pædagog lægger billeder fra børnehaven på facebook

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.086 visninger
9 svar
15 synes godt om
2. januar 2017

Anonym trådstarter

What to do?

Jeg har en kollega,  som jeg er facebook-ven med. 

Jeg har oplevet et par gange at en ven af min kollega der er pædagog lægger billeder af sig selv på job på sin private facebook.

F.eks. Til fastelavn i børnehaven havde pædagogen taget billeder af sig selv, udklædt og med børnehavebørn i baggrunden. Børn der tydeligt kunne genkendes. På et andet billede er pædagogen til sommerfest og i selskab med en anden ansat og igen ses der børn på billederne. Det skal retfærdighedsvis siges at  det dog er tydeligt at fokus på billedet er pædagogen selv.

Min tanke er at jeg egentlig mest har lyst til at klage. Men jeg kender ikke institutionen og vil egentlig ikke blande mig. På den anden side så kommer de billeder jo vidt omkring,  når f.eks. jeg som ikke har relation til vedkommende kan se dem. 

Jeg ville selv være ret ked af hvis mine børn havnede ufrivilligt på facebook. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2017

Muhmi

Æh.. Er det ikke pænt meget et tillidsbrud at gøre sådan noget?

For det første - tag billeder i din fritid, når du er på arbejde skal du se efter børn, ikke lege med din telefon.

For det andet så ville JEG personligt, som forældre, ikke have at mine børn var på andres profilbilleder også selvom de var mine børns pædgoger.. Jeg giver tilladelse til at børnehaven må tage billeder og lægge på DERES hjemme side, ikke at alle i børnehaven bare kan bruge de billeder som de vil.

Jeg havde klaget.

Anmeld Citér

2. januar 2017

migxher

Kunne det tænkes at din bekendte har fået lov af forældrene?  

Anmeld Citér

2. januar 2017

Lunae

Anonym skriver:

What to do?

Jeg har oplevet et par gange at en ven af min kollega der er pædagog lægger billeder af sig selv på job på sin private facebook.

F.eks. Til fastelavn i børnehaven havde pædagogen taget billeder af sig selv, udklædt og med børnehavebørn i baggrunden. Børn der tydeligt kunne genkendes. På et andet billede er pædagogen til sommerfest og i selskab med en anden ansat og igen ses der børn på billederne. Det skal retfærdighedsvis siges at  det dog er tydeligt at fokus på billedet er pædagogen selv.

Min tanke er at jeg egentlig mest har lyst til at klage. Men jeg kender ikke institutionen og vil egentlig ikke blande mig. På den anden side så kommer de billeder jo vidt omkring,  når f.eks. jeg som ikke har relation til vedkommende kan se dem. 

Der er vidst regler på området i forhold til, hvad fokus på billedet er. Og her er det jo pædagogen. (Sådan er reglerne i hvert fald i forhold til brug af billeder på institutionernes egne hjemmesider)

Når det så er sagt, kan man da sagtens, på en sober måde, konfrontere pædagogen. Måske hun slet ikke har skænket det en tanke.

Anmeld Citér

2. januar 2017

Anonym trådstarter

Kunne det tænkes at din bekendte har fået lov af forældrene?  

Bare lige opklarende :

Det er ikke en pædagog jeg kender. Pædagogen er ven med min kollega. Jeg og min kollega er ikke selv pædagoger. 

Jeg kender til billederne fordi jeg er facebook-ven med min kollega,  som er facebook-ven med den omtalte pædagog :-)

I mine egne børns institutioner må der kun lægges billeder på inst. facebook, ikke på personalets private sider,  hvilket er det denne pædagog gør.

Men ja, det er selvfølgelig en mulighed at det er tilladt i den pågældende institution. 

Anmeld Citér

3. januar 2017

Babilooo

Ærligt ... det er en ven af en kollega til dig..? Jeg kan godt se problematikken, men må sige at jeg synes en klage er at tage det for langt. Det er måske ikke engang en som din kollega er tæt på. Jeg synes du skal blande dig uden om og bruge din tid på noget andet

Anmeld Citér

3. januar 2017

Rockertand

Anonym skriver:

What to do?

Der er vel givet tilladelse fra forældre?

På vores privatskole skal man krydse af på oplysningssedlen, om billeder af børnene må offentliggøres, og der bliver lagt mange billeder på FB dagligt, hvis der er et barn, hvor der ikke er tilladelse, bliver barnets ansigt sløret.

Anmeld Citér

3. januar 2017

koeapabshicar

Hun har bestemt ikke fået lov til at bruge billeder af børn fra den institution hun arbejder i privat. Det er et stort brud på hendes tavhedspligt da hun faktisk ikke må fortælle hvilke børn hun har i institutionen. 

Langt nok ude kunne det her scenarie være: en mor/ far er flyttet fordi tidligere partner er voldelig. Partneren ved ikke hvor i landet barnet går i institution. Pædagog lægger billede på privat fb, ven liker billedet. Partner som er ven med vennen på fb, opdager sit barn og kommer og henter det. 

Det er et brud på hendes tavshedspligt man må aldrig bruge billeder privat taget i en institution. Og der er heller ikke særregler. 

Hvad du skal gøre ved det er op til dig selv. Om vi er mennesker der lever i "bland dig udenom" samfundet eller om vi faktisk bør komme hinanden lidt mere ved og passe på hinanden, i det her tilfælde børnene, er jo op til os selv. Men jeg kan godt være en af dem der er træt af at høre på at man skal blande sig uden om og passe sig selv. 

Anmeld Citér

3. januar 2017

Karina84

Du må gerne tænke dit, og jeg kan godt forstå hvis du synes det er forkert, det pædagogen gør.

Men jeg synes ikke det er dit bord, du har ikke børn der, du kender ikke stedet og deres regler. 

Jeg har også undret mig når jeg ser folk på min FB lægge billeder op af deres børn henne fra børnehaven, med andres børn på. Da det IKKE er tilladt i vores, at tage billeder med andres børn på, heller ikke til privat brug, da de ikke kan styre hvor billederne havner henne.

Jeg ser også facebookgrupper for børnehaver, hvor de lægger masser af billeder op, og selvom det det mine venner der har liket, så kan jeg stadig se dem. Men det må jo være institutionens politik, og jeg håber at forældrene har givet tilladelse til at deres billeder er frit tilgængelige.

Anmeld Citér

3. januar 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79
koeapabshicar skriver:

Hun har bestemt ikke fået lov til at bruge billeder af børn fra den institution hun arbejder i privat. Det er et stort brud på hendes tavhedspligt da hun faktisk ikke må fortælle hvilke børn hun har i institutionen. 

Langt nok ude kunne det her scenarie være: en mor/ far er flyttet fordi tidligere partner er voldelig. Partneren ved ikke hvor i landet barnet går i institution. Pædagog lægger billede på privat fb, ven liker billedet. Partner som er ven med vennen på fb, opdager sit barn og kommer og henter det. 

Det er et brud på hendes tavshedspligt man må aldrig bruge billeder privat taget i en institution. Og der er heller ikke særregler. 

Hvad du skal gøre ved det er op til dig selv. Om vi er mennesker der lever i "bland dig udenom" samfundet eller om vi faktisk bør komme hinanden lidt mere ved og passe på hinanden, i det her tilfælde børnene, er jo op til os selv. Men jeg kan godt være en af dem der er træt af at høre på at man skal blande sig uden om og passe sig selv. 

Jeg er enig her!! Vh stine

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.