I mandags oplevede jeg et astmaanfald, der var så slemt at vagtlægen ringede 112 og jeg blev indlagt. Fik adskillige Ipramol/Combivent masker før det virkede. I dag har jeg så været inde og læse på medicinen. Der står blandt andet at man fraråder brugen af disse masker under en graviditet, da det kan forårsage misdannelser. Denne oplysning har virkelig gjort mig bange for om der kan være sket skade på bebs (jeg er 5+4 i dag). Fik i situationen slet ikke nævnt noget om graviditeten grundet vejrtrækningsbesværet.
Nogen der ligger inde med brugbar viden? Bør jeg være bekymret?
Hej, nu har jeg ikke et konkret svar da jeg selv er lidt ny indenfor området, men det her er hvad der kommer frem når man søger om det...
"FDA graviditet kategori C. Det vides ikke, om Combivent er skadeligt for et ufødt barn. Fortæl din læge, hvis du er gravid eller planlægger at blive gravid under behandlingen. Det vides ikke, om albuterol og ipratropium passerer over i modermælken, eller om det kan skade et ammende baby."
Samtidig skriver de: "Ingen tegn på abnormiteter er blevet rapporteret hos kvinder under graviditet.
Vedr. Ipramol skriver de:
"Graviditet, amning og frugtbarhed. Hvis du er gravid eller ammer, tror du kan være gravid eller planlægger at få et barn, så spørg din læge eller apoteket til råds, før du tager dette lægemiddel. Ipramol bør ikke anvendes under graviditet eller amning, medmindre din læge beslutter, at fordelene for moderen opvejer risikoen for barnet."
"Der foreligger ikke tilstrækkelige data om brugen af ipratropiumbromid (ipramol) og salbutamol sammen hos gravide kvinder (i tidlige stadier af graviditeten). Den potentielle risiko for mennesker er ukendt. Ipramol bør ikke anvendes under graviditet, medmindre det er klart nødvendigt, og der bør udvises forsigtighed ved ordination til gravide kvinder (især i første trimester). I dyreforsøg har der været tegn på nogle skadelige virkninger på fosteret ved meget høje dosisniveauer."
Jeg vil sige at du har ikke kunne undvære medicinen i det øjeblik du havde dit astmaanfald, og hvis du ikke kunne få luft til sidste kunne det gøre at barnet heller ikke fik ilt nok. Jeg tror ikke der sker det store når det "kun" er sket den ene gang. Det ser ud som om de snakker ret store mængder over længere tid der kan være skadeligt. Men for en sikkerheds skyld ville jeg nu ringe til lægen og få tjekket om alt er ok.
Håber det hjalp en smule.