Linda...
jeg er en af de mødre der er i det du kalder "fælden". Jeg ser det dog ikke som en fælde, men som den bedste måde at give mit barn tryghed og nærvær på. Jeg ser min opgave som mor som et livslangt "job" hvor det eneste det består af er at sørge for at mit barns behov er opfyldt. Og det bliver de ved at jeg imødekommer hans behov og ønsker - i dette tilfælde er det trygheden i at sutte om natten og det er fint for mig. Med så små børn, under 1 år, er mor/barn i en helt unik symbiose som barnet ikke skal "vænnes fra" som du skriver det. Det er unaturligt og ikke meningen.
Derudover finder jeg det absolut ikke nedværdigende at give mit barn det han ønsker. Det ser jeg som min pligt og egentlig også som noget fantastisk - det er da fanstastisi at lige præcis JEG er den han ønsker ALLERmest i HELE verden og at det eneste hans lille hoved rummer er "mor mor mor" og derved mit bryst. Det er da det bedste i hele verden, at føle man er nr 1 i ens barns verden.
Til slut vil jeg sige til de nybagte mødre der har læst dit svar og artikel - følg jeres hjerter og jeres barns hjerter. Hverken gråd, afvænninger, træninger eller andet er nødvendigt ❤️
Kære mor, tak for dit vigtige bidrag.
Min rådgivning tager altid udgangspunkt i spørgerens oplevelse.
I dette tilfælde følte mor sig fanget i en situation, som hun selv og familien led under. Det uværdige ligger i føle sig reduceret til en sut af sit eget barn. Disse følelser vil baby helt sikkert mærke som afvisning eller noget tilsvarende, så der SKAL ske en forandring også for babys skyld. Derfor skal mor guides til mod til den forandring hun og familien har brug for, for at kunne trives sammen.
"Forælder-fælden" med at ligge med mors bryst i munden hele natten er kun en fælde for de som føler sig fanget!
Det er ikke min mening at definere dig eller andre som forkerte. Men for denne familie er situation ikke holdbar. Du er interessant nok den første, jeg har været i dialog med, som synes det er skønt at baby ligger med mors bryst i munden natten i gennem.
Ja spædbørn har brug for fuld omsorg for deres behov, men nogle gange er den bedste løsning at mor OGSÅ kan trives og at baby hjælpes til nye rutiner. Fx med en kærlig hånd på ryggen om natten i stedet for mors bryst i munden. Kærlighed kan gives på mange måder. Mødre har ofte en meget fin fornemmelse af deres barns reelle behov (som jeg altid forsøger at tale op) men barnets behov kan ofte stilles på flere måder.
Hvis du OG dit barn OG de øvrige medlemmer i din familie kan leve og trives trives med den natte rutine I har derhjemme, så hold endelig fast i den!
Mit mål er altid Trivsel i familien til barnets bedste. Derfor bliver jeg nødt til at udtrykke min bekymring overfor dit "livslange job" Du skriver: " Jeg ser min opgave som mor som et livslangt "job" hvor det eneste det består af er at sørge for at mit barns behov er opfyldt".
Ja spædbørn er fuldt ud afhængige af, at mor sørger for dets behov. Men med udgangspunkt i din formulering vil dit barn aldrig lære at skulle tilfredsstille egne behov og klare sig selv. Med den formulering af din opgave som mor, vil dit barn vokse op og være afhængig (bl.a. af dig) resten af sit liv!
Selvværd og selvtillid gennem selvstændighed
Børn skal gradvist lære at stille deres egne behov (fx skrige når det er sultent, lære at falde til ro og sove, sige fra og bede om en pause...). Derigennem lærer barnet stolthed, selvtillid og selvværd i at kunne klare sig selv. En mor der nyder at stille alle barnets behov, fordi det er det "allerbedste i verden" handler ikke for barnets skyld.
Barnets skal efter min mening lære at være sin egen 1'er
Ellers vil barnet blive afhængigt, umodent, hjælpeløst og ude af stand til at klare sig selv. Og hvis mor kommer til at stille behovene før barnet rigtig mærker dem, vil barnet ikke lære at reagere på sine egne behov (d.v.s. lære at sige til og fra og kunne bede om hjælp og løse egne udfordringer).
Det bekymrer mig, for da handler projektet snarere om at mor skal lykkes og føle dig nødvendig end om at sikre barnets reelle behov i livet.
Min kommentar her er ment som en tydeliggørelse af en anden forælder-fælde, som vi forældre nogle gange opdager for sent:
Fælden hvor jeg lærer barnet at være afhængigt af mig, fordi der er så skønt at være føle dets hengivenhed.
Det er slet ikke sikkert, at det var det du ønskede at udtrykke, men jeg synes det er vigtigt at uddybe konsekvenserne af den tilgang du beskriver.
Jeg ønsker dig, dit barn, din familie og alle jer andre alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk