Gravid og første lægebesøg - gyn. undersøgelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

423 visninger
6 svar
0 synes godt om
1. februar 2017

Wheelybug

Hej alle piger

Jeg er gravid   Lige nu er jeg 7+1 og skal derfor snart til mit første lægebesøg. Jeg kan se på nettet, at man skal have foretaget en almindelig gynækologisk undersøgelse i forbindelse med første lægebesøg. Jeg har dog rendt i fertilitetsbehandling de sidste måneder, hvor jeg er blevet udredt, tjekket for diverse sygdomme/kønssygdomme, fået taget maaaange blodprøver, fået skyllet æggeledere osv osv osv. Jeg talte med en ven, der er praktiserende læge -han sagde, at de normalt ikke foretager gynækologisk undersøgelse af nygravide i den praksis han er i, for "hvorfor skulle de det?". Det er kun ved blødning eller smerter, de undersøger nygravide.

Og ja, mit spørgsmål er så, er det virkelig nødvendigt med en almindelig gyn. undersøgelse, når man i forvejen er undersøgt på alle leder og kanter i forbindelse med fertilitetsbehandling, og når alle blodprøver af klamydia mv. har været fine? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2017

Bissen

JL87 skriver:

Hej alle piger

Jeg er gravid   Lige nu er jeg 7+1 og skal derfor snart til mit første lægebesøg. Jeg kan se på nettet, at man skal have foretaget en almindelig gynækologisk undersøgelse i forbindelse med første lægebesøg. Jeg har dog rendt i fertilitetsbehandling de sidste måneder, hvor jeg er blevet udredt, tjekket for diverse sygdomme/kønssygdomme, fået taget maaaange blodprøver, fået skyllet æggeledere osv osv osv. Jeg talte med en ven, der er praktiserende læge -han sagde, at de normalt ikke foretager gynækologisk undersøgelse af nygravide i den praksis han er i, for "hvorfor skulle de det?". Det er kun ved blødning eller smerter, de undersøger nygravide.

Og ja, mit spørgsmål er så, er det virkelig nødvendigt med en almindelig gyn. undersøgelse, når man i forvejen er undersøgt på alle leder og kanter i forbindelse med fertilitetsbehandling, og når alle blodprøver af klamydia mv. har været fine? 

Jeg fik ikke fortaget en gyn. Til første lægebesøg. 

Om ikke andet kan du jo bare frabede dig en gyn. Undersøgelse, hvis lægen foreslår det. 

Anmeld Citér

1. februar 2017

Rockertand

JL87 skriver:

Hej alle piger

Det er ikke procedure længere - det vil sige, at din læge skal lade være, hvis der ikke er indikation for det.

Noget andet er, at nogle læger gør det "for det har vi altid gjort", men du kan så oplyse, at det er afskaffet og ikke giver nogen mening (det har det så aldrig gjort).

Anmeld Citér

1. februar 2017

Wheelybug

Tak for svar begge to - det var rart at høre  Orker næsten ikke flere gyn. undersøgelser lige nu oveni alle de undersøgelser ifm. fertilitetsbehandling 

Anmeld Citér

1. februar 2017

Whatsername

Jeg har ligesom dig været igennem et fertilitetsforløb, så jeg synes ligesom også jeg er gennemtjekket  Gyn. undersøgelse kom slet ikke op under mit første lægebesøg, så jeg tror egentlig det er de færreste der gør det stadigvæk. Så hvis det bliver foreslået, så kan du sagtens bare sige, at du ikke synes det er nødvendigt. 

Tillykke med graviditeten! 

Anmeld Citér

1. februar 2017

HPH

JL87 skriver:

Hej alle piger

Jeg fik ikke en

Anmeld Citér

1. februar 2017

Nel

Jeg fik heller ikke en

Synes du skal sige, at du ikke er interesseret i at få foretaget en. Som de andre skriver, er det ikke "normal" procedure mere, så du kan sagtens frabede dig det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.