Eksperthjælp: Søvnbesvær pga prutter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

639 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. januar 2017

Linda Stæhr

Hej Linda,

Jeg har et spørgsmål mht. min søns søvnvaner. Han er 15 mdr. gammel. Siden fødslen har han døjet meget med maven, hvilket resulterede i, at han meget ofte ville ammes og ikke sov mere end 1-2 timer af gangen både dag og nat. Da han startede i dagpleje som 10 mdr. gammel ændrede det sig til, at han sov godt derovre (3 timer i streg udenfor i sin barnevogn), men sov stadig dårligt om natten og ville hele tiden have bryst. Vi valgte over julen at tage en kold tyrker, hvor far tog de første tre nætter, så vores søn kunne lære at undvære brystet og falde i søvn i sin egen seng på eget værelse. (vi forstyrrer hinanden, når vi sover i samme værelse). Dette gik overraskende nemt og jeg var ved godt mod. Vi bøvler dog nu igen med, at han ikke vil falde i søvn medmindre han enten vugges i armene eller ligger helt tæt op af mig, samt at han vågner mange gange om natten, fordi han skal prutte.

Havde ellers sådan håbet på, at luften i maven ville forsvinde sammen med ammestop. Vi sørger for, at han er godt mæt ved sengetid og om natten får han kun tilbudt vand i en sutteflaske. Han drikker en stor tår, prutter og falder som oftest hurtigt i søvn igen. Men han kræver, at vi kommer og hjælper ham med det - ellers begynder han at græde og rejser sig op i sengen. Jeg har lige fundet ud af, at jeg er gravid med nr. 2 (termin til september) og jeg vil derfor snart ikke længere være i stand til at vugge ham i armene og derfor tænker jeg, at nu vil være det rigtige tidspunkt at få lagt hans vaner om. Jeg føler bare lidt, at det er spildt arbejde fordi al den luft i maven ødelægger det hele.

Har du nogle gode råd til hvordan vi kan gribe dette an? :-)

Lindas svar

Kære mor

Tillykke med at du er gravid - og undskyld det sene svar.

Jeg kan høre at du både formår at lytte til dit barns behov for nærhed OG sætte grænser for. hvordan han kan få dem opfyldt, når det er tid til at lægge rutinerne om. Så på det plan er jeg ret tryg i, at du allerede gør og har gjort det du behøver for at hjælpe din søn.

Jeg hører her om en søn der har bøvl med luft i maven - specielt ved nattetide (jeg gætter på, at bevægelse i dagtimerne afhjælper dette naturligt - men at stilstanden om natten gør det sværere at komme af med for meget gas - evt.?!). I dette tilfælde ville jeg bestille tid ved lægen og få tjekket om alt er, som det skal være.

Min fornemmelse er, at de fleste børn på 15 måneder selv kan komme af med det luft de har til overs. Så det lyder lidt for mig, som om der er en ubalance i maven... mon det lyder rigtigt for dig?

Men hvis lægen har tjekket det hun/han skal og kan, og hvis I simpelthen ikke kan finde en fysisk forklaring - ja så må vi ændre på rutinerne i jeres samvær - men lige i det her tilfælde, synes jeg det lyder til at være en fysisk ubalance.

Jeg håber alt falder på plads for jer - ellers må I skrive til mig igen.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.