Hej!
Vi venter vores første barn med termin d. 20. december, og jeg har brug for hjælp til at afgøre, hvad der skal aftales med hensyn til juleaften. Det er sådan, at undersøgelser indikerer at det med stor sandsynlighed sker en del før, men det kan man ikke vide. Så fødslen kan finde sted før eller under julen.
Jeg aner meget lidt om, hvor meget vi vil kunne overskue at fejre jul,men det er selvfølgelig vigtigt for os, og tanken om at sidde alene (mor, far og nyfødt) er lidt trist. Vores familie er vigtig for os, men - hvordan kan man sige det - de er bedst i små doser! Eller er det bare mig, der ikke kan se, at alting vil ændre sig, og at vi skal skippe juletamtammet?
Min veninde, som har to børn, siger, at vi nok ikke vil kunne overkomme noget som helst.
Vi bor desuden lige nøjagtig for langt fra familien til at køre derop med en lille baby.
Kan vi invitere dem hjem til os, hvor de står for hovedparten af det praktiske? Og hvor vi aftaler et tidsrum, så de ikke bliver alt for længe?
Gæsterne ville tælle tre voksne og et barn.
Hjælp! Hvad skal vi gøre?
Lisbeths svar
Hej snart kommende Mor.
Det er en stor ting at blive mor og julen fylder jo også hos de fleste.
Jeg skal være mormor omkring samme tid. Hos dem har de inviteret os bedsteforældre, til at være der og stå for mad, rengøring m.m.
Selvfølgelig ikke med overnatning, medmindre der er behov for det.
Måske har I født og har brug for at kunne koncentrere jer om den lille ny og alligevel nyde og vide der er andre ,der tager sig af juleriet.
I to må snakke om hvem I vil have besøg af og aftale hvordan det praktisk lader sig gøre. Sørg for at der ikke hviler for meget pres på jer omkring planlægning, indkøb m.m. Lad de andre tage over. det gør de sikkert med glæde.
Som Bedsteforældre er det så vigtigt. de nye forældre fortæller ,hvad de har behov for ,og sætter deres grænser. det giver tryghed for alle.
Du kan selvom undersøgelser siger noget andet, måske gå lidt over terminen. Så er det bare at nyde hele juleaften.
Ønsker jer en vidunderlig fødsel, en dejlig juleaften og held og lykke med den kommende baby.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk