Hej.
Vi står i den situation at vores lille pige på knap ti mdr. er vågen ml. 3-4 timer HVER nat. I sidste uge tog vi natflaskerne (to styks) fra hende, hvilket har medført at hun ligger vågen fra ca. kl. 01-04. Efter hun blev fire mdr. stoppede hun med at sove i gennem (før det sov hun 10-12 timer i træk), og har siden fået to natflasker. Hun har altid haft svært ved at sove om dagen, og kommer med hjælp ofte kun op på 1,5 time, fordelt på to lure. Den manglende søvn har forsinket hendes udviklet en smule og hun er først lige begyndt at bevæge sig frem og tilbage for en mdr. tids siden. Vores spl. mente at det at tage natflasken fra hende, ville tage nogle nætter, og så ville hun være okay med det. Flasken har klart været med til at få hende til at falde i søvn både om natten og om dagen. Hun er ikke ked af det, men ligger og brokker lidt og taber sutten. Vi har ikke fornemmelsen af at hun er sulten.
Er det normal baby-adfærd og har du evt. nogle idéer til, hvordan man kan få hende til at sove?
Kærlig hilsen to trætte forældre 
Lisbeths svar
Hej !
ja I må være trætte, 3-4 vågne timer hver nat , det giver træthed.
Hun må også være træt,. Det lyder som der er nogle ting,der skal justeres på .
Når hun vågner er der en grund, og det er ikke for at genere jer.
Havde hun en sygdomsperiode ved de 4 måneder ?
Hun græder ikke utrøsteligt læser jeg, kan ligge med sutten og pludre.
Jeg vil meget gerne have lidt flere oplysninger omkring hendes udvikling.Så giver jeg et mere uddybende svar.
Fødselsvægt og længde, nuværende vægt og længde.
Hendes motoriske udvikling. Vil gerne have uddybet hendes bevægelser.
Sidder hun alene, vender hun rundt, kryber hun fremad, kan hun hive sig op i armene.?
Har hun haft infektionssygdomme ?forkølelse, hoste eller andet ?
Spiser hun alsidigt om dagen.?
Indtil jeg får flere oplysninger, vil jeg anbefale jer at sove på skift. To trætte forældre er ikke godt. Enten del natten eller tag hveranden nat.
Fjernelse af begge flasker på en gang er lige hårdt nok, når det handler om nattesøvn og tryghed.
Børn er forskellige. Flasken er for mange en god ting, både tryghed og lidt mad. Hun er stadig en baby.
Held og lykke med nattesøvnen.Håber du sender flere oplysninger og jeg vil svare.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk