Lære bogstaver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.435 visninger
7 svar
1 synes godt om
27. december 2016

migmigher

Jeg har et barn, der er meget interesseret i at lære bogstaver og stave. 

Har i nogle gode ideer til, hvordan man starter op, med at lære det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har et barn, der er meget interesseret i at lære bogstaver og stave. 

Har i nogle gode ideer til, hvordan man starter op, med at lære det? 

Jeg har købt nogle opgavehæfter - der kan tegnes, farvelægges, finde bogstaver, tegne en ring om alle ord som starter med et bogstav osv. Jeg har købt en der er fra 4-6 år da min dreng er 5. 

Ellers puslespil, magnetbogstaver til køleskabet, pixelines små bøger med alle bogstaver osv. 

Anmeld Citér

27. december 2016

Kattha

Min datter (2,5) har lært bogstaver i et spil på tablet. Hun synes de er rigtig sjove, og vi finder bogstaver alle vegne når vi er ude, f.eks på biler osv. Hun har også alfabet plakat på døren, og vi har lige købt hr.skægs bogstavespil. Så er der pixi bøgerne. Alle tingene er noget hun er glad for, men det var helt klart spillet på tablet der fik hende i gang. Det er ikke altid hun kan huske hvad alle bogstaver hedder, men vi leger lidt hver dag, så hun øver sig.

Anmeld Citér

27. december 2016

Muhmi

Ved at udtale ordlyden af bogstaverne.. B'eh K'eh D'eh osv.... Sådan så de lærer lyden af bogstavet og dermed kan sætte den sammen med det ord de prøver at stave.. Ko = K'eh Oo 

Det gør vi i hvert fald her hjemme og det har vores 5 årige haft stor gavn af

Anmeld Citér

27. december 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min pige (2&frac12 kan so far alfabetet frem til G. - Hun har det hængende på værelset, og vi synger det jævnligt igennem. Og så synger vi ofte halfdan rasmussens alfabet. 
Bogstaverne flyder lidt sammen for hende efter G, men kun synger med så godt hun kan helt frem til Q. Men det er kun til G at hun tydeligt ved hvad hvert enkelt bogstav hedder.

Anmeld Citér

27. december 2016

migmigher

Kattha skriver:

Min datter (2,5) har lært bogstaver i et spil på tablet. Hun synes de er rigtig sjove, og vi finder bogstaver alle vegne når vi er ude, f.eks på biler osv. Hun har også alfabet plakat på døren, og vi har lige købt hr.skægs bogstavespil. Så er der pixi bøgerne. Alle tingene er noget hun er glad for, men det var helt klart spillet på tablet der fik hende i gang. Det er ikke altid hun kan huske hvad alle bogstaver hedder, men vi leger lidt hver dag, så hun øver sig.

Hvad hedder det spil? Det kunne da være noget 

Anmeld Citér

27. december 2016

Kattha

migmigher skriver:

Hvad hedder det spil? Det kunne da være noget 

Det hedder vist nok ABC Kids. Det er på engelsk, men det har ikke rigtig været et stort problem her, det er jo stort set samme bogstaver. Udtalen er selvfølgelig lidt anderledes, men så kan man jo være med og sige det på dansk. Og det vigtigste har været at det vækker interesse. Det går ud på at tegne bogstaverne op med fingeren, og et par andre ting, og få klistermærker for det

Anmeld Citér

27. december 2016

lineog4

At lære bogstaver er mange ting, en ting er at kende deres navn og kunne genkende deres form - det er egentlig simpelt nok (altså det er det ikke for man går ikke rundt og husker noget der ikke giver mening og som man ikke bruger). Det som er det vigtige i forhold til at brude læse/skrivekoden er at kunne deres lyd. 

Jeg får elever i skolen hvor forældrene ikke forstår; jamen hvorfor lærer lille Ida ikke at læse med det samme for hun kan jo sige alfabetet og genkende bogstaver og sige deres navn? Jeps men hun ved stadig ikke at g ikke siger geee og derfor ved hun ikke hvad hun skal bruge G til. 

Det er selvsagt er stort skridt at kunne genkende bogstaverne og der er diverse gode opgavesættet netop hvor man farver dem, genkender dem og finder dem i et bogstavsmylder mm. Og det er en super start. 

En anden start er søde ord som findes som en app hvor de har mere fokus på lydene. Du kan også slå håndfonemer op på Google så får SU lyde og håndtegn, noget rigtig mange børn er glade for fordi de så både husker en bevægelse og en lyd. Så kan man jo eventuelt lave små historier til håndfonemet, fx at k er en kanin der bryder ud af buret. 

Når alt det er skrevet så synes jeg personligt det vigtigste er det foregår i barnets tempo og deres interesse. Er barnet fx interesseret i alfabetremsen så synger man den, er barnet interesseret i at læse bogstaver på skilte så er det man gør, interesseret i at lave bogstaver med modelervoks, trylledej, perleplader så gør man det. Er det ar lære at skrive en masse navne og måske legeskriv i en bog, så er det det. Den systematiske læring får de rigeligt af når de rammer skolen 

Jeg har 3 børn og de har alle sammen ramt skolen. Fælles for dem alle 3 er at tal og matematik har de været interesseret i næsten fra de kunne tale. Mens det der bogstavshalløj der var motivationen meget forskellig. Den ældste havde absolut ingen interesse heller ikke da hun startede i skole, det var bare en skal ting. Den mellemste proklamerede da han blev 4 at han ville lære at læse, jeg hentede søde ord appen og købte nogle af deres læsebøger og han lærte sig selv at læse før han var 5. Den yngste har ingen interesse haft, men nu i 0. Klasse skal jeg ellers love for det er kommet, han søger efter bogstaver, ord på skilte han kan læse osv. Jeg har introduceret søde ord appen, men den har ikke samme interesse, han vil hellere ordgenkendelsen end lyderingen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.