Hej, vores fantastiske pige på 4 har vært uden ble i et helt år nu, hun har fuld kontrol. Men afføring skal være stående , med ble på og kun sammen med mig (mor)!
Vi har gjort alt, prøvet alt og snakket med alle. For to dage siden lykkedes det endelig, hun lavede på toilettet
alle var stolte (hun var mest stolt selv)
hun fik lov at købe akkurat hvad hun ville i legetøjsbutikken. Men nu vil hun levere legetøjet tilbage og have ble på igen, hvad skal vi gøre? Jeg havde ikke flere bleer hjemme og sagde det til hende hun græd og resultatet blev hun holdt sig
nu er hun gået i seng og sagde jeg måtte købe flere bleer imorgen....
Vi er fortvivlede og kunne virkelig ha brug for lidt vejledning...
Hilsen
Ditte
Lisbeths svar
Hej Ditte !
Håber du fik købt nogle bleer så hun ikke bliver helt forstoppet.
Jeres pige har på en eller anden måde udviklet et system at slippe sin afføring på som giver hende tryghed.Du er der, bleen er der og hun kan slippe det hele .
Inden I målrettet arbejder på at ændre rutinen. skal I sikre jer hun ikke er forstoppet, eller har været. Hun kan have været forstoppet, har fået en rift som hun ubevidst husker smerten af. Derfor ikke Wc, hvor benene spredes ud.
I kan låne bøger på biblioteket, skrevet af en børnepsykolog. Hr Pølles vej.
Den er lærerig og fortæller på en for børn givende måde, hvordan det hele foregår.Indsigten kan være med at hjælpe hende til at give slip på sin frygt, som lige nu styrer hendes afføringsvaner.
Jo mere hun forstår madens vej gennem kroppen og afføringens vej ud, jo bedre.
I har selvfølgelig prøvet med mindre bræt og en skammel under fødderne.
Håber det vil lykkes for jer stille og roligt.
Gør det ikke til et problem selvom det giver frustration. Brug humoren, lav lidt sjov, med "lorten", Bang bang ud med den, m.m.
Hvis det ikke hjælper over en rimelig tid kan egen læge hjælpe jer videre frem.
Mange børn har samme problem.
Fortsat held og lykke med jeres dejlige pige.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk