Anonym skriver:
hej.
ja hvornår kan man forvente at børn taler rent? min søster har en datter på tre år der bestemt ikke taler rent. Når jeg er sammen med hende tager jeg mig selv i at sige "hvad siger du?", "kan du lige sige det igen?" og "jeg forstår ikke hvad du siger" mm. Jeg tænker da bare at når hun er tre år burde man kunne forstå hvad hun siger.
Mine egne børn talte helt rent da de var omkring 2,5 år. De var meget fremme sprogligt hvor det motoriske kom lidt senere.
Jeg spurgte min søster om ikke hendes datter skal til talepædagog eller noget i den stil, min søster sagde at bare fordi mine børn var hurtige til at tale betyder det ikke at hendes barn er det og at man sagtens kan forstå hvad hendes datter siger. Jeg sagde det selvfølgelig på en pæn måde da det ikke var ment som noget dårligt.
Hvad siger I? Hvad er "normalt"?
Jeg ved ikke hvad der er normalt, men der er nogle børn der snakker rent sent og nogle tidligt. Ligesom nogle går tidligt, og andre sent.
Vi er ikke alle lige hurtige til ting.
Jeg har også mødt børn mellem 2 og 3, der snakker virkelig rent og så andre, hvor der først kom senere, omkring 4års alderen(men der er ingen problemer i dag)
Hun er kun tre, det kommer..
Jeg er sikker på at du ikke mente det ondt, men hun har nok set det som et angreb på hendes datter, fordi dine børn talte rent hurtigere, ved ikke hvor mange gange du har nævnt det. Men næste gang du snakker med hende, så forklar hende at du ikke mente noget ondt med det, men bare undrede dig.. Jeg er sikker på at de er inde over hende, og det re også tit lettere at forstå et barn, du ser hver dag(ofte), der ikke snakker rent, end hvis man kun ser dem engang i mellem.
Anmeld
Citér