Jeg har en søn på 14 måneder, som jeg selvfølgelig knuselsker.
Men han har aldrig været en puttetrold, tværtimod faktisk. Han gider ikke rigtigt krammes, engang imellem kan jeg få lov til at kysse lidt på ham, hvis jeg gør det til en leg, men ellers så får han hurtigt for meget af al den nærhed (som jeg gerne vil).
Jeg stoppede med at amme for et par uger siden, havde håbet at det ville gøre en forskel, da han jo så ikke længere får stillet et behov for nærhed der (han var meget glad for at blive ammet, men jeg skulle stoppe pga. noget medicin).
Jeg læste lige en artikel om at vi som forældre skal respektere vores børns grænser og lære dem at deres krop er deres bl.a. ved ikke at tvinge dem til at give knus og kram til folk hvis ikke de har lyst, men også f.eks. ved ikke at kysse på dem hvis ikke de har lyst.
Jeg er egentlig enig i artiklens budskab, men det gjorde mig også trist, fordi jeg ofte går og kysser på min søn, selvom han egentlig ikke rigtigt gider det.
Det er muligvis et luksusproblem, men det er faktisk lidt hårdt for mig at han sådan slet ikke har et behov for mere nærhed. Det er -har jeg fundet ud af- åbenbart en måde jeg opfatter kærlighed på.Og derfor føler jeg ikke der kommer så meget kærlighed fra ham.
I sine morsyge perioder vil han gerne være hos mig (på armen eller i skødet) hele tiden, og han vil normalt også gerne være hos mig. Men han bliver ofte hurtigt rastløs, han græder meget hos mig i de dårlige perioder, og i de gode skal jeg gerne gå rundt med ham og vise ham ting og stimulere ham hele tiden. Det er aldrig noget med bare at sidde eller lægge og hygge. Han lægger sig heller aldrig op af mig hvis vi sidder sammen, og jeg kan i det hele taget ikke rigtigt komme til at være rigtig tæt med ham.
Jeg tænker ofte at jeg håber at det bliver anderledes med mit næste barn. Og det er jo lidt trist. Jeg kan også mærke at det har -og især har haft- lidt indflydelse på min tilknytning til ham. Den har nok taget længere tid for mig end den gør for mange.
Er jeg den eneste der savner mere kropslig nærhed fra mit barn?