Hej Lisbeth
Min lille søn er en dejlig dreng, men jeg er bange for han er ved at vende om på dag og nat.
Han sover mest om formiddagen nemlig. Vi vågner ca. Kl 6 bliver ammet og falder i søvn til kl. 9
Her efter bliver han ammet igen og kan godt være lidt vågen, men falder hurtigt i søvn og sover til mellem 12-13
Vi ammer og så er han vågen 1 måske 2 timer og så går vi tur med barnevognen hvor han som regel falder i søvn og sover 1 time. Så er han oppe og blive ammet igen omkring kl 16
Og kan godt være vågen der, powernappe lidt i løbet af aftenen
Han spiser ca hver 3. Time og kl 21-22 alt efter hvordan dagen er gået om vi har rykket madtiderne lidt med ekstra søvn får vi i soveværelset.
Her bliver han så meget urolig, spætter, græder og vågner ofte. Han virker som om han ikke vil sove.
Vi har forsøgt at være "kedelige" om natten og aftnen så der er ro.
Men måske føler han formiddagen er mere rolig hvor vi er alene hjemme. Dog sover han også bedst der selvom vi skal nogen steder (sover i bilen eks.)
Er det bare sådan hans rytme er eller kan vi gøre noget for at skubbe rytmen eller om det er fint? Vil jo helst have han sov bedst om natten og ikke om formiddagen
Vh den nye mor
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med sønnen.
Du skriver ikke hvor gammel han er. Udfra det du beskriver, tror jeg ikke han er så gammel.
Når de er helt små er det så fint at lade dem bestemme rytmen, med amning, søvn, vågentid m.m.
Du må hvile dig, når han sover om dagen.en morgenlur kan det også blive til.
Selvom I er kedelige har han brug for at være i favn og spise det han har lyst til. Kærlighed og nærvær i mors og fars favn, også om natten.
Du kan forsøge at amme lidt ekstra om eftermiddagen for at stimulere mælkeproduktionen.
De fleste babyer har en periode om aftenen ,hvor de er vågne, græder, skal spise og være i favn. Du forvænner ikke dit barn, du opfylder hans behov. For mad , omsorg og nærvær. Når behovene bliver opfyldt, kommer der tryghed, ro og harmoni.
På et tidspunkt ved ca 6 måneders alderen kan I begynde en egentlig soverytme.
Håber dette kan give lidt ro i jeres daglige rytme.
Fortsat held og lykke med ham.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk