At lære bogstaver er mange ting, en ting er at kende deres navn og kunne genkende deres form - det er egentlig simpelt nok (altså det er det ikke for man går ikke rundt og husker noget der ikke giver mening og som man ikke bruger). Det som er det vigtige i forhold til at brude læse/skrivekoden er at kunne deres lyd.
Jeg får elever i skolen hvor forældrene ikke forstår; jamen hvorfor lærer lille Ida ikke at læse med det samme for hun kan jo sige alfabetet og genkende bogstaver og sige deres navn? Jeps men hun ved stadig ikke at g ikke siger geee og derfor ved hun ikke hvad hun skal bruge G til.
Det er selvsagt er stort skridt at kunne genkende bogstaverne og der er diverse gode opgavesættet netop hvor man farver dem, genkender dem og finder dem i et bogstavsmylder mm. Og det er en super start.
En anden start er søde ord som findes som en app hvor de har mere fokus på lydene. Du kan også slå håndfonemer op på Google så får SU lyde og håndtegn, noget rigtig mange børn er glade for fordi de så både husker en bevægelse og en lyd. Så kan man jo eventuelt lave små historier til håndfonemet, fx at k er en kanin der bryder ud af buret.
Når alt det er skrevet så synes jeg personligt det vigtigste er det foregår i barnets tempo og deres interesse. Er barnet fx interesseret i alfabetremsen så synger man den, er barnet interesseret i at læse bogstaver på skilte så er det man gør, interesseret i at lave bogstaver med modelervoks, trylledej, perleplader så gør man det. Er det ar lære at skrive en masse navne og måske legeskriv i en bog, så er det det. Den systematiske læring får de rigeligt af når de rammer skolen 
Jeg har 3 børn og de har alle sammen ramt skolen. Fælles for dem alle 3 er at tal og matematik har de været interesseret i næsten fra de kunne tale. Mens det der bogstavshalløj der var motivationen meget forskellig. Den ældste havde absolut ingen interesse heller ikke da hun startede i skole, det var bare en skal ting. Den mellemste proklamerede da han blev 4 at han ville lære at læse, jeg hentede søde ord appen og købte nogle af deres læsebøger og han lærte sig selv at læse før han var 5. Den yngste har ingen interesse haft, men nu i 0. Klasse skal jeg ellers love for det er kommet, han søger efter bogstaver, ord på skilte han kan læse osv. Jeg har introduceret søde ord appen, men den har ikke samme interesse, han vil hellere ordgenkendelsen end lyderingen.
Anmeld
Citér