Eksperthjælp: Knapt 10 måneder er vågen 3-4 timer hver nat.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

604 visninger
2 svar
0 synes godt om
17. januar 2017

Lisbeth Jess

Hej.

Vi står i den situation at vores lille pige på knap ti mdr. er vågen ml. 3-4 timer HVER nat. I sidste uge tog vi natflaskerne (to styks) fra hende, hvilket har medført at hun ligger vågen fra ca. kl. 01-04. Efter hun blev fire mdr. stoppede hun med at sove i gennem (før det sov hun 10-12 timer i træk), og har siden fået to natflasker. Hun har altid haft svært ved at sove om dagen, og kommer med hjælp ofte kun op på 1,5 time, fordelt på to lure. Den manglende søvn har forsinket hendes udviklet en smule og hun er først lige begyndt at bevæge sig frem og tilbage for en mdr. tids siden. Vores spl. mente at det at tage natflasken fra hende, ville tage nogle nætter, og så ville hun være okay med det. Flasken har klart været med til at få hende til at falde i søvn både om natten og om dagen. Hun er ikke ked af det, men ligger og brokker lidt og taber sutten. Vi har ikke fornemmelsen af at hun er sulten.
Er det normal baby-adfærd og har du evt. nogle idéer til, hvordan man kan få hende til at sove?
Kærlig hilsen to trætte forældre

Lisbeths svar

Hej !

ja I må være trætte, 3-4 vågne timer hver nat , det giver træthed.

Hun må også være træt,. Det lyder som der er nogle ting,der skal justeres på .

Når hun vågner er der en grund, og det er ikke for at genere jer.

Havde hun en sygdomsperiode ved de 4 måneder ?

Hun græder ikke utrøsteligt læser jeg, kan ligge med sutten og pludre.

Jeg vil meget gerne have lidt flere oplysninger omkring hendes udvikling.Så giver jeg et mere uddybende svar.

Fødselsvægt og længde, nuværende vægt og længde.

Hendes motoriske udvikling. Vil gerne have uddybet hendes bevægelser.

Sidder hun alene, vender hun rundt, kryber hun fremad, kan hun hive sig op i armene.?

Har hun haft infektionssygdomme ?forkølelse, hoste eller andet ?

Spiser hun alsidigt om dagen.?

Indtil jeg får flere  oplysninger, vil jeg anbefale jer at sove på skift. To trætte forældre er ikke godt. Enten del natten eller tag hveranden nat.

Fjernelse af begge flasker på en gang er lige hårdt nok, når det handler om nattesøvn og tryghed.

Børn er forskellige. Flasken er for mange en god ting, både tryghed og lidt mad. Hun er stadig en baby.

Held og lykke med nattesøvnen.Håber du sender flere oplysninger og jeg vil svare.

Varme Hilsner 

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2017

brevkassen-38197

Hej Lisbeth. 

Tak for dit svar. Her får du en lidt mere uddybende beskrivelse af min datter og hendes udvikling. Hun vejede 2930 g. Og var 48 cm. Lang ved fødslen. I dag vejer hun 8,5 kg. Og er 72 cm. Lang. Ja, da hun var fire måneder blev hun indlagt med kighoste, hvilket tog meget hårdt på hende. Hendes helbred har ikke været det bedste siden da, og hun er ofte plaget af hoste og luftvejsinfektioner. Om dagen sover hun ca. 30 time ad gangen, med mindre jeg hjælper hende. Hun er lidt bagud i sin motoriske udvikling. Hun kryber rundt på maven og roterer om sig selv, men kan ikke kravle el. komme op på alle fire. Hun kan ikke trille fra mave til ryg, og kun næsten komme fra ryg til mave. Hun sidder selv og har gjort det længe. Hun er en meget glad og tilfreds lille pige, men jeg har ofte en fornemmelse af at hun ikke har energi til det helt store fysiske. Det er meget forskelligt, hvor meget hun spiser. Nogle dage spiser hun en del grød og andet, andre dage spiser hun meget lidt  

Anmeld Citér

1. februar 2017

Lisbeth Jess

Hej Igen !

Tak for svar med oplysninger.

Kighoste er en hård omgang for en lille baby, og en sygdom kan forsinke den videre udvikling.

Jeg læser hun er glad og det er jo fint.

Hendes kurver er ok. 

Højden er steget fra den kurve laveste ved fødslen.til den næste kurve.

Vægten er steget 2  fra den laveste kurve, så hun er indefor normalområdet.Ingen grund til bekymring der.

Alligevel tænker jeg, du skal bestille en tid hos lægen.

Hun skal checkes , måske har hun lidt problemer  omkring sin vejrtrækning som gør hun ikke har så meget energi.

Egen læge kan sikkert hjælpe dig med en henvisning til fysioterapeuthjælp, hvis han og du vurderer det er nødvendigt.

Få hende evt undersøgt hos en ørelæge, for at sikre der ikke er væske i mellemøret.

Hendes fysiske udvikling kan du arbejde med. Du kan stimulere hende til at vende og dreje sig, selvfølgelig ikke presse, kun puffe.

Når hun ligger på maven, kan du sætte dig bagved og hjælpe hende op på knæene, med dig som bagstøtte. Lad hende gynge. 

Når du sidder lad hende hoppe op og ned på dit skød, det giver styrke til hende og du bliver træt i armene.

Når hun får mere styrke i benene, er jeg sikker på hun vil komme op selv.

Du skriver hun sidder selv. Lad hende øve sig i selv at komme op og sidde med din hjælp så både balance, muskler og ryg styrkes.

Både vægt og din beskrivelse lyder  som hun er småtspisende, endnu en grund til  ikke at fjerne hendes flasker.

Håber I får lidt søvn når I skiftes. Hvis du bliver usikker omkring mit svar, skriv tilbage og jeg uddyber.

Fortsat held og lykke med hende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.