Eksperthjælp: 2 år og 7 måneder, kun små i dagplejen .

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

766 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. november 2016

Lisbeth Jess

Marius er nu 2 år og 7 mdr. Han går i dagpleje hos verdens bedste dagplejemor sammen med sin lillebror på 12 mdr, en pige på 14 mdr og en dreng på 19 mdr. Det er primært drengen på 19 mdr han leger med.

Problemet er at han skal stoppe til januar, og så overtager marius' lillebror hans plads så der kommer ingen nye børn ind. det betyder så at Marius skal gå i dagpleje med kun hans lillebror og den anden lille pige. Jeg synes det er synd for ham at han ikke skal gå sammen med jævnaldrende han kan udvikle sig sprogligt og socialt sammen med. Han er en ekstremt social dreng og leger rigtig godt med lidt større børn. Hvis han selv kan vælge foretrækker han altid børn på 3-4 år. Han har super meget gå på mod. Han skal i børnehave d. 1 april.
Jeg luftede ideen om at få ham tidligere i børnehave - måske 1 februar, men den pædagogiske supervisor mener han skal have tid til at forbedre sit sprog inden han skal i børnehave. Jeg tror dog personligt han ville have nemmere ved at forbedre det i børnehaven hvor de andre børn snakker, end sammen med 2 små "babyer" med næsten intet sprog.
jeg føler ikke de lytter på min bekymring og jeg synes virkelig det er synd for ham at han ikke må komme lidt før i børnehave. Jeg VED at han nok skylle klare sig. Han er ekstremt social, kan enes med alle, har både smidt ble og sut, det er kun sprogligt han halter lidt, men til gengæld bruger han ekstremt meget mimik og fagter så man kan sagtens forstå ham.
Hvad tænker du? Bør jeg lytte på supervisoren, eller bør jeg tage emnet op igen?

Lisbeths svar

Hej !

Forstår din frustration over det. du mener er bedst for Marius ikke bakkes op af den pædagogiske konsulent.

Vores børn er jo det allervigtigste, og du kæmper for at hjælpe ham bedst muligt.

Han er aktiv, renlig og uden sut, det har han klaret så fint.

Nu flytter barnet på 19 måneder,  Marius, lillebror og en 17 måneder gammel pige er tilbage.

Jeg husker , du skrev om Anton som ikke magtede at være i legestue og derfor er dagplejemors udeaktivitet begrænset.

Tænker Marius kan profitere  af andre alderssvarende og ældre børn, som han kan spejle sig i og lege med.

At sproget bekymrer, kan jeg godt forstå. Er hans ører checket hos en ørelæge.? 

Er der sat ekstra sprogstimulering igang. Både hos dagplejemor og hjemme hos jer?Der må være en plan udarbejdet af den pædagogiske konsulent. Hvis ikke så bed om en , så både dagplejemor og I ved hvordan I sætter ind med sprogstimulering.

En talepædagog  er en mulighed.Det kan du undersøge

Fint hans mimik og fagter er letlæselige. alligevel skal hans sprog stimuleres, så han bruger flere ord.

På biblioteket findes der mange legeting, der kan bruges som sprogstimulering. Bøger med rim  og remser,pege og sange er gode som læring. gentagelser og gentagelser, er vejen frem.

Jeg vil anbefale dig at handle på din intuition, bede om et nyt møde.hvor du fortæller du ikke oplever dig hørt og støttet.

Du kan bestille et besøg af din sundhedsplejerske, hvor kun Marius er hjemme.Hun  kan besøge dagplejen og observere interaktionen

imellem børnene

Inden da kan du indersøge  ting på institutionsområdet.Tag rundt og få en snak med dem.Er der mulighed for han kan komme i en integreret institution ?

Håber du kan bruge lidt af dette.

Ønsker dig held og lykke med projekt børnehave.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.