Anonym skriver:
Hej.
Min datter skal have en lumbalpunktur (rygmarvsprøve) i morgen, og er meget bange for den. Er der nogle her der ved hvor ondt det gør? Gør det ondt bagefter? Sygeplejersken og lægen sagde at det ikke gør vildt ondt, men min datter har tidligere og flere gange oplevet at en sygeplejerske/læge har sagt at noget at gjorde ondt, men så har gjort rigtig ondt, så hun stoler ikke på at det ikke gør ondt.
På forhånd tak for svar
Hej
Hvor gammel er hun?
Det kan være lidt ubehageligt, og hvis der driller kan det godt gøre ondt. Men mange synes egentligt ikke det gør ondt. Man skal ligge helt stille - og være så afslappet som muligt. Så det er vanskeligt hvis man er nervøs for det - og hvis mor er nervøs.
Lattergas virker - men det er ikke alle steder man bruger det.
Når lokal bedøvelsen skal lægges så gør det som regel lidt ondt - og det spænder en en del. Jeg ville selv vælge at få det gjort uden lokal bedøvelse. Så skal man kun stikkes 1 gang.
Hvor jeg har været er der en del børn der bliver fuld bedøvet for en lumbalpunktur. Det synes jeg er voldsomt og unødvendigt.
Hun skal nok klare det. Det vigtigste er at de voksne beslutter at det skal være sådan - og det ikke er til forhandling og at de viser barnet at det sagtens kan klare det.
Pøj med det.
Berta
Anmeld
Citér