Hvordan er det med øjenkontakt med en 1 årig? Min søn er præcis 14 mdr idag og øjebkontakten er jo selvfølgelig en helt anden end da han var lille. Her er fart over feltet så der er ikke meget tid til en lang dyb øjenkontakt. Min søn bliver fulgt lidt ekstra i dagplejen grundet hans travle start og den pædagogiske supervisor går meget højt op i at vi skal skabe øjenkontakt med ham så meget som muligt. Når han sidder og leger har han lidt tendens til at være lidt i en bobbel for sig selv, men indimellem kigger han lige op og smiler eller vil vise os det stykke legetøj han er igang med at lege med. Det synes Både vi (mor og far) og lægen på OUH er ganske udemærket. Supervisoren mener dog jeg under hans leg ofte skal få hans opmærksomhed ved at kalde hans navn (hvilket han sjældent reagerer på) indtil jeg får hans opmærksomhed. Jeg synes det virker dumt fordi vores søn tydeligt viser at han synes det er irriterende at vi konstant skal forvente noget af ham når han egentlig bare gerne vil lege...
Er det ikke ok at børn i den alder leger 5 minutter uden at søge voksenkontakt? Kan det virkelig være rigtigt at han skal presses til det? Jeg mener jo at øjenkontakt i den alder er noget der skal komme naturligt og ikke noget der skal "trænes"..
Han giver fin øje kontakt når han har lyst både under leg- dog ikke vanvittigt meget, når vi spiser og synger osv. Han giver i hvert fald ikke mindre øjenkontakt end hans storebror på snart 3, og hans kontakt bliver der ikke kommenteret på...
Hvad tænker du?
Lisbeths svar
Hej !
Det giver frustration hos forældre, når ens lille barn bliver udsat for udfordringer som I ikke er enige i og mener er rimelige. Samtidig oplever i lægen på OUH er tilfreds og supervisor arbejder på flere fronter.
Du beskriver selv så fint at starten har været travl, I har gået til kontrol, på OUH, I gør det stadig. Der er kommet supervisor i dagplejen. Målet er at hjælpe , støtte og styrke jeres barn til en bedst mulig udvikling og trivsel fremover.
Selvfølgelig bliver han irriteret over at blive afbrudt og tvunget til at give kontakt, når han nu helst selv vil være, hvor han er. Det er så fint han reagerer og viser irritation, det skal rummes, for der er en mening med handlingen.
Hele processen handler ikke kun om øjenkontakt, det er grundlaget ,byggestenene ,til hans sociale udvikling, relationer, hans interaktion mellem jer og, de andre børn, dagplejen og andre mennesker.
Den er så vigtig for ham. både for sprog, motorisk udvikling,psykisk udvikling og fortsatte trivsel.
For at I kan være positive og støttende er det vigtigt I får en god og løbende snak med Supervisor.hvor I får forklaret og forstået hvad målet er.Dagplejemor skal have det samme, I skal arbejde med fælles fodslag allesammen, både i dagplejen og hjemme.
Det er ikke altid let og det kræver energi. Håber I finder styrken fremover.
Fortsat held og lykke med ham og storebror.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk