg sad der og puslede om min baby, forventede jeg at min mand ville sige at det var en joke, for helvede min datter er 2,5 år og min søn 4,5.

Jeg ved at min mand har tendens til at bagatelisere druknefaren. Jeg har sagt til ham 1000 gange at han skal holde børnene under opsyn når de er i badekar, men jeg ville aldrig drømme om at han kunne finde på at decideret forlade dem. En tur ud i køkkenet kunne jeg godt forstå, man kan jo have dørene åbne og vi har et lille hus med papirvægge.

Jeg ved simpelten ikke hvordan jeg skal reagere. Jeg tror jeg er i en eller anden form for chok. Min mand er ellers meget ansvarsfuld og en god far og mand ellers. Jeg står stadig og tror at det må være en joke. I morgen satte jeg vækkeuret, så jeg kunne stå op kl 7, fordi jeg tør simpelten ikke risikere at han laver det stunt igen.

Jeg skældte lidt ud om det i går, men helt ærligt har jeg mere travlt med at takke børnenes skytsengle for at de er i godt behold.

Hvad fanden skal jeg gøre med det hele. Og lige for at realitetstjekke. Det gør man ikke, vel? Altså vi snakker om at gå ud af huset (UD AF HUSET) imens man har sat en 4,5 årig og en 2,5 årig i badekarret, og de kan altså være ret vilde!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2017

AnoMom

Hmm ved ikk om man gør det. Men ved at jeg ikk selv kunne drømme om det. Måske den på 4,5 men det er taget som udgangspunkt i min niece på 5 som sagtens kan sidde i bad alene. Men 2,5 år. Nej. 

Men er det så pyller eller realitetssans. Det må være op til den enkelte forælder at bedømme 

Anmeld Citér

2. februar 2017

Anonym trådstarter

AnoMom skriver:

Hmm ved ikk om man gør det. Men ved at jeg ikk selv kunne drømme om det. Måske den på 4,5 men det er taget som udgangspunkt i min niece på 5 som sagtens kan sidde i bad alene. Men 2,5 år. Nej. 

Men er det så pyller eller realitetssans. Det må være op til den enkelte forælder at bedømme 

Ja min søn måske, men der sidder jo også datter på 2,5. Hvad ville min søn gøre hvis min datter var ved at drukne? Jeg kan ikke regne med at han ville redde hende. Måske, han er meget fremmelig, stærk og ansvarsfuld, men det ansvar kan man ikke lægge på en 4,5 årig. Som sagt jeg kunne godt forstå hvis min mand stillede sig ud i køkkenet for at vaske op, men at direkte gå ud af huset, det kan jeg simpelthen ikke leve med. 

Anmeld Citér

2. februar 2017

AogA

Jeg er enig med dig i at man efterlader ikke så små børn alene i badekarret! Synes du skal tage en alvorlig snak med din mand om druknefaren ved dette, og forklare at det altså ikke er fordi du er en pyllermor, men derimod fordi der er en reel risiko for at de drukner hvilket altså resulterer i at de kan dø. Han tager ikke bare en risiko med at de slår sig en lille smule, han tager en risiko med deres liv. Tror ikke din mand helt forstår alvoren i hvor galt det kan gå, og selvom det ikke er sket endnu skal der altså kun ét uheld til for at i kan have mistet et barn for evigt. 

Du kan evt. finde nogle artikler frem som bakker op om din holdning så du ikke bare virker som en pyllermor, men som en ansvarlig mor som ikke vil have at han efterlader børnene alene i badekarret Så skal havn nok tage det mere alvorligt. Alternativ må du jo begynde at bade dem om aftenen 

Anmeld Citér

2. februar 2017

Frk.S

Jeg er enig med dig - det gør man ikke!!! 

Jeg har selv en på 5 og en på 2,5. Hende på 2,5 kunne sagtens tumle rundt og ryge under.

Når vi har ungerne i badekar er der altid én af os der sidder derude HELE tiden. 

Anmeld Citér

2. februar 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Ja min søn måske, men der sidder jo også datter på 2,5. Hvad ville min søn gøre hvis min datter var ved at drukne? Jeg kan ikke regne med at han ville redde hende. Måske, han er meget fremmelig, stærk og ansvarsfuld, men det ansvar kan man ikke lægge på en 4,5 årig. Som sagt jeg kunne godt forstå hvis min mand stillede sig ud i køkkenet for at vaske op, men at direkte gå ud af huset, det kan jeg simpelthen ikke leve med. 

Som jeg siger så ville jeg heller ikk selv gøre det.  

Anmeld Citér

2. februar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg er også helt enig med dig. 

Jeg har en datter på 2½, og jeg ville bestemt lade hende bade alene endnu!

Hvis ikke vi er i bad sammen, så hjælper jeg hende eller sidder sammen med hende på badeværelset. Det er fornyligt sket at hun sad og tumlede i badekaret (babybadekar) og gled så hun kom under vandet. Hun slog hovedet og panikkede, så hun sprællede bare med armene og kunne ikke få fat så hun kunne komme op igen. Jeg er GODT nok glad for at jeg sad under en halv meter væk og kunne hive hende op med det samme! Det kan lynhurtigt gå grueligt galt. 

Jeg ville hive fat i min mand og tage en alvorlig snak med ham om den helt reelle risiko der er for at drukne i et badekar. Og om at det ikke skal være storebror  på 4½ der har ansvar for at redde lillesøster hvis det skulle gå galt.

Anmeld Citér

2. februar 2017

(august)

Er både for og imod. 

Kan du høre børnene når de er i bad? Vi har selv soveværelse lige ved siden af badet og jeg kan ikke sove tungt når de er i bad underordnet om faren er der eller ej. Hvis det er det synes jeg det er ok også hvis han lige siger han går ud. 

Min den yngste er alene i bad mens jeg går rundt i huset og ordner forskellige ting. Hun er vant til vand og har været det fra hun var 2 mdr, så hun ved hvordan hun kommer op hvis hun får hovedet under osv. 

Jeg er dog mest tryg når de sidder og leger, synger eller taler sammen. 

Lige for at runde af ville jeg aldrig gå ud af huset uden at der er en anden til at holde øje. De får heller ikke lov til om sommeren at være i badebassin uden der er en voksen. 

Anmeld Citér

2. februar 2017

Anonym trådstarter

(august) skriver:

Er både for og imod. 

Kan du høre børnene når de er i bad? Vi har selv soveværelse lige ved siden af badet og jeg kan ikke sove tungt når de er i bad underordnet om faren er der eller ej. Hvis det er det synes jeg det er ok også hvis han lige siger han går ud. 

Min den yngste er alene i bad mens jeg går rundt i huset og ordner forskellige ting. Hun er vant til vand og har været det fra hun var 2 mdr, så hun ved hvordan hun kommer op hvis hun får hovedet under osv. 

Jeg er dog mest tryg når de sidder og leger, synger eller taler sammen. 

Lige for at runde af ville jeg aldrig gå ud af huset uden at der er en anden til at holde øje. De får heller ikke lov til om sommeren at være i badebassin uden der er en voksen. 

Både ja og nej til om jeg kan høre dem. Man hører rigtigt godt igennem hele huset, men jeg kan ikke helt skelne om de larmer i køkkenet, eller om de sidder i badet. Vores værelse er på loftet og badeværelset er i den anden ende af huset nede under. Jeg glider ind og ud af søvnen det meste af morgenen (de store kan sagtens være oppe vel før kl 6) og er ikke obs. på hvad der sker på badeværelset. Jeg havde dog slet ikke fantasi til at forestille mig at min mand fandt på at gå ud-ud fra dem.

Mine børn er meget trygge og dygtige i vand, og jeg ville nok synes det var ok, hvis min mand f.eks gik i køkkenet imens, hvis dørene ellers var åbne og han kiggede til dem jævnligt og kunne høre dem hele tiden (vi har et lille gammelt hus med tynde vægge). Men det her synes jeg er at spille hazard.

Anmeld Citér

2. februar 2017

Mortilah

Jeg mener det er total no go. Jeg turde ikke lade far passe før jeg var 100% sikker på at han ikke kom på den ide igen. Jeg går heller ikke ud og vasker op eller lign. Vores vaskemaskine står 1 m fra badeværelset og den tjekker jeg indimellem imens jeg taler højlydt med barnet/børnene. Lader dem aldrig alene et sekund. Tænk hvis det går galt. Man kan drukne på meget lidt vand! Mister et barn og familien er skadet for evigt fordi man ikke lige kunne vente 20 minutter..

Det er den slags der er grunden til jeg ikke overlader pasning til farfar og farmor...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.