Hej Linda.
Jeg skriver fordi min søster har inviteret mig på et 3-dages spa-hotelophold i påsken 2017. Til den tid er min søn 17 måneder. Invitationen gælder både med og uden min søn. Min kæreste har fri i påsken, og vil gerne være hjemme med vores søn.
Helt ærligt så ville jeg elske at komme på 3 dages spaophold uden barn! Jeg synes det er hårdt at være blevet mor, og jeg ammede ham indtil for nyligt, så har aldrig været væk fra ham særlig lang tid af gangen. Han bliver dog ofte passet af familien kort tid af gangen, og han har også prøvet at sove hos sin farfar og farmor i løbet af de seneste måneder, hvilket er gået fint.
Jeg skriver fordi at jeg idag læste at du tidligere har skrevet til en anden at hun kunne rejse fra sit barn i flere dage, hvis barnet var sammen med en anden primær omsorgsperson, og hvis hendes barn var ligeså tryg ved dem som ved moren. Det har gjort mig i tvivl om det er ok at jeg rejser 3 dage fra min søn.
Selvom hans far selvfølgelig har været en aktiv del af hans liv indtil nu (og f.eks. holdt flere måneders barsel både i starten og slutningen af min barsel), så er det desværre tydeligt at det er mor her som er favoritten.
Hvis vi f.eks. begge henter i vuggestuen, så er det mig han vil op til, det er mig han vil op til hvis han er ked af det herhjemme osv. Min kæreste har ofte overnatninger ude ifm. sit arbejde (mellem 3-10 gange om måneden), så min søn og jeg er også ofte alene i flere dage. Jeg har gjort mit for at far kan komme på banen og forsøgt at vise vores søn at han er ligeså god som mor - f.eks. at lade far trøste når han græder, selvom han rækker ud efter mig. Det har desværre altid været sådan, og vi regner med at det nok udjævner sig med tiden.
Mit spørgsmål er om det vil være uforsvarligt (eller i hvert fald uhensigtsmæssigt) af mig at rejse uden min søn, og lade ham blive hjemme med sin far (som sikkert vil tilbringe en del tid oppe hos sine forældre, som min søn også er meget glade for og tryg ved - vi kommer der meget). Eller skal jeg tage ham med på hotel, selvom jeg egentligt helst vil have et par børnefri dage med rødvin og aftener udenfor værelset efter kl. 20.
Lindas svar
Kære Mette, som gerne vil have 3 dages ro og fred med sin søster
Først: Tak fordi du åbent vil sige højt, at det er hårdt at være blevet mor. Det er så vigtigt at kunne sige det åbent, simpelt og ærligt. For det er sjældent så lyserødt og romantisk, som nogle får det til at lyde – og mødre kan sagtens være fantastiske mødre og samtidig længes efter en pause fra de små på samme tid.
Hvem er primære omsorgspersoner?
I min optik er de voksne som bor og er sammen med barnet de primære omsorgspersoner. Ja mor er OFTE favoritten, men det betyder ikke, at far ikke er god nok! Dejligt at I har bedsteforældre, som jeres søn er tryg ved også.
Er det uforsvarligt at tage af sted?
Ja hvor ville det være skønt, hvis jeg kunne træffe den beslutning for dig – og det ville gøre livet lettere. Men det kan jeg ikke. DU og far er eksperterne på jeres barn. Det er JERES beslutning. Jeg fastholder tommelfingerreglen med at 1-årige kan undvære de primære omsorgspersoner 1 døgn, 2-årige 2 døgn osv. Men som tommelfingerregel.
Men SKAL det være enten-eller?
- Måske far kunne vænnes til at putte og give omsorg på flere faste tidspunkter end nu (så han får flere faste domainer der skaber tryghed i en periode)?
- Måske man kunne tage nogle dage med og nogle dage uden sønnen?
- Måske der kunne laves en plan A, B og C og aftales ud fra hvilke kriterier de går i gang?
- Måske turen kunne forkortes?
- Måske man kunne lave en øve-gang i forvejen?
- Måske…
Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste i beslutningen af den endelige løsning.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk