Eksperthjælp: 8 måneder sover meget dårligt om natten.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.316 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. december 2016

Lisbeth Jess

Hej er mor til en 8 mrd dreng. Han har aldrig rigtig sovet godt om natten men nu er det blevet rigtig slemt. Vi er begyndt og lærer og falde i søvn selv i hans egen seng, og det sker ved at vi giver ham flaske og så ligger vi ham i sin seng, og nusser og holder ham i hånden. Efter ca 14 dage tager det kun 10 min så sover han. Han har vågnet 5-7 gange altid , for at skulle ha sutten men er altid faldet i søvn hurtigt igen. Men her den sidste uge har det taget 2 -3 timer og ligge ham igen , prøver og lade vær og tage ham op og bare putte ham som vi gør om aften men han ligger bare og kravler rundt og til sidst græder han.. så tager jeg ham op og trøster ham og ligger ham igen og vi starter forfra. Efter 2 - 3 timer giver jeg op og giver ham en flaske ( vi var ellers lige gået væk med og give flaske om natten ) og han falder hen , hvis jeg så ligger ham i sin seng vågner han 5-10 min efter, det samme hvis han kommer vi vores seng og der er han altid faldet i søvn med det samme han er blevet lagt. Men ingenting hjælper ..
er virkelig udkørt for han sover heller ikke længere selv om vi først er kommet i seng halv 4 .
Vores dag ser sådan her ud:

07: grød
09: lur på 1 1/2 time
Ca 10:30 / 11:00 en lille snack
12:00 rugbrødsmadder
13:30/14:00 lur på 1 1/2 time lagt med flaske på 150 ml
15:00 frugtmos
17:30/18:00 aftensmad ( vores mad)
19:00 aftenflaske på 240 ml
Fra kl 23 begynder han og vågne og så får han en flaske på 120 ml
Også vågner vi ellers Hele tiden og ved en 2 tiden er han ikke til og ligge igen.
Vores Sundhedsplejeske siger han slet ikke skal ha mælk om natten og at han skal ha højst 500 ml og det skal gives om dagen i kop og i Natflasken. Derfor får han ikke mere i flasken kl 23 . Håber du kan hjælpe os ..

Lisbeths svar

Hej !

Forstår godt I er trætte og udmattede når nætterne er med så megen vågen tid.

Håber I har haft en dejlig juleaften og han sov lidt bedre i nat.

Hans døgnrytme med mad og søvn.

Morgen og formiddag ser fin ud.

Jeg kender ikke hans vægt og ved ikke hvor meget han spiser til frokost.Dog skal han i løbet af dagen fyldes godt med energi i form af maden, så han ikke behøver spise så meget om natten.

Jeg vil foreslå en portion grød efter aftensmaden, og en lille flaske til at falde i søvn på.

Hvis han er godt mæt og falder dybt i søvn kan det være han kan tage en 6 timer i træk.

Inden I putter ham hav ham  meget, i favn, så han er fyldt op med kærligt nærvær og bliver mere tryg til sin søvn.

Sundhedsstyrelsen anbefaler 750 ml MME det første år, faldende til 500 ml omkring 1 års alderen.

Det er jer der bestemmer,om han må få sin flaske, han er stadig lille og den skal nok komme væk på et tidspunkt.

Koppen kan han hygge sig med om dagen.

Børn er forskellige, nogle har mere brug for flaske/bryst end andre. Giver det tryghed og god søvn så giv ham sin flaske.Det er jer der er eksperterne på jeres barn.

Vågne nætter giver ikke trivsel, hverken hos barn eller forældre.

Der er vel også tænder på vej, som kan give afbrudt søvn.

Håber i får justeret nætterne og søvnen bliver bedre.

Fortsat god jul og en fredfyldt nyt år.

Varme Hilsner 

Lisbeth Jess

Varme Hilsner

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.