Lumbalpunktur - hvor ondt gør det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.052 visninger
10 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. november 2016

Anonym trådstarter

Hej.

Min datter skal have en lumbalpunktur (rygmarvsprøve) i morgen, og er meget bange for den. Er der nogle her der ved hvor ondt det gør? Gør det ondt bagefter? Sygeplejersken og lægen sagde at det ikke gør vildt ondt, men min datter har tidligere og flere gange oplevet at en sygeplejerske/læge har sagt at noget at gjorde ondt, men så har gjort rigtig ondt, så hun stoler ikke på at det ikke gør ondt.

På forhånd tak for svar

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2016

MorTil3+

Anonym skriver:

Hej.

Min datter skal have en lumbalpunktur (rygmarvsprøve) i morgen, og er meget bange for den. Er der nogle her der ved hvor ondt det gør? Gør det ondt bagefter? Sygeplejersken og lægen sagde at det ikke gør vildt ondt, men min datter har tidligere og flere gange oplevet at en sygeplejerske/læge har sagt at noget at gjorde ondt, men så har gjort rigtig ondt, så hun stoler ikke på at det ikke gør ondt.

På forhånd tak for svar

Jeg fik en som 15 årig og det er det værste jeg nogensinde har prøvet, selvom de bedøvede gjorde det bare så fandens ondt. Jeg blev så rigtig dårlig efter jeg kom hjem at jeg måtte hentes i ambulance, og var indlagt i flere dage hvor jeg var svimmel og kastede op hele tiden. De fortalte så at de kunne ha lagt et blodpatch(mener jeg de kaldte det) for at mindske tabet af rygmarvsvæske, men de synes det var synd at stikke mere i mig.

Anmeld Citér

14. november 2016

Tascha26

Anonym skriver:

Hej.

På forhånd tak for svar

Er hun ikke tilbudt lattergas imens? Det må de gå hvis de er over 3 år. Det brugte vi en del på den børneafdeling hvor jeg arbejdede både ved blodprøver, lumbalpunktur, venflon anlæggelse og det havde altid god effekt .

Anmeld Citér

14. november 2016

Anonym trådstarter

MorTil3+ skriver:

Jeg fik en som 15 årig og det er det værste jeg nogensinde har prøvet, selvom de bedøvede gjorde det bare så fandens ondt. Jeg blev så rigtig dårlig efter jeg kom hjem at jeg måtte hentes i ambulance, og var indlagt i flere dage hvor jeg var svimmel og kastede op hele tiden. De fortalte så at de kunne ha lagt et blodpatch(mener jeg de kaldte det) for at mindske tabet af rygmarvsvæske, men de synes det var synd at stikke mere i mig.

Hvad er et blodpatch? Er de bivirkninger normale?

Anmeld Citér

14. november 2016

Anonym trådstarter

Tascha26 skriver:

Er hun ikke tilbudt lattergas imens? Det må de gå hvis de er over 3 år. Det brugte vi en del på den børneafdeling hvor jeg arbejdede både ved blodprøver, lumbalpunktur, venflon anlæggelse og det havde altid god effekt .

Hun har kun fået tilbudt lokalbedøvelse? Virker lattergas? Har altid tænkt at lattergas kun virker hvis man tror det virker, men det har jeg jo ikke rigtig forstand på..

Anmeld Citér

14. november 2016

Berta

Anonym skriver:

Hej.

På forhånd tak for svar

Hej

Hvor gammel er hun?

Det kan være lidt ubehageligt, og hvis der driller kan det godt gøre ondt. Men mange synes egentligt ikke det gør ondt. Man skal ligge helt stille - og være så afslappet som muligt. Så det er vanskeligt hvis man er nervøs for det - og hvis mor er nervøs. 

Lattergas virker - men det er ikke alle steder man bruger det. 

Når lokal bedøvelsen skal lægges så gør det som regel lidt ondt - og det spænder en en del. Jeg ville selv vælge at få det gjort uden lokal bedøvelse. Så skal man kun stikkes 1 gang. 

Hvor jeg har været er der en del børn der bliver fuld bedøvet for en lumbalpunktur. Det synes jeg er voldsomt og unødvendigt. 

Hun skal nok klare det. Det vigtigste er at de voksne beslutter at det skal være sådan - og det ikke er til forhandling og at de viser barnet at det sagtens kan klare det. 

Pøj med det. 

Berta

Anmeld Citér

14. november 2016

quindelist

Anonym skriver:

Hej.

På forhånd tak for svar

Det gør lidt ondt men det er hurtigt overstået.

afhængig af hvor meget de skal tappe skal man ligge noget tid mens det drypper ned i glasset/glassene -og i den periode kan der være lidt ubehag med at det spænder.

nogle få gør det voldsomt ondt på -men jeg tror tit det har mere med situationen at gøre. Jeg har flere gange lavet en hvor patienten bagefter sagde "var det ikke andet end det?"

hvis i er rolige og indstillede på at det er "no Big deal" og det bare skal overstås så smitter det af på jeres datter. 

Personligt synes jeg det gør mere ondt at blive vaccineret 

Anmeld Citér

14. november 2016

MorTil3+

Anonym skriver:

Hvad er et blodpatch? Er de bivirkninger normale?

Ja det er helt normale bivirkninger, det er fordi de går ind og tapper noget Af rygmarvsvæsken, og så mangler man jo det væske. Væsken fører jo op i hjernen, så det er oppe i hjernen at væsken mangler derfor jeg blev så dårlig. så kan de så sprøjte blod ind for at mindske det tab af væske indtil der er dannet nyt. Det var sådan jeg forstod det i hvert fald.

Anmeld Citér

14. november 2016

Tascha26

Anonym skriver:

Hun har kun fået tilbudt lokalbedøvelse? Virker lattergas? Har altid tænkt at lattergas kun virker hvis man tror det virker, men det har jeg jo ikke rigtig forstand på..

Altså har arbejdet på børne afd i 2 år og vi brugte det ofte med rigtig god effekt. Børnene kunne gå derfra med gode oplevelser uden at være bange. Men det kræver jo også at barnet kan samarbejde om det  

Anmeld Citér

14. november 2016

vitapigen

Hvor gammel er barnet? Min datter var 2 1/2 da hun fik det lavet og der kom hun i fuld bedøvelse 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.