Kære sundhedsplejerske
Jeg har brug for hjælp/vejledning. Beklager på forhånd hvis det bliver lidt langt.
Jeg har en dejlig søn på snart 22 mdr som vågner næsten hver nat ( omkr. kl 3 ) og kan ikke falde i søvn igen før der er gået et pr timer! Han er hverken ked af det, sulten eller har ondt. Han er bare frisk og vil lege når han vågner. Vi tænder ikke lyset og hvis vi siger noget er det med en rolig/lav stemme. Jeg føler at vi efterhånden har prøvet alt og stadigvæk så vågner han. Det er ved at blive rigtig trættende/hårdt da hverdagen kræver man er lidt frisk. Det er bare svært med afbrudt søvn 4-5 gange ugentligt. Han falder nogle gange først i søvn igen kl 5.30-6.00 om morgenen og så skal vi op en lille time efter. I de vågne timer (om natten) prøver vi at putte med ham, holde om ham eller bare lade ham rode rundt i sengen til han falder i søvn igen. Han er som sagt en sund/stærk og meget aktiv dreng. Vi har en rutine hver aften med aftensmad, bad og så blir han puttet (ca kl 21.30). Hvis han bliver puttet tidligere vågner han bare omkring kl 1.30-2.00, så det er ikke fordi han er overtræt og ikke kan finde ro at han vågner om natten. Om dagen får han en middagslur ca fra 12.00 til 13.30/14.00. Om aftenen inden putning hjælper vi ham med at gear ned så der er ingen vilde lege eller lign. Han får en sund og variereret kost og vi er meget opmærksomme på at begrænse hans sukkerindtagelse. Han sover i sin tremmeseng med siden åben lige ved siden af vores seng så han kan komme over til os når han har behov for det. Derudover sørger jeg for at temperaturen på vores værelse er behagelig (ca 20 grader). Vi har snakket med børnelægen om det og hun var desværre ikke til megen hjælp. Sidst men ikke mindst skal jeg huske at nævne, at det her har stået på siden han var 11 mdr gammel. Dog nogle perioder bedre end andre.
Hjælp hjælp hjælp!! Hvad gør vi forkert?? Hvad kan vi gøre for at vi alle kan få en uafbrudt nattesøvn ?? Jeg ved det måske kan være svært at svare på, men jeg håber virkelig på evt. forslag til hvad vi kan gøre. Beklager hvis det blev lidt rodet, jeg prøvede at få det hele med.
Venlig Hilsen
En træt mor
Lisbeths svar
Kære Trætte Mor.
Klart I bliver trætte, når I får afbrudt jeres søvn hver nat.
Han er blevet set af en børnelæge, som har undersøgt ham og og han er rask. Det er en god ting,så er der ingen bekymring omkring en sygdom.
Det er almindeligt de små i alderen 1-3 år vågner om natten og har behov for tryghed, nærvær eller andet. Nogle børn fortsætter i flere år.
Det er så udmattende ikke at få sovet og ens lunte bliver ret så kort.
Til jer forældre vil jeg sige. I må skiftes til at få en hel nattesøvn, så i ikke begge to er så trætte. Sov hver 2 nat i et andet rum.
Når jeg læser hans dagsrytme, tror jeg der kan justeres nogle tidspunkter.
I gør så mange gode ting for at forberede på en god nattesøvn og alligevel lykkes det ikke. i gør ikke noget forkert, der kan ændres lidt på nogle ting.
Hans middagssøvn er kun mellem 1,5 til 2 timer. bliver han vækket eller vågner han selv ?
Hvis han vækkes,kan det laves om, så han selv vågner, når han er udhvilet. Børn sover ikke bedre om natten, hvis middagssøvnen afkortes.
Hvis han sover til ca kl 15, er hans god nat tid omkring 1930 -20.
Når han er klar til nat tilbyd en banan, bolle og noget mælk, så I er sikre på han er godt mæt.
Når han puttes kan I med kærlig stemme fortælle, nu skal han sove og sover en god lang nattesøvn. Husk at være overbevisende, Han mærker tvivlen, og frygten for afbrudt nattesøvn.
Han er i en alder, hvor der sker mange ting, som skal bearbejdes natten igennem, det kan give urolig søvn. Mange bevægelser og lyde kommer fra ham, fordi han drømmer.
Overvej f.eks, om han skal have tremmesiden på, Det giver tryghed at vende sig mod en stabil side, som giver et fast tryk på kroppen.
I har det tempereret i soveværelset. han sparker vel dynen af og måske vågner han fordi han er kold. En sove pose kan være en mulighed .
Når(hvis) han vågner, skal han have en kærlig tung hånd på brystet, en flad hånd under hans hale og vug ham blidt, mens der messes. Sccch nu skal du sove. Det er en god beroligende ting som kan hjælpe ham tilbage i søvnen.
Han må gerne brokke lidt, ikke græde utrøsteligt, så skal han op og i favn, førend I starter forfra.
Nogle børn har gavn af et lille tøjdyr , hvor der kommer en beroligende lyd fra. Det kan hjælpe , give ham tryghed og ro sammen med en kærlig forældre hånd.
Han vil nok i starten fortsætte med at vågne, nu tidligere.
Alligevel tror jeg ,det er bedre for jer alle, han kommer tidligere i seng.I får mulighed for at have tid sammen inden sengetid.
Håber dette kan inspirere.
Hed og lykke med nattesøvnen til jer .
Varme Hilsner og god week end.
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk