Meandu skriver:
Hej Alle.
Jeg har en dreng på 4 år der har tics. Det handler om øjne, hovedet og munden. Han har fået "diagnosen" Idag. Og jeg bliver rigtig bekymret. Ved at mange børn vokser fra det, men stadig.
Har nogen erfaring med tics?
Hej, og glædelig baghjul.
Jeg har ingen børn, men jeg har selv ticks. Er dog aldrig blevet udredt for det, men det ses ofte i forb. med ADHD (som jeg har). Ved dog ikke, om du kan bruge det til noget, nu når jeg er voksen, men ville da lige komme med mit besyv.
Ved ikke/kan ikke huske, om jeg havde som barn dog. Mine første minder om det, er fra jeg har været 14 år ca tror jeg. Det var lyde - ikke ord eller noget, men sådan nogen lyde fra min hals/mund. Jeg kunne til dels holde det nede når jeg var ude (i skole osv) men ikke altid. Til gengæld gik jeg så amok når jeg kom hjem, til stooor irritation for min bror, haha.
Lydene er jeg næsten vokset fra (er 25) de kommer dog nogen gange, men meeeeget sjældent, og mest hvis jeg bliver mindet om det af et eller andet.
Ligesom din søn, har jeg også tics med mine øjne, næse og mund. Dem havde jeg også mens jeg havde lydene, og har dem stadig, dagligt. Dog spasser jeg ikke mere ud, end jeg for det meste kan skjule det bag mine hænder/lade som om jeg gaber eller sådan noget. Må dog engang i mellem lige gå væk for mig selv, og få det ud af systemet - og så får den ikke for lidt.
Jeg tror ikke jeg vokser fra det, men mit er jo formegentlig følgesygdom til mit ADHD. Forhåbentlig er din søns "bare" "børnetics".