Gravid i Grønland

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. januar 2017

Anonym trådstarter

Tak - ja, okay! Der faldt nervøsiteten straks! :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2017

lineog4

MEd mit første barn som nu er 13 fik man også kun tilbudt en scanning, det blev kaldt en terminsscanning men lur mig om de ikke også lige kiggede efter om alt så okay ud. Ud af den graviditet kom en sund og rask pige. 

Anmeld Citér

3. januar 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Ja, det er lidt mærkeligt at man ikke tilbyder det - ikke at det ville gøre nogen forskel som sådan, men det er rart at vide. Tak for dit svar, det er nok bedst bare at kontakte lægen heroppe! 

God dag ��

Hvis du alligevel ikke ville fravælge et barn med Downs, behøver du jo ikke scanningen i uge 12.

Anmeld Citér

3. januar 2017

Anonym

Jeg har været gravid, født og været på barsel i Grønland. Min søn er knap 2. 

Scanning: i Grønland et det stort politisk fokus på, at beboere i bygd som by skal have ret til ens behandling. Og eftersom de kun scanner på regionssygehusene, vil det være en økonomisk belastning at flyve alle til og fra et sygehus i uge 10-12. 

Vi lukkede øjnene, kørte dankortet igennem og så fløj jeg ned og fik lavet nakkefold. Jordemorhuset i København har 2 jordemødre, der har arbejdet i Grønland. De er fantastiske. Det kostede 8000 for billet og 1500 for scanning samt blodprøve. 

Jeg ELSKEDE at være gravid i Nuuk, når jeg hørte om mine veninders oplevelser i Danmark. Der er tid, tid, og tid. Omsorg og nærvær. Både til jordemorkonsultationerne og til fødslerne. Ingen jordemødre til og fra fødslerne. 

Vi boede i Nuuk. Dejlige fysiske forhold på fødeafdelingen. Dog kan du ikke få nogen form for smertestillende andet end panodil og bistik. Kejsersnit er kun hvis der er en medicinsk årsag eller det bliver akut. Men lad dig ikke skræmme. Min veninde endte i superakut kejsersnit og det gik så fint. Det er rutinerede overlæger, der er på fødeafdelingen. Dejlig store badekar på stuen og da jeg blev fulgt lidt ekstra i graviditeten kan jeg sige: jeg nåede at møde alle jordemødrene. De er skønne. 

I bliver inviteret til fødselsforberedelse og rundvisning på sygehuset. Det er fint. Jeg ved, at der er opslag i Babysam og Smertefri fødsel. Der er en underviser deroppe. 

Måske man skulle tage tilbage for at føde der igen ��

Anmeld Citér

3. januar 2017

Anonym trådstarter

Jeg bor i Sisimiut og skal tilbage til Danmark og føde, hvis jeg selvfølgelig bliver gravid og alt går efter planen/håbet. Skønt at høre om dine positive erfaringer. :-) 

Anmeld Citér

3. januar 2017

Anonym

Tingene er typisk anderledes udenfor Nuuk. Gode intentioner om det modsatte til trods. 

Jeg kunne forestille mig, der ikke er så mange faste jordemødre og måske flere i kortere vikariater. Men altså jeg ville ikke være bekymret. 

Anmeld Citér

4. januar 2017

Mamalou

Hvis ikke jeg tager helt fejl, så kan man være heldig at se kønnet allerede fra uge 14. Så det kan måske lade sig gøre ved scanningen i uge 16? 

Anmeld Citér

4. januar 2017

Anonym trådstarter

Ja det håb har jeg også. Det må jeg se om de kan. Ellers må jeg kæbe mig til en scanning når jeg er hjemme igen. 

Mange tak for alle jeres svar :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.