Eksamensangst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

870 visninger
7 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. januar 2017

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg har en datter der går i niende klasse. Hun lider af slem præstationsangst og har gjort det i nogle år. Hun er en meget sød og intelligent pige og hun får gode karakterer. Der er flere gange sket det at hun er besvimet når hun har skullet fremlægge i skolen fordi hun har været så ekstrem nervøs. Både min mand og jeg har forklaret hende så mange gange at hun ikke har noget at være nervøs for og alt muligt andet. 

Hun talte med en skolepsykolog henover efteråret. Meningen med det var at skolepsykologen skulle hjælpe vores datter med at komme af med sin præstationsangst. Det hjalp slet ikke.

Vores datter er allerede begyndt på at være nervøs over de eksamener der er snart. Vi ved ikke hvordan vi lige skal hjælpe vores datter. De her eksamener er jo ikke de sidste og det nytter jo ikke noget at hun besvimer hver gang.

Min datter er ikke til sådan noget "hokus-pokus-pjat" som hun kalder alternativ behandling. Jeg må sige at jeg tror heller ikke at hypnose eller andet i den stil ville hjælpe på vores datter. Jeg tror at sådan virker hvis man tror på at det virker - og det gør min datter ikke.

Jeg købte sådan noget spray som hun kunne spraye ind i sin mund som skulle berolige hende. Det hjalp heller ikke. De hedder vist Bachs blomsterdråber.

Er der nogle af jer der ved hvad vi kan gøre? På forhånd tak for svar

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2017

esioul

Anonym skriver:

Hej.

Jeg har en datter der går i niende klasse. Hun lider af slem præstationsangst og har gjort det i nogle år. Hun er en meget sød og intelligent pige og hun får gode karakterer. Der er flere gange sket det at hun er besvimet når hun har skullet fremlægge i skolen fordi hun har været så ekstrem nervøs. Både min mand og jeg har forklaret hende så mange gange at hun ikke har noget at være nervøs for og alt muligt andet. 

Hun talte med en skolepsykolog henover efteråret. Meningen med det var at skolepsykologen skulle hjælpe vores datter med at komme af med sin præstationsangst. Det hjalp slet ikke.

Vores datter er allerede begyndt på at være nervøs over de eksamener der er snart. Vi ved ikke hvordan vi lige skal hjælpe vores datter. De her eksamener er jo ikke de sidste og det nytter jo ikke noget at hun besvimer hver gang.

Min datter er ikke til sådan noget "hokus-pokus-pjat" som hun kalder alternativ behandling. Jeg må sige at jeg tror heller ikke at hypnose eller andet i den stil ville hjælpe på vores datter. Jeg tror at sådan virker hvis man tror på at det virker - og det gør min datter ikke.

Jeg købte sådan noget spray som hun kunne spraye ind i sin mund som skulle berolige hende. Det hjalp heller ikke. De hedder vist Bachs blomsterdråber.

Jeg har fået hjælp til eksamensangst ved psykolog.

Hun hjalp mig med at få styr på mine tanker. 

Jeg var fuldstændig udkørt op til eksamen, sov ikke, var fysisk dårlig. Det stod på i maaaaange dage inden. 

Nu har jeg "kun" haft en eksamen siden og den gik jeg ind til uden at være nervøs

Anmeld Citér

8. januar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej.

Jeg lider selv af eksamensangst, og det har alvorlige konsekvenser for mine karakterer (går på hf).

Sidste sommer fik jeg en samtale med en coach, og det har gjort en sindsyg forskel! 
Jeg er dygtig i både dansk og engelsk (fik 10 og 12 i alle afleveringer), men til den mundtlige eksamen i dansk fik jeg 4, mens jeg fik 12 i engelsk. - Fordi de lå på hver sin side af den samtale, og jeg fik lært at kontrolere min angst og undgå panik. 

Og det jeg lærte ved den samtale hænger ved! Jeg var til eksamen i fredags og undgik et panikanfald ved hjælp af mine vejrtrækningsøvelser (midt i fremlæggelsen) og endte med et 7-tal i et fag hvor jeg absolut ikke regnede med at få mere end maks 4. 

Det er helt vildt så meget det har gjort for mig, og jeg vil anbefale sådan en samtale til enhver tid! - Selvom jeg var noget skeptisk inden jeg kom afsted.

Anmeld Citér

8. januar 2017

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Hej.

I kunne måske sætte jer ned med jeres datter og lærer(e) og få fundet ud af hvad der skal til for at hun føler sig tryg.

Den ene fra mit grundforløb har også eksamensangst. Hun fandt ud af at det var det med at fremlægge for mange som hun ikke kan. Da censor hørte det satte han sig lidt ud til siden så hun kunne nøjes med at snakke med læreren.

Anmeld Citér

8. januar 2017

drabo

Profilbillede for drabo

Hvad er det hun er angst for?

er det for at klare sig dårligt, for at få en dårlig bedømmelse, for at blive til grin?

jeg spørger fordi det nok har noget at sige for hvordan i skal gå videre.

som lærer har jeg oplevet elever, der var enormt angste for at fremlægge for klassen, men som var helt upåvirkede til eksamen, hvor der kun var mig og censor. Og også det omvendte.

så måske skal i snakke mere med hende om, hvad angsten er for. Er det situationen eller det mulige udfald. Er det det ukendte i situationen osv. 

Prøv atsdig at samarbejde med psykologen og måske hendes lærere, det kan være hun kan få nogle redskaber som kan hjælpe hende. Har haft elever der mødte op med bamser, bestemt musik eller gerne ville have mor med til eksamen.

Anmeld Citér

8. januar 2017

Anonym

Kognitiv terapi!

Anmeld Citér

9. januar 2017

frkchili

Jeg vil anbefale jer at tage fat i en 'rigtig' psykolog med erfaring med angstpatienter (de fleste psykologer er rimelig habile på det område), eller en coach. Min erfaring er, at skolepsykologer ikke er til ret meget.. Ikke så pænt sagt, men jeg har bare kun dårlige erfaringer med de skolepsykologer, jeg i mine folkeskoleår har rendt til.

Jeg har selv haft store problemer med eksamensangst, og bare angst i det hele taget, og uanset hvor godt man ved, at der ikke er noget at være bange for, hjælper det bare ikke. Man tænker ikke rationelt, når man lider af angst, og man har ikke kontrol over de ting, kroppen foretager sig, når man bliver sat i den situation, som fremkalder angsten. 

Et forløb hos en psykolog eller coach vil kunne give din datter nogle værktøjer, som hun fremover kan bruge, når hun skal til eksamen. Det er nødvendigt, at hun selv går aktivt ind og arbejder med angsten og får kontrol over den - det er ikke noget, andre kan gøre for hende, heller ikke med peptalk og rationelle forklaringer.

Med en god psykolog kan der ske en klar forbedring på få konsultationer. Og jeg tror, I alle vil blive glade for det i sidste ende. De fleste af os skal jo med al sandsynlighed igennem en hel del eksamener i løbet af livet, så man kan lige så godt forsøge at få bugt med angsten først som sidst 

Anmeld Citér

9. januar 2017

Babilooo

Betablokkere!

Det hjælper helt fantastisk. Jeg kom igennem studentereksamen ved hjælp af dette.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.