Hejsa
Jeg har en dreng på snart 6 mdr som vågner ofte om natten og er sulten. Han er flaskebarn og har hele tiden spist mindre portioner og ofte - også i dagtimerne. Han drikker ikke mere end højst 120 ml ad gangen. Han får grød til frokost og grøntsagsmos til aften, og jeg har også prøvet med vælling til natten, som nogle gange, men ikke hver gang har givet lidt længere søvn. Efter første stræk på 3 timer hedder det mælk hver anden time, og han kan ikke stilles med sutten eller nus. Han har døjet med gylp, men det er aftaget, og sover fint om dagen - skal dog som regel have mælk midtvejs i en 3timers lur. Selvom der går 3 timer, kan han som regel ikke spise mere end ovennævnte, og om natten hedder det ofte 60 ml, og det holder jo ikke sulten fra døren ret længe. Er der noget jeg kan gøre for at ' samle' hans spisning så han ikke vågner så ofte? Hvad kan de små portioner skyldes? Aksel er i øvrigt en glad og lang dreng på 8 kg, så han mangler ikke mad som sådan.
Mvh. Vibeke
Lisbeths svar
Hej.
Jeg kan godt læse I har nogle afbrudte nætter hvor han spiser ofte.
Da du var til 5 måneders undersøgelse, fortalte du lægen om hans gylp?Der er mange små ,hvor mavemunden ikke lukker helt til og lidt maveindholdet kommer op. Det er surt og ubehageligt, gør at de ikke spiser så meget. Det kaldes reflux. Der kan gives medicin. Du kan snakke med din læge om det.
Du skal holde ham godt oprejst under hans flaske måltid og stadig holde ham oprejst 20 minutter efter.Det skulle kunne hjælpe.
Om morgenen kan du give havre grød lavet på MME, så det mætter godt.
Istedet for at give ham mælk midt under middagsluren, kan du måske klare det med en sut og vugge ham lidt.
Alternativt tage ham op, give ham moset banan eller anden frugt og MME i oprejst position.
Når han drikker de små portioner skal han have hyppigere måltider.
Gerne lidt grød først, inden MME.Også til natten.
Hans hovedgærde skal hæves med et par bøger under sengen eller en god stor pude, så han hans overkrop bliver løftet op, det vil hjælpe på hans gylperi.
Dejligt at han trives og 8 kilo lyder som han måske har fordoblet sin fødselsvægt, som han skal ved de 6 måneder.
Håber du kan bruge lidt af dette. skriv igen hvis jeg skal uddybe noget.
Fortsat held og lykke med ham. God week end til jer.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk