Anonym skriver:
Hej
Vi har en datter på 13 år. Hun er velfungerende, god i skolen både fagligt og socialt. Hun er ofte sammen med sine venner og er en meget mild og glad pige. Hun går til klaver og dans. Vi spiser sundt og varieret og vi sørger for at der er godt med vitaminer og proteiner i maden.
Alligevel er hun meget ofte syg. Hun "rager" ALT til sig. Når hun er syg er det ikke sådan noget med 38 i feber og lidt hoste agtigt, det er 40 i feber. Hun har hele tiden enten lungebetændelse, kold lungebetændelse, halsbetændelse, mellemørebetændelse eller bihulebetændelse. Det er simpelthen så synd for hende. Når hun har været syg skifter vi altid sengetøj alle i husets tandbørster, tandpastaer og vasker næsten alt hvad hun har været i nærheden af sådan så bakterierne ikke bare bliver boende der. Hun har fået taget blodprøver og alt muligt for at få tjekket at alt er som det skal være. Alt er godt, hendes immunforsvar er i orden, hun mangler ikke d-vitamin eller noget i den retning. Vi har været til en øre-næse-halslæge som har lavet en mikroskopiundersøgelse på hende, han så intet unormalt, Hun har fået taget røntgenbilleder af lunger og mave,hun har fået lavet MR-scanning og CT-scanning. Alt ser fint ud.
Lægerne ved ikke hvorfor hun bliver syg hele tiden. Det er så frustrerede først og fremmest for vores datter, men også for os.
Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre. Vi havde en børnepsykolog indover da det kunne være noget psykosomatisk, hvilket vi troede og stadig ikke tror det er. Det bekræftede børnepsykologen som sagde at vores datter virker som en sød og begavet pige. Vi har talt med klasselæreren som har det indtryk af vores datter at hun er meget social og kan være sammen med alle uden problemer og at vores datter er sød og høflig.
Det blev meget langt, men vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre. Er der nogle der har bud på hvad der kan være galt eller hvad vi kan gøre for vores datter? På forhånd tak for svar!
Er hun god til at passe på sig selv? Og hvad med jer voksne? Det behøver ikke at gælde jer, men jeg ser så tit forældre med deres børn, hvor jeg tænker "ej, så giv dog barnet mere tøj på" osv. Tit om vinteren, i kulden, er der mødre og fædre der selv har huer og halstørklæder på, mens deres børn er uden, med røde næser og ører. Har en praktiserende læge i familien, der også nævner problemet - børn der ofte har mellemørebetændelser mm., men hvor forældrene simpelthen ikke er opmærksomme nok på at dække ørene til osv. Men igen, det er ikke for at påstå ar I ikke gør nok...
Men hvad med hende selv? Jeg var selv ofte syg som barn/ung teenager, for på trods af min mor var over mig med huer, vanter osv., var det ikke lige noget jeg gad. Er hun opmærksom på hun ikke skal dele vandflasker og mad med andre, når nu hun har nemt ved at blive syg? Det lyder bare mærkeligt, hvis alt er i orden fysisk, og hun er pakket ind ligesom alle andre, at hun så er så ofte syg. Hun skal selv være klar over hvor vigtigt det er at passe på sig selv ekstra godt, hvis ikke hun allerede gør. Jeg har desværre ingen andre bud. Men det må da være hårdt både for hende og jer med alle de sygdomsforløb og ingen svar fra undersøgelser.