Eksperthjælp: Søstre bliver hinandens modsætninger - søskendejalousi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.140 visninger
0 svar
1 synes godt om
8. december 2016

Linda Stæhr

Jeg er mor til to dejlige tvillingepiger på 5 år. De er enæggede og ligner hinanden meget af udseende. De har også mange rigtig gode stunder sammen og leger i reglen godt. Men. Min ene datter har et voldsomt temperament til tider. Hun ser rødt. Råber højt. Skælder ud. Det er tydeligt at hun føler mindreværd, jalousi og irritation overfor sin søster . Det er meget forståeligt fordi søster et meget ligevægtigt og easy going barn som elsker at vise sig fra sin dygtige og hjælpsomme side. Hun er lidt af et dydsmønster.
Jeg prøver virkelig at kompensere. Give min datter A masser af kærlighed og opbygge hendes selvværd. Men det er op ad bakke. Og jeg kan jo mærke af søster B nogle gange soler sig lidt i hendes søsters modgang. Det bliver deres rollefordeling "den evigtgode" og "den evigt besværlige". Hvordan bryder vi den her rollefordeling ??!!

Lindas svar

Kære mor, som kan gennemskue dette spil mellem dine ellers to dejlige døtre.

Fortællingen om et barn

Det du taler om her kalder jeg ”Fortællingen om et barn”. Det er den historie/rolle/fortælling barnet har om sig selv og som omgivelserne ofte deler. Det gode er, at fortællinger altid er i bevægelse, altid er foranderlig og konstant bliver efterprøvet af både omgivelser og barnet selv. På den måde er det muligt at dreje historien i en ny retning ved at SKABE en ny fortælling om begge børn. Det er vi voksnes ansvar at skabe en historie omkring vores børn, som kan rumme HELE fortællingen om dem.

Den fortælling du beskriver gør børnene sort hvide, så der ikke er plads til nuancer. For det er ikke kun hårdt for hende der laver ballade at få skæld ud og blive bebrejdet. Det er også ensidigt og besværligt for din anden datter ALTID at være så sød og tilpassende. Du kan læse mere om søskendejalousi her.

Jeg ser tre påvirkningsmuligheder

1. Du kan tale med dem om det! De er 5 år! De forstår godt hvad der foregår og kan ofte være med til at ændre historien, hvis de får fortalt hvordan.
  2. Du kan ignorere de negative aspekter mere og primært benævne og lægge mærke til alt det gode, BEGGE piger gør (og ignorere falsk høflighed).
  3. Du kan bruge eventyr som en slags metafor for den forandring du ønsker for dine piger. Børn reagerer ofte rigtig godt på den slags fortællinger.

Jeg har gået totalt overboard og har skrevet et eventyr, som du kan tilpasse og læse op for dine piger. De kan tegne tegninger til historien og det kan være DERES historie. Brug den så ofte og mange gange de gider.

Børn bruger historier til at forstå sig selv, deres roller og muligheder.

Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.