Hej alle jer..
Jeg har et spørgsmål sim jeg håber i vil svare på, da jeg er lidt i vildrede.
Er det ok at en mor bruger badeværelset samtidigt med hendes søn på 17 år. De er nøgne sammen, ser hinanden være i bad, klæder sig af og på sammen...
Lider jeg af forskrækkethed over dette og trænger jeg bare til at få udvidet min horisont lidt?.
Jeg tænker det må være underligt for dem begge, men ingen har lyst til at stoppe det.
Sønnen har ingen kæreste og har ikke haft seksuel debut.
Moderen er i et forhold..
Hvad mener I derude?
Vivis svar
Kære WW
Du beskriver en situation, som man ikke kan forholde sig til uden at kende personerne og deres forhold til nøgenhed nærmere.
Hvis det drejer sig om en familie, hvor nøgenhed betragtes som noget naturligt og afseksualiseret i den givne situation, behøver det ikke at være grænseoverskridende for hverken mor eller søn.
Tænk fx. på naturister, hvor mennesker i alle aldre færdes nøgne sammen uden, at det forbindes med sex.
Mange børn i præpuberteten og teenagere vil på et eller andet tidspunkt opleve grad af blufærdighed, som det er vigtigt at respektere. De begynder måske at dække sig til, når de har været i bad, låse badeværelsesdøren og vrænge på næsen, hvis de voksne er helt eller delvist afklædte. Som regel får de efter en periode igen et mere afslappet forhold til nøgenhed, hvis ellers det er normen i familien.
Vi ved ikke om den unge mand får eller har fået sin blufærdighed krænket, men han er 17 år og har forhåbentlig sin frie vilje til at undgå sin mors nøgenhed, hvis det føles forkert.
Hvis der er seksuelle undertoner i deres samvær, vil jeg mene, at moren overskrider sønnens grænser, men det kan vi som sagt ikke vide.
Sandsynligvis vil det være vores eget forhold til nøgenhed, vi vurderer ud fra, men det er ikke nødvendigvis det samme som i den omtalte familie.
At han ikke har en kæreste eller har haft seksuel debut som 17-årig er ikke usædvanligt.
Kærlig hilsen
Vivi
I Vivis brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål, der vedrører din eller din partners seksualitet eller jeres fælles sexliv.
Se Vivis hjemmeside på: Bedresexliv.dk