Hej Lisbeth
Skriver da jeg oplever en meget stor ændring i min søns adfærd i øjeblikket. Han er simpelthen blevet så pylret og har et meget hidsig temperament.
Han vil ikke have skiftet ble han bliver sur i sin høj stol kan sidde og blive sur på sit legetøj når han leger med det osv. Han er ellers en meget aktiv dreng der er tæt på at kravle, han kan rejse sig fra maven og sætte sig op på numsen
Han er meget pylret når han lige skal sidde selv jeg tager ham derfor op og går rundt med ham os så er der ikke mere, ham vil generelt ingenting når han er i det humør, kun gå rundt at kigge på mine arme , sidde på skødet af mig og se fjernsyn er nogle gange det eneste der duer.
Han sover desuden os dårligt om natten, har dog nogle nætter hvor han sover igennem
Er det normalt de har deres ture med humørsvingninger og være er pylret over alting. ?
Føler mig lidt som en dårlig mor i øjeblikket. Og føler ikke jeg gør det godt nok når han har de perioder her. Jeg er bange for der måske er noget jeg overser.
Jeg er faktisk blevet sådan lidt overrasket over hans humør kan ændre sig sådan her pludseligt. Så håber bare det er en fase vi skal igennem.
Glædelig jul og godt nytår.
Lisbeths svar
Hej !
Jeg er ved ikke hvor gammel han er, gætter på ca 8-10 måneder med det du beskriver.?
Han er godt igang med at øve sig i kravleriet, sætter sig på numsen og det er flot. Det udvikler hans balance fint.
Han er i en alder,hvor hans verden bliver større, han bliver utålmodig og vil gerne en hel masse .som han stadig ikke kan.
Han har stadig meget brug for sin trygge base, nemlig dig/jer, og derfra kan han bedre klare omgivelserne.
Som forældre kan det give frustrationer, at skulle bære rundt på den lille mand, det mærker han straks og hænger endnu mer`.Han vil være sikre på I er der for ham.
Han er ikke gammel nok til selv at lege særligt længe, han vil være sammen med jer.
En god ide kan være at have ham enten i bæresele eller rygsæk, hvormed han mærker ,han stadig har god kropskontakt med jer.
Lege på gulvet med musik sang , rul, drej og lidt puf til kravleriet er en god ting. Intenst nærvær giver stor tryghed og lyst til at slippe mor og far lidt efter lidt
Han er lille, kommunikerer med sit humør , krop og stemme. Som mor kan det være svært at tolke disse signaler og det er let at dunke sig selv i hovedet og ikke opleve sig god nok.
Jeg er sikker på, du gør det fint, du handler på hans behov og giver ham det han har brug for, nemlig omsorg og tryghed .
For de fleste familier er julen en skøn, men også presset tid, som ofte viser sig hos børnene, som kan reagere ved ændret adfærd.
Håber I får nogle fredelige gode dage og kommer harmonisk ind i det nye år.
Rigtig godt Nyt År .
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk