Hej.
Mit spørgsmål handler om hvorvidt det er ok at vække sine børn om morgenen.
Min ældste på 2 får altid lov at sove til han vågner. Men den er sjældent mere end 6.15...
Den yngste på knap 13 mdr bliver vækket kl 6. Det gør han fordi at han i dagplejen skal sove til formiddag mellem 8-9 fordi deres aktiviteter starter kl 9, og hun selvfølgelig gerne vil have dem alle til at sove til middag samtidig kl 12.
Hvis han sover længere end til kl 6 er han kkke træt kl 8, men kan heller ikke på nogen som helst måde springe morgenluren over og holde indtil middag.
Derfor vækker vi ham kl 6, han er så nem at putte kl 8, nem at putte kl 12, og sover gerne 2 1/2 time og igen nem at putte kl 19, hvor han stort set sover igennem til næste dag.
Jeg synes det er sådan en træls overgang og det ærgrer mig at jeg er nødt til at vække ham om morgenen, men ellers er hele hans formiddag jo ødelagt? ??
Hvor gamle er de normalt før de kan holde sig fra kl 6 om morgenen og indtil middag uden en lur? Nogengange spekulerer jeg på om han ikke er ved at være for gammel til at sove til formiddag, men samtidig synes både jeg og dp mor jo virkelig at det virker som om han har brug for den. Og så længe det kkke går ud over middagslur eller nattesøvn er det vel ikke et problem?
Hvad tænker du?
Lisbeths svar
Hej!
Kan godt sætte mig ind i din frustration.Du skal vække dit barn for at han kan nå at blive træt nok til den tidlige lur. Med den begrundelse at han skal være klar til aktiviteter kl 9.Det endelige mål er han skal kunne sove middagslur samtidig med de andre børn .
Jeg ville ønske, han kunne sove til han vågnede. Blive puttet til en lur hos dagplejemor når han var træt.Hun kan trække hans middagslur en times tid, så får hun stadig sin pause. Han vil profitere af lidt alenetid.
Indenfor det næste halve år.s tid tror jeg, han kan undvære sin tidlige lur.
Hvis ikke I skal tidligt ud af døren., lad ham sove til han vågner og evt se hvor længe han holder, inden han bliver træt.Han kan blive puttet før kl 12 hvis det kniber. Det er svært at få børnene ind i samme søvnrytme. Det bedste for ham er at lade ham styre sine søvnperioder om dagen.
I må kunne snakke jer frem til en fælles holdning omkring hans søvn.
Hans formiddag bliver ikke ødelagt af, han måske går glip af nogle af aktiviteterne.
Håber I får fundet en god løsning som du kan blive tilfreds med.
Ønsker jer en Glædelig Jul
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld
Citér