Kære trådstarter,
Jeg er selv dagplejer og har haft mit eget barn hjemme, indtil hun startede i børnehave for 6 måneder siden.
Mange af de bekymringer du har, havde jeg også. Det er et meget intens job at være dagplejer, fordi det foregår i dit eget hjem og du involverer din egen familie og du har meget lange arbejdsdage.
Men jeg finder så mange fordele i jobbet. Den nære kontakt du har med hver enkelt barn og forældre, fordi du "kun" har 4 (eller 5) børn. Du har tid til fordybelse og dine planlagte tiltag. Da jeg arbejdede som pædagog i institution, oplevede jeg ofte, at vi havde alt for travlt og ofte måtte ændre vores aktiviteter, hvis en kollega var syg eller en skulle til møde osv. Det syntes jeg var svært at arbejde med og nu efter jeg er blevet DP, har jeg en hverdag, hvor jeg altid kan lave det med børnene, som jeg planlægger. Selvfølgelig kan der ske ændringer, hvis der kommer en nyt barn, gæstebarn, eller der er uro i gruppen der gør, at det vil være en god ide at blive hjemme. Men så er det for børnene skyld og ikke fordi normeringen er for lille. Jeg kommer ikke hjem fra arbejde og tænker om jeg nu nåede omkring alle børnene i dag. Det VED jeg, at jeg gør nu, fordi jeg har tid til at se og høre alle børnene.
Da jeg var startede op, fik jeg også den følelse af, at det var svært ikke at være den der kunne hente og bringe mine egne børn i skole og BH. Min mand afleverer 2 dage, barnepige 2 dage og farmor 1 dag. Min mand og jeg satte os ned og snakkede det hele igennem, fordele og ulemper, mine drømme, vores børns trivsel i jobbet som dagplejer og vi kom frem til, at vi godt kunne få det til at fungere - vi VILLE have det til at fungere. Flere skriver til dig, at det skulle du have tænkt igennem inden, men det kan man ikke altid. Det er ikke til at vide, hvordan det bliver før man er i gang. Der er i hvert fald flere ting, der først gik op for mig efter jeg var startet. Ting jeg ikke troede ville betyde noget for mig, men som jeg opdagede, at betød noget alligevel. Såsom arrangementer i skole og BH, som jeg ikke altid kan være en del af, fordi jeg har lange arbejdsdage. Jeg forsøger at tage fridage/afspadsering de dage, så jeg kan komme med mine børn. F.eks. har jeg lige haft en fridag, hvor jeg skulle til Luciaoptog med min datter i skolen og en dag med julefest i BH.
Hvis det virkelig er et drømmejob for dig, så syntes jeg du skal give det en chance. Men mærk godt efter i maven, hvad der betyder noget for dig og hvad du kan leve med.
Og jo - det er da fedt at man lige kan sætte en vask over i pausen eller skrælle kartofler eller rydde op i stuen
Det må bare aldrig blive en forventning, da der er dage, hvor et barn ikke sover længe, eller perioder hvor man har et større barn der ikke sover til middag mere.