Vores yngste søn bliver 4 år til maj. Han er en bestemt herre og ved hvad han vil og især hvad han IKKE vil.
Én af de ting han ikke vil, er at lave stort på toilettet. Han smed bleen om dagen for omkring 3 måneder siden og klarer det bare super godt. Det kan tælles på én hånd, hvor mange uheld han har haft, så han har helt styr på det. Sover stadig med ble om natten og den kan være både tør og våd om morgenen, men når der skal laves stort, så vil han have ble på.
I børnehaven laver han aldrig stort, heller ikke i bleen. Sædvanligvis, så foregår det i bleen lige inden sovetid om aftenen og nogle gange lige efter aftensmaden hvor han pludselig selv spæner ind på værelset og tager en ble på.
Vi har prøvet lidt forskelligt for at få ham til at lave på toilettet, men sidst jeg gav det et forsøg blev ham meget ked af det og kæmpede for at komme ned fra toilettet. Jeg forsøgte at holde ham derpå, fordi jeg vidste at den der pølse bare lige skulle have et enkelt tryk, så var den ude, men jeg "gav op" fordi han blev så ked.
Hvad skal vi gøre? Som skrevet, så er han meget bestemt og er meget klar i spyttet når han siger, at han ikke vil lave stort på toilettet. Har vel egentlig mest lyst til at "tvinge" ham til at sidde der, men tror samtidig ikke det er den rigtig måde. Ønsker ikke at han får forstoppelse, så vi har egentlig bare ignoreret det lidt. Nu er vi bare kommet så langt, at jeg syntes det er på tide.
Håber du kan hjælpe :-)
Vh. Mor
Lisbeths svar
Hej !
Flot han har smidt bleen og der ikke er uheld.
Det giver selvfølgelig frustration hos forældre, når hælene bliver sat i og han nægter at bruge toilettet.
Fint du ikke forsøger at tvinge ham, det kommer der intet godt ud af. Børn kan holde deres afføring tilbage i lang tid.
Der er to ting der rammer os forældre hårdt, når børnene igennem lang tid ikke vil spise og når de ikke vil bruge toilettet.
Jeg tror vejen frem er snak. Han er 4 år og er gammel nok til at forstå ,hvis han får grundig og forståelig forklaring omkring, hvad der sker i hans krop.
Jeg vil foreslå I går en tur på biblioteket og låner bøger om madens vej gennem kroppen.Få bibliotekaren til at hjælpe jer.
Der er en bog der hedder hr Pølle, skrevet af en børnepsykolog.
Den er god og letforståelig for børn om hvor pøllen forsvinder hen.
Børn kan være bange for at give slip på afføringen.Hvor ryger det hen, hvad sker der med det, hvad sker der med mig.
Jo mere viden jo mere tryghed for ham.til at turde give slip.
Hvis du spørger ham ,hvorfor han ikke vil, kan han helt sikkert ikke forklare det.
Du kan spørge lidt ind. F.eks. Nogen kan blive lidt bange når de sidder på et stort wc, er det sådan du har det? Måske kan det hjælpe ham til at fortælle lidt.
Han kan tegne sin krop og ved fælles hjælp viser I madens vej gennem kroppen.
Børnehaven kan sikkert overtales og lave et tema om krop og madens vej gennem kroppen.
Det er ikke godt for ham, han kun kan have afføring derhjemme. Han holder sikkert tilbage i løbet af dagen.
Tålmodighed er vejen frem, ikke presse, tryk avler modtryk.
Hvis ikke der sker fremskridt når I har været igennem bøgerne , snakken m.m. er der hjælp at få.
Der er børneambulatorier, hvor børn med hans problem kan få hjælp.
Håber for jer det vil lykkes inden for rimelig tid. Held og lykke med projekt WC.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk