Spørgsmål om fertilitetsbehandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

779 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. december 2016

Anonym trådstarter

Hej derude.

Min mand og jeg har siden juli 2015 forsøgt at opnå graviditet uden held. 

Godt nok har vi på intet tidspunkt anvendt ægløsningstests, men jeg har en meget regelmæssig cyklus og føler at jeg kan mærke min ægløsning, så er ret sikker på at jeg har ægløsning. Udover det, har vi et ret aktivt sexliv, så det er ikke pga. manglende sex. 

Jeg har to børn fra et tidligere forhold, som er lavet meget hurtigt. 

Jeg har en masse spørgsmål, som jeg håber nogen vil bruge lidt tid til at svare på.  

1. Hvordan starter vi det hele? - Starter jeg med at gå til lægen? Kan jeg ringe direkte til en privat fertilitetsklinik eller hvad er bedst?

2. Hvordan foregår første samtale?

3. Hvis min mands sædkvalitet er helt i bund, hvilke behandlingsmuligheder vil der så være?

4. Jeg vejer for meget. Er det en umulighed at komme i behandling, uden et kæmpe vægttab? - Altså ifølge BMI ligger jeg på 37. Jeg ved det er alt for meget. Jeg er egentlig aktiv, spiser sundt og varieret og har ligget på samme vægt de sidste 7 år. 

5. Hvordan er priserne, for privat behandling? Altså bare sådan ca.

6. Har læst mig til at kvinden skal igennem noget hormonbehandling - hvordan er dette? Er det noget der påvirker kroppen meget?

Tror det var det lige nu. På forhånd tak. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2016

Rtjm05

Anonym skriver:

Hej derude.

Godt nok har vi på intet tidspunkt anvendt ægløsningstests, men jeg har en meget regelmæssig cyklus og føler at jeg kan mærke min ægløsning, så er ret sikker på at jeg har ægløsning. Udover det, har vi et ret aktivt sexliv, så det er ikke pga. manglende sex. 

Jeg har en masse spørgsmål, som jeg håber nogen vil bruge lidt tid til at svare på.  

1. Hvordan starter vi det hele? - Starter jeg med at gå til lægen? Kan jeg ringe direkte til en privat fertilitetsklinik eller hvad er bedst?

3. Hvis min mands sædkvalitet er helt i bund, hvilke behandlingsmuligheder vil der så være?

4. Jeg vejer for meget. Er det en umulighed at komme i behandling, uden et kæmpe vægttab? - Altså ifølge BMI ligger jeg på 37. Jeg ved det er alt for meget. Jeg er egentlig aktiv, spiser sundt og varieret og har ligget på samme vægt de sidste 7 år. 

6. Har læst mig til at kvinden skal igennem noget hormonbehandling - hvordan er dette? Er det noget der påvirker kroppen meget?

Hejsa 

Hvis i ingen fælles børn har, kan i få hjælp i det offentlige, og i starter med at henvende jer ved egen læge 

Første samtale blev der lavet sædprøve ved os, jeg havde fået taget nogen blodprøver vi fik svar på, jeg blev scannet og vi fik afvide hvad behandlingsform der var bedst for os 

Hvis sædkvaliteten er i bund bliver i nok tilbudt ivf/icsi behandling.

Jeg skulle ned på bmi 30 inden jeg kunne blive behandlet hvilket betød 25 kg vægttab 

Priser i det private kender jeg desværre ikke 

Jeg skulle stikke mig selv i 13 dage, for mig var det ikke svært, men ved det er ved nogen, jeg var noget påvirket af det humørmæssigt, men det er i sig selv hårdt for humøret at gennemgå fertilitetsbehandling så om det kun var medicinen ved jeg ikke, eller følte jeg mig oppustet og tung i underlivet, ikke noget der var et problem for mig 

Held og lykke med projektet 

Anmeld Citér

18. december 2016

MorTilN

Hej derude.

1. Uden fælles børn starter i det ved at gå til egen læge og få en henvisning til behandling i det offentlige.

2. Manden afleverede sædprøve da vi kom og jeg havde fået taget blodprøver forinden. Vi fik svar på vores prøver, jeg blev scannet og vi fik afvide hvad behandling de regnet med at vi skulle starte. Jeg skulle dog opereres for en skillevæg i livmoderen først.

3. Vis sædkvaligteten er dårlig bliver i tilbudt reagensglas behandling( ivf/icsi). Prøv evt. at læse om mænds sædkvaligtet på nettet. Manden her gik fra nedsat kvalitet til normal kvalitet ved at helt droppe light produkter( aspertam sødemiddel) og skære sit alkohol og sukker indtag ned. Rygestop kan også hjælpe vis han ryger.

4. Jeg kan ikke huske om bmi skal være under 30 eller 32 men der hvor jeg har været i behandling tilbyder de vægttabs hjælp til dem der gerne vil have det.

5. Den sviger lidt fra sted til sted og an på hvilken behandling og hvor mange forsøg man vil købe men der hvor jeg har kigget på nettet generelt, ville vi skulle regne med en 45-60.000 kr for 3 reagensglas forsøg.

6. Jeg blev ikke synderligt påvirket af hormonerne til trods for at skulle stikke mig selv hver dag i næsten 5 uger. Jeg var lidt øm og oppustet i maven og blev lidt mere og hurtigere træt end normalt. Til sidst kunne jeg dog godt mærke det begyndte at trykke lidt i underlivet/omkring æggestokkene.

Held og lykke med baby projektet

Anmeld Citér

18. december 2016

Anonym trådstarter

Tak for svar. 

Hvad er grunden til at I har valgt det offentlige? 

Selv hælder vi mest til det private. Det kunne være rart at høre fra nogen der er eller har været i behandling hos en privatklinik. 

Flot med dit store vægttab! Jeg er egentlig uddannet inden for faget, men synes det er enormt svært at tabe de overflødige kilo. Hvad gjorde du? 

Anmeld Citér

18. december 2016

ErDuHerIkkeSnart

Du har fået fine svar af Viventerpådig, så jeg vil springe til dit sidste spørgsmål.

Dog vil jeg lige tilføje at fertilitet og behandling jo er ligeså individuelt som al mulig anden sygdom, så det er vigtigt at forstå at forløb, priser, behandlingsform osv, osv, jo alt sammen afhænger af hvad det er der er lige præcis jeres individuelle problem (hvis der altså er noget - ud over overvægten).

Måske skal I bare have et tilskud af hormoner, måske er du nødt til at få gjort noget markant ved vægten før der er hjælp at hente, måske er det din kærestes sæd... alt dette kan lægen hjælpe med. Men bed om henvisning til en fertilitetskyndig læge - de alment praktiserende ved desværre ofte ikke nok.

Afhængig af hvor I lander henøe (og der kan desværre gå en rum tid), kan det godt være at du skal i hormonbehandling. Det kan foregå med forkellige præparater og mængder - og reaktionerne er igen forskellige fra kvinde til kvinde. Jeg fik ikke de store gener af hverken stimulering af min cyklus eller af inseminationsbehandling - ved første IVF heller ikke. Ved 3. IVF blev jeg svært overstimuleret og var desværre skidt i mange måneder.

Held og lykke med det hele!

Anmeld Citér

18. december 2016

C85

Anonym skriver:

Tak for svar. 

Selv hælder vi mest til det private. Det kunne være rart at høre fra nogen der er eller har været i behandling hos en privatklinik. 

Flot med dit store vægttab! Jeg er egentlig uddannet inden for faget, men synes det er enormt svært at tabe de overflødige kilo. Hvad gjorde du? 

Reagensglas er gratis i det offentlige (3 forsøg), men det koster i det private. Inseminering kan man få henvisning til og så kan man vælge offentligt eller privat, og det er gratis. Pånær medicinudgifter naturligvis.

Forestiller mig, at det er derfor mange er i det offentlige.

Anmeld Citér

18. december 2016

Rtjm05

Anonym skriver:

Tak for svar. 

Nu ved jeg ikke om det er mig du spørger, men for mit vedkommende valgte vi det offentlige pga at vi synes det er mange penge at give i det private og der var kun 2 måneders ventetid på første samtale, det kunne vi godt leve med

Ang. Mit vægttab  første gang jeg blev gravid var det naturligt, jeg havde prøvet i 11 år på det tidspunkt, jeg havde inden jeg opnåede graviditet tabt 35 kg, så jeg vidste at et vægttab ville være godt i forhold til graviditet, da jeg med ny kæreste ville have et barn med ham, vidste jeg at det var nødvendigt med vægttab og det var motivation nok 

Jeg udelukkende alt sukker og stivelse fra min kost, spiste 12-1400 kalorier om dagen, gik hver dag 25000 skridt som minimum og 3 kvater i motionscenter 5 gange i ugen 

Jeg har pcos og har meget svært ved at tabe mig, men det lykkedes og jeg opnåede graviditet i første ivf behandling,  så det var det hele værd 

Anmeld Citér

18. december 2016

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Du har fået fine svar af Viventerpådig, så jeg vil springe til dit sidste spørgsmål.

Dog vil jeg lige tilføje at fertilitet og behandling jo er ligeså individuelt som al mulig anden sygdom, så det er vigtigt at forstå at forløb, priser, behandlingsform osv, osv, jo alt sammen afhænger af hvad det er der er lige præcis jeres individuelle problem (hvis der altså er noget - ud over overvægten).

Måske skal I bare have et tilskud af hormoner, måske er du nødt til at få gjort noget markant ved vægten før der er hjælp at hente, måske er det din kærestes sæd... alt dette kan lægen hjælpe med. Men bed om henvisning til en fertilitetskyndig læge - de alment praktiserende ved desværre ofte ikke nok.

Afhængig af hvor I lander henøe (og der kan desværre gå en rum tid), kan det godt være at du skal i hormonbehandling. Det kan foregå med forkellige præparater og mængder - og reaktionerne er igen forskellige fra kvinde til kvinde. Jeg fik ikke de store gener af hverken stimulering af min cyklus eller af inseminationsbehandling - ved første IVF heller ikke. Ved 3. IVF blev jeg svært overstimuleret og var desværre skidt i mange måneder.

Held og lykke med det hele!

Tak for svar! 

Jeg er selvfølgelig godt klar over at I ikke kan fortælle mig hvad der er bedst at gøre og hvad årsagen er til det ikke lykkedes for os. 

Jeg ved selvfølgelig godt at overvægt kan spille en rolle. Jeg vil også gerne tabe mig og forsøger også stille og roligt. 

Min mands forældre har tidligere ytret at de ikke har været særligt fertile og tænker om der evt. kan være påvirkning derfra hos min mand. 

Som skrevet tidligere, har jeg 2 børn i forvejen, som på daværende tidspunkt begge er laver i første forsøg. Dengang var vægten den samme. 

Det er ikke for at undskylde min vægt, for ved selvfølglig godt at det er min egen skyld. Men i de første to graviditet har vægten jo så ikke været en hæmsko. 

Vi må prøve at få ringet og høre hvad vi har af muligheder og om der kræves et vægttab før de vil se mig. 

Anmeld Citér

18. december 2016

Anonym trådstarter

rikkeivalo skriver:

Nu ved jeg ikke om det er mig du spørger, men for mit vedkommende valgte vi det offentlige pga at vi synes det er mange penge at give i det private og der var kun 2 måneders ventetid på første samtale, det kunne vi godt leve med

Ang. Mit vægttab  første gang jeg blev gravid var det naturligt, jeg havde prøvet i 11 år på det tidspunkt, jeg havde inden jeg opnåede graviditet tabt 35 kg, så jeg vidste at et vægttab ville være godt i forhold til graviditet, da jeg med ny kæreste ville have et barn med ham, vidste jeg at det var nødvendigt med vægttab og det var motivation nok 

Jeg udelukkende alt sukker og stivelse fra min kost, spiste 12-1400 kalorier om dagen, gik hver dag 25000 skridt som minimum og 3 kvater i motionscenter 5 gange i ugen 

Jeg har pcos og har meget svært ved at tabe mig, men det lykkedes og jeg opnåede graviditet i første ivf behandling,  så det var det hele værd 

Det lyder rigtig godt! Og dejligt at det så lykkedes for jer så hurtigt! 

Jeg er så småt igang med at forsøge at smide nogle kilo. Men kan mærke på mig selv at jeg bliver nødt til at gøre det stille og roligt, for ikke at køre sur i det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.