Jeg håber I kan komme med nogle gode råd, da dette fylder utrolig meget i min hverdag.
Jeg arbejder til daglig i en vuggestue, bestående af 12 børn i alderen 1-1,5.
Vi har rokeret rundt på medarbejderne så en fra vuggestuen har byttet med en fra børnehaven. Så vi er i alt 4 voksne i vuggestuen.
Vi har en pige på 1,5år - lad os kalde hende Kit. Inden vi rokerede rundt, ville Kit kun være hos mig og min kollega som er rykket i børnehaven. Hun græd hver gang vi gik eller hver gang mine 2 andre kollegaer ville noget med hende. Vi er blevet meget uvenner over dette, og min ene kollega har udtalt, at hun er ekstrem jaloux over at Kit eller nogen af de andre børn ikke søger hende, eller bliver ked af det når hun går. Derudover har hun også udtalt at vi da lige så godt kunne blive dagplejemødre, for vi kørte alligevel bare vores eget show..
min kollega er jo nu rykket i børnehaven, og det har resulteret i at Kit KUN sidder på mig eller ved siden af mig, hvis et andet barn kommer hen til mig skriger hun og slår ud efter dem. Hun bliver ekstrem ulykkelig og græder ekstrem meget hvis jeg går, rejser mig fra gulvet osv. Selvom mine kollegaer forsøger at trøste hende, stopper hun ikke før jeg kommer tilbage. Oftest vil hun ikke med sine forældre hjem, hvis jeg er der om eftermiddagen, og det skærer selvfølgelig dybt i mit hjerte, da jeg kan se hvor ked af det både hun og forældrene bliver.
Derudover, hvis jeg møder sent leger hun med de andre børn, søger kontakt til mine kollegaer og græder ikke hvis de går. Men lige så snart jeg møder ind "vogter" hun over mig.
Vi har snakket om at hun selvfølgelig skal begynde at lege selvom jeg er der og hun skal blive bedre til de andre voksne. På min ene kollega(den jaloux) virker det bare som om at hun, har et horn i siden på mig, og alt hvad jeg gør er forkert. Hun holder hele tiden øje med hvad og hvordan jeg gør tingene, og hun er ikke bleg for at kommentere negativt på det. Jeg er klar over at det er en proces Kit og jeg skal gennemgå nu, og jeg har sat mig som mål at det tager den tid det tager. Jeg føler jeg er begyndt at skubbe hende til sidde af frygt for mine kollegaers reaktion og kommentarer, og jeg går med listesko nu... og det er jo på ingen måde meningen, og det er skode synd for Kit for hun kigger bare helt fortvivlet på mig
ja, jeg ved ikke hvilke råd jeg søger, men havde bare brug for lidt luft Tak fordi I gad at læse med:-)
Jeg er enig i de andre kommentarer, og bliver egentlig ikke urolig over hun ikke vil med sine forældre hjem, men mere over at hun kan lege og nyde samværet i vuggestuen når du ikke er der og ikke kan når du er der for så er din tilstedeværelse jo egentlig med til at begrænse hende i hendes sociale udvikling og integration i et fællesskab.
Jeg tænker I vel har et team i en vuggestuenog I holder nogle gruppe/teammøder. Her ville jeh helt klart tage jeres forhold op og tale om handlingsmodeller for at du kan trække dig og Kit kan få en god hverdag med de andre børn uden at skulle frygte at miste dig. Og ja så du også kan tage over med de andre børn for hvis du konstant skal være på Kit så har de tre andee ligesom 11 andre børn de skal klare
Og kan I i teamet ikke se en vej ud så ville jeg spørge en af de konsulenter der sidder i børne/unge området i kommunen.
Jeg ville ikke som din kollega blive misundelig over et barn foretrækker en anden voksen (sker ofte i skolen, altså ikke at de ikke foretrækker mig, men at et barn svinger bedre med en voksen end en anden), for egentlig er jeg ligeglad med om børnene kan lide mig for jeg ved godt at nogle af de tiltag, nogle af de regler, nogle af de læringssitustioner jeg er med til ar skabe de kan gøre ondt i nuet og gøre eleverne synes jeg er den dummeste i verden ;-) men så længe jeg ved jeg er en god professionel lærer og at jeg kan "lide" eleverne så er det godt nok og så ender de såmænd også med at synes jeg er dum men en god lærer. Men jeg ville synes situationen var låst fast og belastende for både barnet, børnegruppen og os voksne, hvis det er som du beskriver. Og jeg ville blive frustreret over jeg så et barn der kunne lege indgå i fællesskabet når du ikke var der for derefter at trække sig, blive utryg (for det er jo egentlig det hun formodentlig er), besiddende og grædende når du så kom. Så så I bort fra misundelse og tog de professionelle briller på og sammen fandt en vej der skulle arbejdes på at Kit fik en god hverdag i gruppen, så tror jeg I kom meget længere, men du skal jo så også være klar på at sluge nogle kameler og høre deres syn på sagen, deres forslag og prøve nogle af dem af - træffe et valg i teamet som hele teamet gennemfører indtil de evaluerer og måske kommer frem til det ikke gav den ønskede effekt