Hvornår taler børn rent

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.891 visninger
9 svar
24 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. januar 2017

Anonym trådstarter

hej.

ja hvornår kan man forvente at børn taler rent? min søster har en datter på tre år der bestemt ikke taler rent. Når jeg er sammen med hende tager jeg mig selv i at sige "hvad siger du?", "kan du lige sige det igen?" og "jeg forstår ikke hvad du siger" mm. Jeg tænker da bare at når hun er tre år burde man kunne forstå hvad hun siger. 

Mine egne børn talte helt rent da de var omkring 2,5 år. De var meget fremme sprogligt hvor det motoriske kom lidt senere.

Jeg spurgte min søster om ikke hendes datter skal til talepædagog eller noget i den stil, min søster sagde at bare fordi mine børn var hurtige til at tale betyder det ikke at hendes barn er det og at man sagtens kan forstå hvad hendes datter siger. Jeg sagde det selvfølgelig på en pæn måde da det ikke var ment som noget dårligt.

Hvad siger I? Hvad er "normalt"?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2017

TNBC

Anonym skriver:

hej.

ja hvornår kan man forvente at børn taler rent? min søster har en datter på tre år der bestemt ikke taler rent. Når jeg er sammen med hende tager jeg mig selv i at sige "hvad siger du?", "kan du lige sige det igen?" og "jeg forstår ikke hvad du siger" mm. Jeg tænker da bare at når hun er tre år burde man kunne forstå hvad hun siger. 

Mine egne børn talte helt rent da de var omkring 2,5 år. De var meget fremme sprogligt hvor det motoriske kom lidt senere.

Jeg spurgte min søster om ikke hendes datter skal til talepædagog eller noget i den stil, min søster sagde at bare fordi mine børn var hurtige til at tale betyder det ikke at hendes barn er det og at man sagtens kan forstå hvad hendes datter siger. Jeg sagde det selvfølgelig på en pæn måde da det ikke var ment som noget dårligt.

Jeg ved ikke hvad der er normalt, men der er nogle børn der snakker rent sent og nogle tidligt. Ligesom nogle går tidligt, og andre sent.
Vi er ikke alle lige hurtige til ting.

Jeg har også mødt børn mellem 2 og 3, der snakker virkelig rent og så andre, hvor der først kom senere, omkring 4års alderen(men der er ingen problemer i dag)

Hun er kun tre, det kommer..

Jeg er sikker på at du ikke mente det ondt, men hun har nok set det som et angreb på hendes datter, fordi dine børn talte rent hurtigere, ved ikke hvor mange gange du har nævnt det. Men næste gang du snakker med hende, så forklar hende at du ikke mente noget ondt med det, men bare undrede dig.. Jeg er sikker på at de er inde over hende, og det re også tit lettere at forstå et barn, du ser hver dag(ofte), der ikke snakker rent, end hvis man kun ser dem engang i mellem.

Anmeld Citér

14. januar 2017

Frk.S

Mine børn har også været ret hurtige til at tale rent.... men det betyder jo ikke at det er det der skal sætte "standarden"

Der er da bestemt nogle af de 3-årige børn nede i min datters børnehave, som jeg har svært ved at forstå.... og såmænd også nogle af dem på 4-5 år. Det er jo meget individuelt. 

Om din niece burde tale mere rent afhænger nok også af om hun lige er blevet 3 eller om hun snart bliver 4.

Og så skal man nok også huske på, at forældrene ofte nemmere forstår hvad deres egne børn siger før de begynder at tale helt rent. Det kan betyde at din søster måske synes at hendes datter taler fint, hvor andre har sværere ved at forstå hende. Ligeledes kan der være at andre måske ikke synes at dine børn talte helt så rent da de var 2,5 år som du selv syntes. 

Anmeld Citér

14. januar 2017

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Min søn er 5 år og 7 måneder gammel, han taler overhovedet ikke rent. Børnehaven har indstillet ham til talepædagog, så der kan gøres en ekstra indsats inden han starter i skole til august. 

Børn udvikler deres sprog meget forskelligt, men det er børnehaven der laver vurderingen. 

Anmeld Citér

14. januar 2017

Anonym

Min datter talte rent da hun var tre år, min søn og den store datter var 4 før alt var perfekt sprog mæssigt, til gengæld var de langt foran motorisk og kunne både gå og løbe sikkert inden de blev et år, og den yngste datter var altså 18 mdr før hun blev helt sikker på benene.

Min søn der går i 0 kl har matematik bog for 3 kl. Er hans kammerater i 0 kl så bagud eller er han bare god til matematik? Udvikling er meget individuelt. Og jeg synes det er synd at smide helt almindelige børn til talepædagog bare fordi man ser på børn der er sprogmæssigt stærke og sammenligner dem. Hvis man dømmer en fisk på dens evne til at flyve, vil den jo vokse op og tro at den er dum. Børn lærer i deres eget tempo. Stol på at moren ved hvad hun laver. 

Anmeld Citér

14. januar 2017

Babilooo

Min søn på 3 taler bestemt ikke rent og ej heller mine veninders børn på den alder

Anmeld Citér

14. januar 2017

Molka

Det er meget almindeligt at børn på 3-4 år kan være svære at forstå. De udvikler sig meget forskelligt, og nogle taler rent som 2-årige, andre først langt senere. 

Uanset hvor pænt du har formuleret dig ville jeg som mor opleve det ret krænkende at blive spurgt om, om mit barn ikke skal til talepædagog. Det antyder, at du mener, der må være noget galt med barnet - og når du så også selv har haft børn, der var hurtige til at tale, er det også en ret uheldig sammenligning. Det er noget andet, hvis folk selv tager emnet op og beder om en mening.

Jeg ville undgå at berøre emnet over for din søster igen og regne med, at der nok skal blive taget hånd om det, hvis det viser sig at udtalen ikke bliver bedre hurtigt nok.

Anmeld Citér

14. januar 2017

Miti's mama

Børn er forskellige. Min datter er langt fremme motorisk, men bagud sprogligt. Med min venindes datter er det omvendt. Og som en tredje veninde sagde "ja, og mit barn spiser sand"... Det kommer

Anmeld Citér

14. januar 2017

Tante15

Der er jo stor forskel på børn, og min den ældste havde særligt svært ved bestemte udtalelser, og havde forløb ved talepædagog i børnehaven. Der er i min hjemkommune fokus på tidlig indsats, starter med test, når de er 2,5 år gammelt og hurtig etablering af talepædagog. Jeg har egentlig ikke tænkt, at det var et problem og synes heller ikke, at det skal gøres til et større problem end det reelt er - det skulle nok komme med tiden. 

ærligt ville jeg nok have undret mig, hvis nogen privat havde sagt til mig, at hun skulle have talepædagog, når hun er 3 år, da børn ikke er ens. Det er ikke alle, som taler rent, når de er 3 år, lige så vel nogle er hurtige motoriske, men det betyder heller ikke, at andre børn straks skal have støtte på, hvis de f.eks. ikke er lige så hurtige motoriske som andres børn. 

Anmeld Citér

15. januar 2017

Anonym

Anonym skriver:

hej.

Min nevø snakkede først rigtig rent et halvt år før gan skulle starte i skole. 

Min venindes ældste søn snakkede rent da han vr 2, hendes yngste er 3 nu og taler stadig ikke rent. 

Børn er forskellige. Din søsters børn er måske ikk så hurtige sprogligt. Men så de måske hurtigere motorisk hvor som du selv siger dine var langsommere. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.