Hej Linda. Vi har en helt igennem elskelig 5 årig dreng! Døgnets 24 timer, er oftes fyldt med rigtig positive oplevelser med ham. Vi har ikke de helt store konflikter med ham... heldigvis! MEN... når han skal sove, så kan han får mig helt op i det røde felt.
Han vil helst falde i søvn i vores seng, så det får han selvfølgelig lov til. Når vi har spise, får han lov til at høre lydbog, bygge LEGO, eller andet som er i et roligt tempo. Derefter bliver han forberedt på sengetid, og der er aldrig noget brok. Ca kl 19.00, beder vi ham gå ud og tisse, og så får han børstet tænder. Han får nattøj på, og vælger en bog. So far, so god... jeg spørger ham. "Hvad skal du når vi er færdige med bogen?" Og han svare. "Så skal jeg sove..." når bogen(på ca 10-15 min læsning) er færdig, så lukker jeg bogen, slukker lyset og siger godnat. Han vil have mig(eller min mand) til at ligge ved siden af ham, mens han falder i søvn. Problemet er så, når han siger. "Jeg kan ikke sove..." så ved jeg, at dette bliver en KAMP! Jeg ligger med ryggen til ham, og svare. "Så må du prøve. Det er sengetid... godnat" så kan han finde på, at sparke eller ligge benene over mig. Det føles faktisk som om, at han søger en konflikt? Jeg bliver meget hurtig rasende(mit svage punkt) og han bliver endnu mere provokerende. Han bliver ved og ved med at sige. JEG KAN IKKE SOVE. Så ligger han igen benen på mig, eller under min trøje. Hopper i sengen, eller ligger dynerne over mig. Dette cirkus fortsætter i en time, og 15 min. Han kan finde på at true med at slå, eller sparke. Andre gange ligger han og vender og drejer sig. Begynder at ligge og lege osv osv. Der kan gå 1/12 time med dette... jeg skal helt sikkert øve mig på, ikke at fare for hurtigt op i en spids! Men derudover... hvordan tackler vi disse ærgerligt oplevelser, og hvordan undgår vi, at det når så langt ud? Hilsnen en lidt frustreret mor
Lindas svar
Kære mor til helt igennem elskelig 5-årig
Hvor er det fint det program I har valgt til jeres søn. Jeg hører både genkendelighed, roligt tempo, omsorg og krav. Rigtig godt så langt. For de der ønsker artikler om at få børnene til at sove kan I kigge her.
Der hvor jeg vil foreslå jer en forandring er følgende:
1. Når man er 5 år er det et stort privilegium at mor og far gider ligge hos sig indtil man sover - et privilegium han må leve op til. Hvis han ikke gør som han skal, kan I jo gå ud. Accepter ikke provokationer, heller ikke i velment omsorg ved sengetid.
2. Overvej om han skal puttes senere end nu?! Hvis han plejer sove ret fast efter 1 time og et kvarter, så put ham der i stedet... der kan ikke ske andet end at han må være lidt ekstra træt næste dag. Han skal lære at sove når han bliver puttet. 1,5 times bøvl er ikke acceptabelt.
3. Jeres søn er så stor nu at han forstår mange ting logisk: Aftal nøje med ham de forandringer I laver: Jeres forventninger, krav og hvilke konsekvenser det kan få at overtræde dem. Overvej at lave et belønningssystem med klistermærker osv. til overgangen. Altså 1 klistermærke/5 kr pr aften hvor han ligger sig selv og falder i søvn... eller et lettere krav, hvis han har brug for det.
Stå ved forandringerne
Jeg synes både dine fornemmelser for at han provokerer, dine ønsker om forandring og din frustration over situationen giver rigtig god mening. Brug dine frustrationer som kraft til at skabe den forandring du ønsker, og stå ved forandringerne med al den kraft som irritationerne har givet dig. Det er det vores følelser skal hjælpe os til: At skabe de nødvendige forandringer.
Jeg ønsker dig, din mand og din skønne søn alt det bedste ved sengetid.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk