Mit spørgsmål handler om den sproglige udvikling og forståelse hos et barn på 12 mdr.
Min søn er 12 mdr- født knap en måned for tidligt og siger endnu ingen rigtige ord. Han siger ofte noget der lyder som heeeeej men vi er ikke helt overbevist. Til gengæld pludrer han ekstremt meget og super nuanceret.
Han kan eller ikke udpege enkle ting som hvis jeg spørger hvor er maden, hvor er mor, hvor er næsen osv. Det forstår han slet ikke. Han peger i øvrigt ikke overhovedet eller reagerer på sit navn.
Jeg er bekymret over de manglende ord, og det at han ikke peger almindelige dagligdagsgenstande ud. Hvad kan jeg forvente i den alder? Bør jeg være bekymret?
Jeg læser meget med ham og det synes han er hyggeligt og vi snakker generelt meget sammen, men det er utroligt svært at få fanget hans opmærksomhed og fastholde den i længere tid..
Lisbeths svar
Hej!
Det lyder som om din søn har meget gang i at bruge sin stemme med forskellige styrker.Han siger et ord der ligner Heej. Det er sikkert Heej for de små efterligner, hvad de hører ofte.
Han pludrer med forskellige varianter. Det tyder på hans hørelse er i orden. Dog hvis han har været forkølet for nylig kan det være godt at få ham undesøgt hos en ørelæge
Børns sproglige udvikling er meget forskellig. nogle siger flere ord ved 12 måneder, andre først når de er endnu ældre.
Du gør de rigtige ting, du snakker med ham og stimulerer ham, så det skal nok komme.Han er stadig så lille at koncentrationen ikke er så stor. Børn lærer ved gentagelser mange gange om dagen.
Du kan stimulere på mange andre måder end at læse bøger.
Når i bruger bøgerne så sæt lyd på de ting du vil vise ham. han vil efterligne.
Istedet for at spørge hvor er? Skal du fortælle. her er bilen,bamsen, koppen ja hvad I nu har gang i og brug både stemme og mimik.Ikke for lange sætninger, små korte ord.
Han kan lige nu ikke forstå ordet hvor er.?
Han vil se og efterligne dine ord.Når du siger ja så nikker du. når du siger nej så ryster du på hovedet.
I kan lege klappe kage, børn er glade for rytme på ordene.
Du kan lege borte tit med ham. her er mor, her er du og så hans navn.
Lav sjov og grimasser, så du kan vise glad, sur og andre følelser. han vil efterligne dig.
Eks. Nu er far her,nu er mor her og du( hans navn) er her også. alle er glade.
Vær opmærksom på ,han kan se dit ansigt og mimik når du/I snakker med ham. Brug hans krop med både berøring og ord.
På biblioteket kan du finde bøger der er gode til sprogstimulering.
Håber dette kan inspirere til fælles glæde.
Fortsat held og lykke med ham . Ønsker jer en glædelig Jul
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk