Sutteflaske - hvor længe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.876 visninger
6 svar
8 synes godt om
22. december 2016

Kattha

Nogle af trådene her har fået mig til at tænke om det vi gør herhjemme er helt forkert. Måske har I lyst til at komme med jeres meninger.

Min datter er 2 år og 6 måneder, og hun får stadig en flaske med mælk som en del af putte-ritualet om aftenen. Der er egentlig intet behov, andet end hun synes det er hyggelig, en måde at komme ned i tempo på, slappe af med det sidste af tegnefim, inden hun skal ud og børste tænder.

Men er det helt galt? Og i så fald hvorfor? Er godt klar over at den skal sløjfes på et tidspunkt, men skal det være nu?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2016

Lf

Hej :-) 

Det eneste problem jeg kan se med det er at hendes bid kan blive frygtelig skævt, jeg taler af erfaring da jeg fik sutteflaske til jeg var ca 3 år, desværre ville jeg ikke bruge sut eller noget som helst andet og skreg i flere timer hvis jeg ikke fik min flaske så mine forældre lod mig ha den til jeg selv sagde stop. Det kostede mig 7 år med bøjle (3 med MED nakketræk) og et overbid der kom for at blive. Tandlægen siger det er fordi jeg har fået flaske så længe. 

Anmeld Citér

22. december 2016

Miti's mama

Vores datter fik sin sidste flaske lige omkring hvor hun blev et år og fuldstændig overgik til almindelig mad. Og ja hun var sur de første to dage, men så var det ovre. Men jeg har også selv været meget obs på fysiske ting der er tryghedsskabende, fordi jeg synes de tit er vanedannende på en negativ måde. Min datter er 2 år om et par dage, og det eneste 'tryghedsobjekt' hun har, er sutten hun får når hun skal sove. Og den ryger så snart lillesøster er kommet til verden og der er faldet ro på igen.

Ved ikke om det er mig den er gal med. Men synes tit de ting er overdrevne, og egentlig unødvendige. Hun har heller ikke sutteklude osv. Men JO, børn er forskellige og der kan være omstændigheder hvor det kan være ens styrke. Man skal ikke skære alle over med en kam.

Om ikke andet, ville jeg droppe flasken for hendes tænders skyld.

Anmeld Citér

22. december 2016

ninibadini

LiselotteF skriver:

Hej :-) 

Det eneste problem jeg kan se med det er at hendes bid kan blive frygtelig skævt, jeg taler af erfaring da jeg fik sutteflaske til jeg var ca 3 år, desværre ville jeg ikke bruge sut eller noget som helst andet og skreg i flere timer hvis jeg ikke fik min flaske så mine forældre lod mig ha den til jeg selv sagde stop. Det kostede mig 7 år med bøjle (3 med MED nakketræk) og et overbid der kom for at blive. Tandlægen siger det er fordi jeg har fået flaske så længe. 

Hvis det skulle ske, skal man jo nærmest sove med sutteflasken i munden hele natten. Hvis man bare har sutteflasken i 5 min til at drikke en slurk mælk inden puttetid giver det ikke skæve tænder. Og man siger, at et såkaldt suttebid kan rette sig spontant hvis man stopper med sut senest ved 3 år.

Til ts: Altså det anbefales jo at stoppe med sutteflasken ved 1 år, men det ved babyen jo ikke  Hvis du spurgte en sp ville hun jo nok anbefale at du prøvede at indføre et andet putteritual. Eller måske at du gradvist giver mindre og mindre mælk i flasken for så at give lidt vand i flasken? Men det er vigtigt at du husker at få børstet tænderne efter flasken.

Anmeld Citér

22. december 2016

Goggelogge

Kattha skriver:

Nogle af trådene her har fået mig til at tænke om det vi gør herhjemme er helt forkert. Måske har I lyst til at komme med jeres meninger.

Min datter er 2 år og 6 måneder, og hun får stadig en flaske med mælk som en del af putte-ritualet om aftenen. Der er egentlig intet behov, andet end hun synes det er hyggelig, en måde at komme ned i tempo på, slappe af med det sidste af tegnefim, inden hun skal ud og børste tænder.

Men er det helt galt? Og i så fald hvorfor? Er godt klar over at den skal sløjfes på et tidspunkt, men skal det være nu?

Spiser hun nok almindelig mad og tager fint på?

Anmeld Citér

22. december 2016

A-1995

Min holdning herhjemme er at de må få godnatflaske indtil de selv siger fra, eller indtil de fylder 2, så siger jeg stop. Den ældste sagde selv fra da han var 20 måneder, lillebror på 13 mdr får stadig sin �� Det er super hyggeligt ��

Anmeld Citér

23. december 2016

Kattha

Tak for jeres svar. Jeg tror ikke det gør så meget med tænderne, når det lige præcis er 5 minutter om dagen. Men vil måske snakke lidt med hende om at det snart skal være slut, og det er en baby ting  Og hun spiser en masse ellers, om noget, så er hun for stor for sin alder. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.