Eksperthjælp: 4,5 år uheld med toiletbesøg i børnehaven.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.012 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. december 2016

Lisbeth Jess

Hej.
Vi skriver til jer, da vores søn på 4 år og 5 måneder har problemer med renligheden i børnehaven, når han er ude på legepladsen.

Han kom af med bleen i sommer (juli måned), en uges før han fyldte 4 år. I løbet af en uge lærte han at gå på toilettet, og har siden haft succes med det. Også i børnehaven.

Det vi nu oplever er at han dagligt har uheld med både vandladning og afføring, når han er udenfor og iført sit overtøj. Da det er koldt her i december måned, er han iført flyverdragt. Der var en dag hvor han havde todelt regntøj på. Da var problemet det samme. Jeg tror det er én ud af ugens 5 hverdage at han IKKE har uheld. Han har ingen uheld når han er indenfor og lege. Da går han på toilettet i børnehaven. Vi har et par enkelte gange oplevet uheld i forbindelse med leg i overtøj herhjemme også.

På det sidste har han udvist en hvis utryghed ved at have afføring på toilettet. Sommetider har han brug for at vi går med ham på toilettet og sætter os sammen med ham (vi sidder overfor ham på en skammel) og taler med ham og skaber tryghed.
Vi har spurgt i børnehaven om de ikke vil give ham et toiletbesøg inden de går ud på legepladsen. Det siger de at de har prøvet, men at han ikke laver noget, for så kort tid efter at have lave det i tøj og flyverdragt.

Han er en sensitiv dreng, som har brug for tryghed hele tiden. Han har én bedste ven, men kan sagtens lege med andre børn også. Dog søger han denne ene ven hvis han er i børnehave. Han har været længe om at få sprog. Fik lagt dræn i ørene som 2,5-årig, hvorefter sproget langsomt kom. Han har udviklet sproget siden, men er stadig ikke helt på niveau med sin alder. Derudover har han svært ved at mærke sin muskel-led sans, er svag muskelmæssigt i hofteregionen, hvorfor han er en meget motorisk urolig dreng. Han skal "vække sig" selv ofte, hvilket han gør med hop og høje råb.

Jeg (mor) har i 8 mdr. været i behandling for en depression, som har vist sig at være stress udløst. Jeg har været sygemeldt med stress i 8 uger. Det vil sige at jeg den seneste tid ikke har haft 100 % overskud til hans mange behov. Han har også en lillesøster på 1,5 år. Det var svært for ham at blive storebror.

Vi har haft et par svære år i familien med familieforøgelse, økonomiske problemer, stress, depression og en dreng med mange udfordringer og behov.

Han er en glad dreng, men meget sensitiv.
Der skal ikke være tvivl om at han selvfølgelig har reageret på vores udfordringer og mig med stress og depression. Jeg er nu ved at have det så godt at jeg har overskud til ham.
Han får dagligt masser af opmærksomhed med kram, kys og knus, leg, læsning, opmærksomhed. Han er en dreng der elsker at være med til alt vi laver - madlavning, tøjvask, støvsugning osv.

Vi er i dialog med børnehaven, talepædagog, fysioterapeut og nu hvor jeg er nede med stress også familiebehandler.

Han bliver tydeligvis ked når han har uheld, men siger det ikke af sig selv. Det er pædagogerne eller os forældre der opdager det.
Vi har en mavefornemmelse der siger os at det har noget at gøre med tryghed. Men han er også kun 4 år. Bliver det bedre af sig selv eller hvordan hjælper vi ham til at huske at gå på toilettet når han skal lade vandet eller af med afføring??

Med venlig hilsen

En frustreret Mor og Far

Lisbeths svar

Hej !

Forståeligt I er frustrerede, det er han også.Der har været mange ting i jeres familie og sidst er du røget ned med stress.

Det  er selvfølgelig et nederlag.for ham, når han efter at have været blefri, pludselig begynder at have uheld med både tis og afføring

Godt I har gang med at få den nødvendige hjælp.

Det bedste for ham er faste wc tider, ikke klokkeslet, men . Tis inden maden, samtidig med han vasker hænder. Efter morgenmaden og aftensmaden skal han gå på wc, udstyret med skammel og bøger.

Når han har siddet lidt uden der kommer noget. så skal han op og stå , evt hoppe lidt.Tarmen laver et S inden endetarmen, og ofte glider afføringen ned efter ,man har siddet.

Der er en bog hr Pølle som kan læses for ham, det vil fortælle om madens vej. gennem kroppen og hvor lorten forsvinder hen. At give slip kan give frygt hos nogle børn. derfor er tålmodighed og god tid, samt en god stemning vigtig.

Inden I går ud af døren skal han lige på wc, så er det klaret.

Det vil give ham tryghed med de faste rutiner derhjemme.

I børnehaven , som I skal have en god snak med.

Her skal skabes de samme  rutiner, inden mad, efter mad og inden legeplads.

Der er sikkert flere børn, der skal have hjælp til at klare toiletbesøgene. Argumentet, han laver ikke noget skal vendes. Han skal have den tid, som han har brug for.

Mange af de små er utrygge på wc, det kan afhjælpes med der er en kammerat med på skift og en voksen i periferien. Ingen stress.

Jeres argument kan være.. Det koster mindre tid at lade ham blive færdig, end han skal ind udefra og have skiftet tøj.Formoder de hjælper ham med det rene tøj. 

Jeg forestiller mig, de er lydhøre og vil gøre alt for at bedre trivslen for jeres lille dreng og jer.

Hvis det ikke bliver bedre meget hurtigt, kan du få fat i din. sundhedsplejerske, og få den nødvendige hjælp til, hvad I kan gøre.

Hun kan besøge børnehaven  og hjælpe med forslag.

Familiehuset kan hjælpe jer.

Lige en ting. I skal overveje om han kan være forstoppet.?

Et besøg hos egen læge, med undersøgelse af maven, samt en god snak kan sikkert hjælpe. 

Godt at høre du er på vej op igen og nu har mere overskud.

Håber alt det bedste for jer alle, og ønsker. jer en glædelig jul.

Varme Hilsner 

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.